Jag tror att flera här har snöat in på "bildkvalité", så som den definieras bland pixelpeepare. Om man i stället tittar på den ursprungliga frågeställningen kanske man kan fundera över om en systemkamera är rätt; visst har systemkameran uppenbara fördelar, men också minst lika uppenbara nackdelar:
Jag är på jakt efter en ny kamera. Jag studerar arkitektur och de rekommenderar en att köpa en spegelreflexkamera. Jag är inte direkt sugen på en måste jag säga. Jag vill gärna ha något som jag VILL bära runt på jämt och ständigt.
Till systemkamerans fördelar hör möjligheter som saknas hos andra kameror, som:
- Man kan få kort skärpedjup med lämplig optik och teknik
- Man kan redan när man tar bilden räta upp linjer med vissa objektiv
- Skärpan kan läggas efter valfritt plan med specialoptik
- För extrema närbilder finns särskild optik som kan ge mycket bra resultat
- Autofokusen är hos en del kameror mycket snabb och kan följa snabbt rörliga motiv
Men det är inte bara fördelar; nackdelarna finns också:
- Kameran är ganska stor och går inte ner i ficka eller handväska
- För de stora fördelarna för särskilda ändamål krävs särskilda objektiv som är dyra och tar plats och måste skiftas för olika uppgifter
- Specialoptiken kräver ofta ganska kraftigt stativ och manuell fokusering
- De billigare modellerna lämpar sig inte för specialoptik där man ställer skärpa manuellt
- Inlärningströskeln upplevs ofta som högre
Kompaktkamerans stora fördelar är uppenbara:
- Den går utan problem ner i en handväska eller bältesväska och kan bäras alltid utan att upplevas besvärande
- Bildkvalitén hos moderna kompakter räcker för stora utskrifter
- Kräver inte lika kraftigt stativ som en systemkamera (rena skräpstativ funkar om det inte blåser, som när man tar arkitekturmodeller)