Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Superduperbra kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Gällande föregående kommentar om kompakte stämmer mycket i sak. Notera dock som påpekades där att korrektion av distorsion, focusstacking och effektiv brusreducering kräver efterarbete i datorn och ett visst intresse. Som jag tidigare nämt GÅR det att göra aldeles förträffliga bilder även till större utskrifter vid måttliga ISO med en kompakt - men det är svårare och kräver mer jobb och ett större intresse. Jag har inte fått intrycket att TS har ett så stort intresse men har krav för sin utbildning på bra bildkvalitet och då är en systemkamera överlägsen. Många av de spegellösa går ner i en handväska eller större jackficka med kitobjektiv monterat.

Jag skulle köpt NEX 5 (billig nu) eller någon micro 4/3. Storleken är bra och du kan få riktig vidvinkel vilket man vill ha när man fotar byggnader. Vidvinkeln blir ett problem med alla kompakter med "inbyggd" optik.
Finns det någon vidvinkel till Nex som är vidare än motsvarande 24 mm (som ju finns på många avancerade kompakter)?

Finns det någon vidvinkel till Nex som är vidare än motsvarande 24 mm (som ju finns på många avancerade kompakter)?

Har hyffsad koll, men kommer inte på rak arm på någon kompakt med vidvinkel motsv 20mm eller kortare så jag undrar vilken du syftar på.

Utöver 16/2,8 till NEX finns en vidvinkeladapter som finns till kompakter också.

Sedan kan man med adapter, manuell nedbländning och fokus montera nästan vilket objektiv som helst (dock ej de som är för mindre sensorer) på NEX.

Har hyffsad koll, men kommer inte på rak arm på någon kompakt med vidvinkel motsv 20mm eller kortare så jag undrar vilken du syftar på.
Vet inte om du missuppfattade eller bara skrev fel, men jag skrev alltså motsvarande 24 mm. Det hittar man bl a på Canon S100 (som nämnts några gånger i tråden), Panasonic LX5.

Men om jag förstår dig rätt finns det alltså ingen vidvinkel till Nex som ger kortare brännvidd än motsvarande 24 mm?

Vet inte om du missuppfattade eller bara skrev fel, men jag skrev alltså motsvarande 24 mm. Det hittar man bl a på Canon S100 (som nämnts några gånger i tråden), Panasonic LX5.

Men om jag förstår dig rätt finns det alltså ingen vidvinkel till Nex som ger kortare brännvidd än motsvarande 24 mm?

Det kan ju komma men idag finns ingen dedicerad glugg till NEX med en faktisk brännvidd under 16mm (bortsett från Sonys adapter). Däremot finns ju, mig veterligt, inte heller någon kompakt med mer vidvinkel än 24mm heller. Däremot kan ju NEX använda nästan vilken vidvinkel som helst med adapter och MF med vidvinkel är ju enkelt - det är nästan bara att använda hyperfokalavståndet.

Matching simulation

Förmodligen det mest kompakta du kan snickra ihop idag för ultrawide, antingen med vidvinkelzoomarna från Olympus och Panasonic, eller så med en wide converter på kit-zoomen. Bilderna från Matching simulation på sidan: http://www.four-thirds.org/en/special/matching.html

Tyvärr inte så kompakt som på filmtiden, som t.ex. en OM-1 med 21mm/F3.5 då kunde erbjuda.

Bilagor

• ultrawide.gif
    ultrawide.gif
    81 KB · Visningar: 152
Senast ändrad:
Däremot finns ju, mig veterligt, inte heller någon kompakt med mer vidvinkel än 24mm heller.
Erik skrev, som ett argument för Nex-modellerna, att "vidvinkeln blir ett problem med alla kompakter med "inbyggd" optik". Vad jag försökte påpeka är att han har fel, eftersom flera utmärkta kompakter har lika bra vidvinkel som Nex ger möjlighet till.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto