Annons

svår fråga inom copyright lagen.

Produkter
(logga in för att koppla)

karlan

Medlem
Låt oss säga att jag gör en film, och tar material från t.ex. rädda barnens hemsida. Filmen ska handla om rädda barnen.
Filmen ska inte på något sätt distrubueras eller något, utan jag skickar in filmen till rädda barnen och frågar om de vill använda filmen gratis.
begår jag då ett brott?


Har inga avsikter att göra detta, men är bara nyfiken :)

mvh, Daniel
 
karlan skrev:
Låt oss säga att jag gör en film, och tar material från t.ex. rädda barnens hemsida. Filmen ska handla om rädda barnen.
Filmen ska inte på något sätt distrubueras eller något, utan jag skickar in filmen till rädda barnen och frågar om de vill använda filmen gratis.
begår jag då ett brott?


Har inga avsikter att göra detta, men är bara nyfiken :)

mvh, Daniel

Yes,

You have no right to use ANYTHING without prior permission from the authors of the material you use - be it written, photographs or other media.
 
Actually, as long as he dont send it back and just has it at home, he can do just whatever he pleases with just about anything. Be it a photo, a movie or a song.
 
Damocles skrev:
Actually, as long as he dont send it back and just has it at home, he can do just whatever he pleases with just about anything. Be it a photo, a movie or a song.

Yes, that's true - some of my best friends murder songs every time they take a shower...=*^)

But - somehow I don't think that's what he was asking about..
 
Re: Re: svår fråga inom copyright lagen.

Christerart skrev:
Yes,

You have no right to use ANYTHING without prior permission from the authors of the material you use - be it written, photographs or other media.

Här hemma i Svedala har vi något som kallas "citaträtten" och det är en inskränkning i upphovsrätten, som gör det möjligt att använda utdrag ur offentliggjorda verk för att stödja sin tes, berättelse, etc.
 
Re: Re: Re: svår fråga inom copyright lagen.

RolandM skrev:
Här hemma i Svedala har vi något som kallas "citaträtten" och det är en inskränkning i upphovsrätten, som gör det möjligt att använda utdrag ur offentliggjorda verk för att stödja sin tes, berättelse, etc.

Same over here - but - I don't think that's applicable in this case - however - when in doubt - ask a lawyer - better yet - ask several 'cause THEY might not really know...=*^)
 
Go for it... vem ska ta strid? du lånar deras material, visar resultatet för dem o ingen annan o gör inget mer med det... vem ska bli ledsen? För privat bruk får du definitivt göra det. Om du sen springer på en representant för Rädda Barnen o visar vad du gjort som hobby/terapi/tidsfördriv så lär du inte bli hängd offentligt...

(Bild från den sista offentliga hängningen i Hallstahammar, Sverige)
 

Bilagor

  • hangning.jpg
    hangning.jpg
    40.9 KB · Visningar: 910
HDFS) (KGS skrev:
Go for it... vem ska ta strid? du lånar deras material, visar resultatet för dem o ingen annan o gör inget mer med det... vem ska bli ledsen? För privat bruk får du definitivt göra det. Om du sen springer på en representant för Rädda Barnen o visar vad du gjort som hobby/terapi/tidsfördriv så lär du inte bli hängd offentligt...

(Bild från den sista offentliga hängningen i Hallstahammar, Sverige)

Mucho better asking b4 than later - it pisses me off every time I get one of images in the mail that someone has messed with.

Sheer courtesy says you should ask first - and it may very well save you from a lawsuit or paying some moola to someone y9ou could have used to buy some new equipment - at least here in the States..=*^)

hangings, huh? damn - think I'd better stay away from 'ol Svedala...
 
Ja i USA e skadestånd inget att leka med, men här har vi råd ;-), att rådfråga en jurist i förväg är sannolikt dyrare *s*

Skämt åsido, jag skulle inte dra mej för att ta en av dina bilder o leka med Christer, för privat bruk. Kanske t o m printa ut den o hänga den på min vägg efter att ha vänt till den rejält. Tyckte jag att jag gjort nåt bra kan jag väl skicka den till dej o höra vad du tycker, om du blir ledsen för det så ere väl så då... men olagligt är det inte. I varje fall inte i den fria världen.
 
HDFS) (KGS skrev:
Ja i USA e skadestånd inget att leka med, men här har vi råd ;-), att rådfråga en jurist i förväg är sannolikt dyrare *s*

Skämt åsido, jag skulle inte dra mej för att ta en av dina bilder o leka med Christer, för privat bruk. Kanske t o m printa ut den o hänga den på min vägg efter att ha vänt till den rejält. Tyckte jag att jag gjort nåt bra kan jag väl skicka den till dej o höra vad du tycker, om du blir ledsen för det så ere väl så då... men olagligt är det inte. I varje fall inte i den fria världen.

Actually it is very unlawful to do just that - the image is MY property - think about it this way - I walk into your home, decide I don't like the way you decorate it - get a few gallons of paint and repaint your home - inside and out - same thing - of course I am just "checking out what your house looks like in different colors - absolutely no harm intended"...

I bet you would be pretty pissed at me for "playing" with your stuff...

Or how about "playing" with the paintings hanging in a museum - I bet your defence that you were just "playing" wouldn't get you out of the slammer..=*^)

The digital age just makes it easier to commit crimes - bacause that's just what it is every time you download someone else's work except for the sole purpose of viewing it.
 
Okej, jag lovar, jag ska inte skicka nån redigerad bild till dej... men håll med om att jag för eget bruk har rätt att både redigera o hänga upp en bild på väggen hemma, oavsett upphovsrätt...

Visst får du måla om mitt hem, bara du snabbt kan återställa det i ursprungligt skick... det kan jag lätt med den omgjorda bilden ;-)

Det e klart att jag ska skaka galler om jag förstör original, dina eller ett museums, men om jag busar med en kopia för eget nöje så e det upp till mej...

Sen kan man göra om en bild så fullständigt att den räknas som ett eget verk också, då e din bild plötsligt min bild ;-)
 
Senast ändrad:
HDFS) (KGS skrev:
Okej, jag lovar, jag ska inte skicka nån redigerad bild till dej... men håll med om att jag för eget bruk har rätt att både redigera o hänga upp en bild på väggen hemma, oavsett upphovsrätt...

Visst får du måla om mitt hem, bara du snabbt kan återställa det i ursprungligt skick... det kan jag lätt med den omgjorda bilden ;-)

Det e klart att jag ska skaka galler om jag förstör original, dina eller ett museums, men om jag busar med en kopia för eget nöje så e det upp till mej...

Sen kan man göra om en bild så fullständigt att den räknas som ett eget verk också, då e din bild plötsligt min bild ;-)

No, KG - you are very wrong - you have NO right whatsoever to mess with my images without my permission - and if you use MY image - or anyone else's for that matter as a basis for YOUR image you may very well be in for a very rude awakening when you publish it - there are countless cases where this has resulted in a very expensive invoice in the mail - or an invitation to court...

I am always flabbergasted by this attitude that is OK to copy or play with other's work - how do you justify this stealing? What about an old lady drops her purse - you see her drop it or find it in the street - do you keep the purse? After all - you now have "possession" of it - right?
 
Hmm... jag är inte 100% säker, men jag har för mig att man i Sverige har full rätt att just göra sådant. Det är nog knappast så att det skulle tas upp i domstol, om det inte handlar om kommersiella intressen eller en publicering.
 
Big difference there... fortfarande så leker jag med en kopia, du kommer inte ens få veta om det, no harm. Om jag kan kopiera damens börs o behålla pengarna samtidigt som hon får tillbaka den så gör jag det... men det är svårare ;-)

Anta att jag tar en bild på en hög skräp i skogen. I skräpet ligger en tidning. Tidningen har ett omslag som pryds av en bild. Bilden har givetvis någon rätten till, men får jag inte visa att den faktiskt ligger där och skräpar ner i skogen?

Det finns nåt exempel inom konsten på hur en känd konstnär målat några streck på ett känt konstverk o plötsligt gjort det till sitt eget, trots att ursprungsbilden var lätt att identifiera. Självklart förstörde han inget original som han inte ägde...

En berömd bild av en svensk fotograf, Georg Oddner, om jag minns rätt, föreställer en man gående över ett torg, bärandes på en tavla... Tavlan blir en central del i bilden. Likväl är bilden fotografens. Eller?
 
No, KG - you are very wrong - you have NO right whatsoever to mess with my images without my permission - and if you use MY image - or anyone else's for that matter as a basis for YOUR image you may very well be in for a very rude awakening when you publish it - there are countless cases where this has resulted in a very expensive invoice in the mail - or an invitation to court...
Actually, nobody was saying anything about publishing the finished work. Thats where the unlawfull bit comes in, publishing. What KG was out after was the fact that he can do whatever pleases him, as long as he doesnt publish his remake of your work.
 
Right Peter, o jag kan även ta det med mej till en Mosebacke diskussionsträff så vi kan beundra mitt tilltag o diskutera det tillsammans... o just då kanske Kim tar en bild av mej när jag håller upp "min" omgjorda bild... o den bilden kan han lugnt publicera i ett referat från mötet. Om den nu inte skulle strida mot gamla hederliga PUL förstås *asg*
 
HDFS) (KGS skrev:
Big difference there... fortfarande så leker jag med en kopia, du kommer inte ens få veta om det, no harm. Om jag kan kopiera damens börs o behålla pengarna samtidigt som hon får tillbaka den så gör jag det... men det är svårare ;-)

Anta att jag tar en bild på en hög skräp i skogen. I skräpet ligger en tidning. Tidningen har ett omslag som pryds av en bild. Bilden har givetvis någon rätten till, men får jag inte visa att den faktiskt ligger där och skräpar ner i skogen?

Det finns nåt exempel inom konsten på hur en känd konstnär målat några streck på ett känt konstverk o plötsligt gjort det till sitt eget, trots att ursprungsbilden var lätt att identifiera. Självklart förstörde han inget original som han inte ägde...

En berömd bild av en svensk fotograf, Georg Oddner, om jag minns rätt, föreställer en man gående över ett torg, bärandes på en tavla... Tavlan blir en central del i bilden. Likväl är bilden fotografens. Eller?

No differnece, KG - either you're a thief or you're not - you're still messing with MY property - although I do not know that you are. If you took this image from MY website you had to pass a page where it tells you in no uncertain words what you are and what you're not allowed to do with my images.

It is all a question of morality. Either you're comfy using someone elses's work or you're not - if you are you'll make all sorts of excuse why it's ok for you to do so.

As for the newspaper in the woods - that's something different altogether - and the image of the man carrying the painting - is the man in the process of changing it? The answer is no.

And, yes - that photograph belongs to the photog - and if you mess with it you're messing with copyright - don't you really see the difference? I would like to think that you're carrying this to the extreme for the sake of arguing or making points but you're starting to make me wonder..=*^)
 
Yeah, ibland måste man gå till ytterligheter för att visa det orimliga i att vissa saker är olagliga. Det finns alltid gränsfall, det är min point. Och ursprungsfrågan handlar just om att fixa o dona utan avsikt att publicera. Om sedan Rädda Barnen skulle bli så förtjusta i "förslaget" att de vill publicera det på nåt vis så måste DE se till att de har rätten att använda bilderna.

På min egen kammare kan jag göra vad jag vill med vems bilder jag vill... om jag har kopierat dem från en website eller en bok spelar ingen roll. Och gör jag om dem tillräckligt mycket kan jag hävda att jag skapat ett självständigt verk som då är mitt...

Always nice to argue, but now it´s time to sleep, it´s 3 AM over here... Goodnight Chris!
 
HDFS) (KGS skrev:
Right Peter, o jag kan även ta det med mej till en Mosebacke diskussionsträff så vi kan beundra mitt tilltag o diskutera det tillsammans... o just då kanske Kim tar en bild av mej när jag håller upp "min" omgjorda bild... o den bilden kan han lugnt publicera i ett referat från mötet. Om den nu inte skulle strida mot gamla hederliga PUL förstås *asg*

You guys amaze me - are you so short of your own work - or do you think so little of it - that you have to do this kind of stuff - and actually encourage it? =*^(

Don't think I would join this Mosebacke thing - probably wouldn't be encouraged to join either if everybody feel and think like you seem to do.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.