Annons

Superduperbra kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

twentytwo

Ny medlem
Hej!

Jag är på jakt efter en ny kamera. Jag studerar arkitektur och de rekommenderar en att köpa en spegelreflexkamera. Jag är inte direkt sugen på en måste jag säga. Jag vill gärna ha något som jag VILL bära runt på jämt och ständigt.

Jag kommer främst att fotografera modeller, så makrofunktionen måste vara bra (utan blixt) och även fotografering i mörker. Jag vill kunna ta bilder på byggnader/landskap så en vidvinkel-funktion skulle uppskattas. Sedan kommer jag såklart använda kameran för att ta bilder på människor ibland också. Kommer printa mycket i A3 format förresten.

Jag letar efter en kamera som är så jämförbar med en spegelreflexkamera som möjligt, som uppfyller mina behov helt enkelt.

Min budget är rätt stor. Jag skulle nog ha råd med en Nikon d3100 om jag ville, men jag vill inte ha en så stor kamera.

Har kollat in följande kameror
Nikon P7100
Canon G12
Sony NEX-serien.

Någon som har råd att ge till en förvirrad själ?

Hej!

Jag är på jakt efter en ny kamera. Jag studerar arkitektur och de rekommenderar en att köpa en spegelreflexkamera. Jag är inte direkt sugen på en måste jag säga. Jag vill gärna ha något som jag VILL bära runt på jämt och ständigt.

Jag kommer främst att fotografera modeller, så makrofunktionen måste vara bra (utan blixt) och även fotografering i mörker. Jag vill kunna ta bilder på byggnader/landskap så en vidvinkel-funktion skulle uppskattas. Sedan kommer jag såklart använda kameran för att ta bilder på människor ibland också. Kommer printa mycket i A3 format förresten.

Jag letar efter en kamera som är så jämförbar med en spegelreflexkamera som möjligt, som uppfyller mina behov helt enkelt.

Min budget är rätt stor. Jag skulle nog ha råd med en Nikon d3100 om jag ville, men jag vill inte ha en så stor kamera.

Har kollat in följande kameror
Nikon P7100
Canon G12
Sony NEX-serien.

Jag kan prata varmt om Canon G12 som jag tycker är en mycket trevlig kamera tyvär så har jag inte koll på dom andra eftersom jag inte har provat dom men G12 kommer du nog inte bli missnöjd med.

http://www.youtube.com/watch?v=jto9C5uZIWU

Jag tycker att du verkar ha rätt bra grepp om vad du vill ha, och jag gissar att NEX kommer att falla på att den inte är nämnvärt mycket mindre än en spegelreflex, eftersom objektiven är lika stora, och att den är ganska mycket bökigare att jobba med, eftersom man måste använda skärmen - utom på NEX 7, men den är inte i samma liga som Canon G12 eller Nikon P7100 i händighet.

Själv har jag haft en Canon G7 i några år och jag är mycket nöjd med den. Jag har tidigare jobbat med praktiskt taget alla typer av kameror, och den är som jag ser det en mycket bra kompromiss av litet format och hög kvalité.

Det är egentligen inte makro man behöver för att ta modeller, och alla kompaktkameror är ganska dåliga på makro om man inte har särskilda tillbehör. Det är viktigare att kunna ta på ganska nära håll med lång brännvidd, och det underlättar om zoomomfånget är ganska stort. Både Canon G12 och Nikon P7100 funkar fint för att plåta modeller. Jag har använt min Canon G7 i jobbet ett par år för produktfotografering, och den har lämnat tillräckligt bra kvalité. Det skiljer inte mycket från systemkameror; den mest markanta skillnaden är att man har större skärpedjup. Det går inte att få oskarp bakgrund på samma sätt som när man har längre brännvidd och stor bländaröppning.

En sak som kan ses som fördel hos Canon G12 är att man kan automatisera en del saker med hjälp av program som går att ladda i kameran. Om man till exempel vill fokusstacka, för att få stort skärpedjup i en modell, kan man köra ett skript för fokusskiften och exponeringarna om man laddar in en hack, CHDK.

Min G7 har följt mig praktiskt taget varje dag i fem år i en bältesväska, och jag har den där ännu, även om jag ofta också använder systemkameran, som faktiskt är bättre på bland annat makro. Den allra största fördelen med kompakten är just att den alltid finns till hands.

Jag undrar om inte Canon S100 skulle kunna göra jobbet? Den ger ett litet snäpp vidare vidvinkel och har samma sensorstorlek som G12, men med annan teknik, och bör därför ge ungefär samma brusegenskaper vid dåligt ljus.

Jag har aldrig ägt någon G12 eller liknande, men tycker att de inte är sådär förfärligt mycket mindre än de små systemarna, t.ex. Nikon 3100. Det måste man dock bedöma själv i en affär eller på annat sätt.

Skriv upp en Gorillapod på inköpslistan, förresten, om du vill ta bilder i dåligt ljus!

Per.

[...]
Jag har aldrig ägt någon G12 eller liknande, men tycker att de inte är sådär förfärligt mycket mindre än de små systemarna, t.ex. Nikon 3100. Det måste man dock bedöma själv i en affär eller på annat sätt. [...]

Nåja, prova att stoppa ner en spegelreflex i en bältesväska eller handväska, så märker du nog en liten skillnad. ;-) (Jag har både en liten systemkamera och en G7 och det är markant skillnad.)

Någonstans går ju gränsen för vad man ser som besvärligt att ta med sig, och när man tar modeller är man knappast beroende av det som systemkamerorna är bäst på - att ställa skärpa och lösa ut snabbt. Men visst finns det flera kompaktkameror som kan vara bra nog. Finesser som är bra är att ha utfällbar bildskärm för att kunna komponera bilden i knepiga lägen; titthålet är ju bra, men inte alltid det bästa. Bättre att ha valmöjligheten.

Jag undrar om inte Canon S100 skulle kunna göra jobbet? Den ger ett litet snäpp vidare vidvinkel och har samma sensorstorlek som G12, men med annan teknik, och bör därför ge ungefär samma brusegenskaper vid dåligt ljus.
Tror faktiskt att S100 passar Lisas syften bättre än G12. Bättre brusegenskaper och bättre vidvinkel. Dessutom mindre.

Å andra sidan borde en G13 komma vilken vecka som helst, förmodligen med samma förbättringar som S100.

Fast på en G12/P7100 kan man ju sätta en extern blixt att rikta upp i taket, en YN460 kostar bara några hundra på tradera. Det hade jag föredragit framför långa slutarttider och stativ i dåligt ljus.

Jag ser lite annorlunda på saken. Knäckefrågorna är kompakthet, bra ISO prestanda och arkitekturfoto och skriva ut i A3 format. En kompakt med liten sensor som t ex P7100 eller G12 eller S100 o s v klarar inte av A3 särskilt bra vid hög ISO. Varför? Jo DXO mätningar håller inte för de standardiserar för 8mpx - fungerar kanske men lite snålt för A3. Alltså en kamera med över 8mpx som behöver utsmetande brusreducering för att klara ISO kommer inte att straffas i desta tester men är likväl inte så snygg vid A3 vid ISO 1600. En lite större sensor är att föredra. D u får man tänka på distorsionen i zoomarna som inte korrigeras i flera av kompakterna - man får jobba i photoshop (det gör jag, inget problem, men om foto inte är huvudintresset kan det vara bökigt).

Vill man inte korrigera i efterhand och ha bra brusprestanda i litet format kan man tänka på Panasonics spegellösa som även ger en korrigerad sökarbild så att kompositionen blir rätt. T ex G3 eller GF serien (bättre brus i de nyare). Man kan då ha en passande zoom, kanske 14-42 räcker (14-45 var skarpare dock) och en makroglugg. Vill man ha vidvinkel kan man välja Panasonic 7-14 eller den ännu vassare Olympus 7-14 som kostar skjortan ny men som kan köpas beg för ca 10000:- via ebay begagnad.

Jag tror inte jag är partisk då jag inte ens äger en Panasonic. Det är dock det märket jag känner till som för en hyffsad peng uppfyller kraven.

DXO mätningar håller inte för de standardiserar för 8mpx - fungerar kanske men lite snålt för A3. Alltså en kamera med över 8mpx som behöver utsmetande brusreducering för att klara ISO kommer inte att straffas i desta tester men är likväl inte så snygg vid A3 vid ISO 1600.
8 megapix betyder unegfär 3500 på längsta sidan. A3 är 42 cm, eller 16 tum. Det innebär alltså över 200 dpi, vilket är fullt tillräckligt. För övrigt vet vi ännu inte riktigt hur bra S100 klarar sig på högre iso.

Vågar man föreslå någon av de två kommande två Nikon 1 -kamerorna? Bättre kvalitet än de flesta kompakterna p.g.a. den något större sensorn, som dock är avsevärt mindre än aps-c, vilket gör att objektiven kan göras mindre. än för i princip alla andra systemkameror. (Pentax Q räknar jag inte med, då sensorn är så barnsligt liten i den).

Annars tror jag Olympus XZ-1 skulle vara ett bra val för dig om det är just en allt-i-ett kompaktkamera du vill ha, speciellt med tanke på hur ljusstark optiken är i den kameran (bästa jag sett i en kompakt, f/1,8-2,5), samt zoomomfånget på 4x från vidvinkel till tele. Och så är den hyfsat modern dessutom. Men jag har aldrig testat en själv...

Mig veterligt, även om Olympusen som nämts är enl många den bästa kompakten, så finns där distorsionsproblemet och distorsion brukar inte vara önskvärt hos arkitektfotografer. Går att fixa i mjukvara dock.

Angående mitt tidigare inlägg hävdar jag inte att 8mp inte kan ge OK upplösning på A3, men om man tittar på mätbart brus på DXO så skall man komma ihåg att vid ISO 1600 på en kompakt kommer bruset bli mer störande i A3 än hos en kamera med större sensor som är rel modern.

Man kan inte få allt i en kamera. Man kan få utmärkta bilder från en kompakt men den mindre sensorn gör att det är svårare och kräver mer arbete än med en kamera med större sensor.

På den tiden jag hade en Canon G7 kunde jag genom flitig komposition och extern blixt komma runt det snävare dynamiska omfånget men systemkameran var mycket mer förlåtande.

Gällande Nikons Nya V1/J1 är dessa rel dyra gentemot prestanda och zoomgluggarna till har låg ljusstyrka och vi vet inget om distorsion än. Den låga ljusstyrkan förtär en del eller t o m kanske hela ISO vinsten mot XZ-1 med sin ljusstarkare optik - är något vunnet? Visst DXO har testat - men tester med jämförande bilder? P g a ljusstyrkan kan man köra XZ-1 på ISO 400 då V1/J1 måste till ISO 1600 med standardzoomen.

Gällande Nikons Nya V1/J1 är dessa rel dyra gentemot prestanda och zoomgluggarna till har låg ljusstyrka och vi vet inget om distorsion än. Den låga ljusstyrkan förtär en del eller t o m kanske hela ISO vinsten mot XZ-1 med sin ljusstarkare optik - är något vunnet? Visst DXO har testat - men tester med jämförande bilder? P g a ljusstyrkan kan man köra XZ-1 på ISO 400 då V1/J1 måste till ISO 1600 med standardzoomen.

Det stämmer ganska bra det du säger, men jag brukar tänka på en annan detalj kring det där med bildkvalitet och sensorstorlek. Ser man på den fysiska storleken på sensorn, så är det ju den storleken bilden du fotograferat egentligen har från början, och för att få den ut på t.ex. A3 krävs att den förstoras mycket mer än en en bild från en större sensor. Ju mindre en bild behöver förstoras från sitt ursprungsformat, desto bättre kommer skärpan och den reella upplösningen att vara på den slutliga bilden, och brusets betydelse minskar. Därför är större sensorformat att föredra då man ska skriva ut bilder i så stort format som A3, eller större.

Jag håller med om att det är synd att ljusstyrkan är så dålig i Nikon 1-seriens zoomar. Hoppas det kommer nåt ljusstarkare snart som är lite mer tele än 10/2,8.

Hej!

Du kan lugnt titta en extra gång på Canon S100. Har själv en Canon S95 som jag köpt med likartade bevekelsegrunder som de du har och jag är fullt nöjd. S110 likväl som min S95 klarar A3-utskriter med glans. RAW-formatet är en del av kameran och är ett stort plus. S100 jämfört med t ex G12 och de andra du nämnde är mycket mindre men med samma sensorer. Rekommenderas alltså!

Det stämmer ganska bra det du säger, men jag brukar tänka på en annan detalj kring det där med bildkvalitet och sensorstorlek. Ser man på den fysiska storleken på sensorn, så är det ju den storleken bilden du fotograferat egentligen har från början, och för att få den ut på t.ex. A3 krävs att den förstoras mycket mer än en en bild från en större sensor. Ju mindre en bild behöver förstoras från sitt ursprungsformat, desto bättre kommer skärpan och den reella upplösningen att vara på den slutliga bilden, och brusets betydelse minskar. Därför är större sensorformat att föredra då man ska skriva ut bilder i så stort format som A3, eller större.

Jag håller med om att det är synd att ljusstyrkan är så dålig i Nikon 1-seriens zoomar. Hoppas det kommer nåt ljusstarkare snart som är lite mer tele än 10/2,8.

Argumentet håller i den analoga världen där upplösningen var relaterad till negativ/positivstorlek men i den digitala är förstoringsgraden relaterad till antalet pixlar, inte sensorstorlek. Detta är en av anledningarna till att småbild delvis tagit över en del av mellanformatsmarknaden. Däremot var dynamiskt omfång ii den analoga världen inte beroende av negativstorlek, men digitalt vid samma upplösning och sensorgeneration varierar dynamiskt omfång med sensorstorlek.

Tack för all hjälp!

Hmm... pratade med en kurskamrat idag som verkligen hyllar kvalitén på spegelreflexkamerorna samt påstår att även de bästa kompakta inte kan jämföras med dessa. Så jag håller ögonen öppna för spegelreflex också.

Är Nikon D3100 bra? Med vanligt 18-55mm objektiv?

Förresten, vilket märke skapar de bästa färgerna/färgdjup? Nikon eller Canon?

Tack för all hjälp!

Hmm... pratade med en kurskamrat idag som verkligen hyllar kvalitén på spegelreflexkamerorna samt påstår att även de bästa kompakta inte kan jämföras med dessa. Så jag håller ögonen öppna för spegelreflex också.

Är Nikon D3100 bra? Med vanligt 18-55mm objektiv?

Förresten, vilket märke skapar de bästa färgerna/färgdjup? Nikon eller Canon?

Ja, D3100 är bra. Men de är de andra också, det finns inga dåliga.

Några råd här, kanske: http://www.pulpeten.se/kameraguide/

Per.

Det finns två fördelar med systemkameror:1) större sensorer 2) möjlighet att byta objektiv för att passa ändamålet.

Systemkameror är dock inte bara Digitala SLR/ESR som t ex D3100 utan inkluderar ju även spegellösa sådana som t ex Panasonic G/GF/GH serien, Olympus E-P/E-PL/E-PM, Sony NEX, Samsung NX och i viss utsträckning Nikon V1/J1 (dock är sensorn här bara dubbelt så stor som de största 2/3" komoaktkamerasensorerna eller 1/7 så stor som 35mm film).

Man kan alltså med en spegellös kamera få samma bildkvalitet som i en klassisk systemkamera med optisk sökare (t ex D3100) i ett mindre paket. De spegellösa kamerorna saknar då optisk sökare men kan ka en elektronisk sådan (EVF) som i NEX 7, NEX 5n (EVF som tillbehör), NX11, Panasonic G, GH (GF tillbehör) eller Olympus E-P (som tillbehör). Spegellösa har i regel lite långsammare autofokus om föremålet rör sig.

Vill du ha optisk sökare finns flera bra alternativ, alla SLR idag tar bra bilder och det finns flera system. Spegellösa är relativt nya och vill man ha obkektiv specialdesignade för dessa (man kan med adapter på dessa montera i stort sett vilket objektiv som helst från vilken tillverkare som helst men då oftast med manuell fokus och manuell nedbländning) finns flest objektiv att välja på till Olympus och Panasonic.

Vill du köpa begagnat finns mest i form av DSLR med störst utbud till Nikon och Canon.

NEX eller m4/3

Jag skulle köpt NEX 5 (billig nu) eller någon micro 4/3. Storleken är bra och du kan få riktig vidvinkel vilket man vill ha när man fotar byggnader. Vidvinkeln blir ett problem med alla kompakter med "inbyggd" optik.

Skall nämna att ämnar man inte efterbehandla sina bilder har Panasonics systemkameror den fördelen att distorsion (förvridning av raka kanter) korrigeras automatiskt och redan i EVF/skärm så det man ser är det man får. I gengäld är vitnalansen i standardardläget lite kall (blå). Sony NEX har bäst prestanda i mörker och Olympus har bildstanilisering med alla objektiv då stabiliseringen sitter i huset (kameran). Samsung är billigist med inbyggd EVF med sin NX11.

Jag tror att flera här har snöat in på "bildkvalité", så som den definieras bland pixelpeepare. Om man i stället tittar på den ursprungliga frågeställningen kanske man kan fundera över om en systemkamera är rätt; visst har systemkameran uppenbara fördelar, men också minst lika uppenbara nackdelar:

Till systemkamerans fördelar hör möjligheter som saknas hos andra kameror, som:
  • Man kan få kort skärpedjup med lämplig optik och teknik
  • Man kan redan när man tar bilden räta upp linjer med vissa objektiv
  • Skärpan kan läggas efter valfritt plan med specialoptik
  • För extrema närbilder finns särskild optik som kan ge mycket bra resultat
  • Autofokusen är hos en del kameror mycket snabb och kan följa snabbt rörliga motiv
Men det är inte bara fördelar; nackdelarna finns också:
  • Kameran är ganska stor och går inte ner i ficka eller handväska
  • För de stora fördelarna för särskilda ändamål krävs särskilda objektiv som är dyra och tar plats och måste skiftas för olika uppgifter
  • Specialoptiken kräver ofta ganska kraftigt stativ och manuell fokusering
  • De billigare modellerna lämpar sig inte för specialoptik där man ställer skärpa manuellt
  • Inlärningströskeln upplevs ofta som högre
Kompaktkamerans stora fördelar är uppenbara:
  • Den går utan problem ner i en handväska eller bältesväska och kan bäras alltid utan att upplevas besvärande
  • Bildkvalitén hos moderna kompakter räcker för stora utskrifter
  • Kräver inte lika kraftigt stativ som en systemkamera (rena skräpstativ funkar om det inte blåser, som när man tar arkitekturmodeller)
Argument om den högre bildkvalitén hos systemkameran är överdrivna; moderna kompakter har fullt tillräcklig kvalité för valfri storlek på utskrift så länge man använder en större del av bildytan. Detsamma gäller den automatiska korrektionen av distorsion, vilken finns i flera råfilsomvandlare och för många objektiv, men som också är möjlig att göra manuellt i alla redigeringsprogram. Det är ganska sällan man behöver den, vare sig motivet är arkitektur eller annat; det mest känsliga är repro av objekt med räta linjer mot kanterna.

Många som ibland kräver någon av möjligheterna som man kan få med systemkamera, men som godtar bildkvalitén från en kompakt, har både och, och den som alltid följer med är kompakten, medan systemkameran plockas fram när man vill ha just vad den erbjuder. Jag släpar inte omkring på en systemkamera jämt bara för att jag någon enstaka gång vill kunna ta produktbilder där jag lägger skärpan utefter produkten, för att jag ibland vill kunna ta extrema närbilder av mycket små objekt eller för att jag någon gång vill ha mycket kort skärpedjup.

Det handlar strängt taget om vad man är villig att offra av bekvämlighet eller möjligheter. Man får inte allt i samma paket. En "instegskamera" (D3100, 1000D etc) är i stort sett värdelös när man behöver ställa skärpan manuellt. Det gäller dessvärre också flertalet av de mer "avancerade" systemkamerorna när man har specialoptik, som tilt och skift. De spegellösa är helt överlägsna i det fallet. Med kompaktkamerans större skärpedjup kan man ofta få tillräckligt skärpedjup utan att tilta, till priset av den "sämre bildkvalitén" som de flesta inte ens kan upptäcka. Dessutom kan man med Canons kompakter automatisera fokusstackning, så att man kan ha den inbyggd utan extra tillbehör, medan systemkameran kräver att man kör den "tethered" med sladd från en dator för att få samma möjlighet. När man tar arkitekturmodeller kan den fördelen vara helt avgörande för valet av kamera.

De bättre kompakterna räcker mer än väl till för stora utskrifter, och de har fördelen av att vara ett komplett verktyg som inte behöver någonting att plocka med för att klara av olika uppgifter. Svagheterna i avbildningens korrekthet, som distorsion och störtande linjer, kan man avhjälpa i bildbehandlingen om det behövs.

Med hänsyn till de ursprungliga önskemålen kan jag inte se någon systemkamera som är lämplig, medan de föreslagna kompaktkamerorna duger bra. Jag skulle föredra G12 om jag hade samma motivområde. Jag ser den som överlägsen för att ta modeller av arkitektur. eftersom man kan automatisera fokusstackning och ta helt skarpa bilder oavsett modellens djup. När man tar sådana motiv klarar man sig också med ett mycket enklare och billigare stativ än med en systemkamera och som också är lättare att bära med sig.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto