ANNONS
Annons

Sugen på en mellanring.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det är ju en klart smidig metod som gör det lätt att fokusera vid höga förstoringar för att inte tala om hur bra det är när det går undan framför kameran! :) Något att ta till när man tycker att storformatsfotografi är för enkelt.

vectrex skrev:
Det funkar, men inte så bra tyvärr. Närgränsen är så pass dålig med den (utan mellanringar) så du får väldigt kort område med fokus om du använder mellanring(ar).
Så blir skärpedjupet längre med exempelvis sigmas 50 macro??

Vad är det som gör att en del mellanringar inte funkar på ef-s?? Mellanringen är ju bara en ring och det extra utsticket kan ju int slå i något?

Läste att skärpdedjupet med mellanring och ett 50 blir kortare än ett makro 50, kan det stämma?

Passar inte

De passar inte rent fysiskt. För att få på dem måste du göra åverkan/modifiera fattningen.

har någon ett tips på ex en 5 mm mellanring som funkar med en 16-35 2,8. Gillar tanken på vidvinkelmacro. EF 12 funkar som sagt inte, enbart på 35 mm men det ger inte önskad effekt. En automatisk 5 mm mellanring vore perfekt.

Hej,

någon 5mm mellanring känner jag inte till, men Kenkos 12mm funkar tillsammans med EF 17-40. Kul att experimentera med, men lite svårt att hitta praktiskt användningsområde. Maximala fokuseringsavståndet ligger bara några få cm framför objektivet, och jag har för mig att bilderna blev något förvrängda ut mot kanterna.

Mvh, Ulf

Lieden.se skrev:
Hej,

någon 5mm mellanring känner jag inte till, men Kenkos 12mm funkar tillsammans med EF 17-40. Kul att experimentera med, men lite svårt att hitta praktiskt användningsområde. Maximala fokuseringsavståndet ligger bara några få cm framför objektivet, och jag har för mig att bilderna blev något förvrängda ut mot kanterna.

Mvh, Ulf
Jag har testat 12 mm på min 16-35 men tyckte det lilla avståndet till frontlinsen blev besvärande. Sen så funkade det nästan bara på 35 mm och då är skillnaden till 500 rätt öiten. Jag söker just möjlighet till närbilder och vidvinkel i ett.

paul innergård skrev:
Jag har testat 12 mm på min 16-35 men tyckte det lilla avståndet till frontlinsen blev besvärande.
Visst, man är lite rädd att stöta emot motivet med frontlinsen. Medan man bara tittar genom sökaren fattar man inte hur nära man egentligen är.

Lieden.se skrev:
Visst, man är lite rädd att stöta emot motivet med frontlinsen. Medan man bara tittar genom sökaren fattar man inte hur nära man egentligen är.
Just 5-6 mm borde vara perfekt så att man åtminstone kan fota macro på runt 20 mm. Måste bli rätt tuffa effekter. Tycker det borde finnas fler än jag som tilltalas av de möjligheterna.

paul innergård skrev:
Just 5-6 mm borde vara perfekt så att man åtminstone kan fota macro på runt 20 mm. Måste bli rätt tuffa effekter. Tycker det borde finnas fler än jag som tilltalas av de möjligheterna.
Absolut, också jag tycker att det borde öppna upp för intressanta motiv.

Kunde inte låta bli och prova.
Här är ett litet exempel på en bild med 17mm brännviddd och 12mm mellanring och bländare 22..
Fokus ligger som "bäst" på UF-filtret...

Bilagor

• _mg_6099.jpg
    _mg_6099.jpg
    45 KB · Visningar: 409
atotowi skrev:
Kunde inte låta bli och prova.
Här är ett litet exempel på en bild med 17mm brännviddd och 12mm mellanring och bländare 22..
Fokus ligger som "bäst" på UF-filtret...
Just den där typen av vidvinkelmacro är det jag eftersträvar. Det kräver förmodligen en mellanring på 5-6 mm.

Måste nämna att jag satte en EF 25 emellan 85 1,2 och extender 1,4X. En rätt cool kombination som gav mycket fina resultat. Skall testa med ytterligare en EF 25, måste bli skaplig förstoringsgrad.

Robin Gyllander skrev:
Canons originalextender?
Japp. Köpte både 1,4X och 2X för 5100 kr med frakt, tull och moms från B&H. Kom igår. kan nämna att 2X som så många snackr skit om är riktigt skarp ihop med 135 2,0. Fullt användbart reultat på största öppning som blir 4,0 och riktigt skarpt ett steg nerbländat. mest förvånande var det faktum att af är så snabb med 2X och 135 2,0. Tror jag kan fota flygande fågel med den kombinationen. 2X + 1,4X blir dock rätt långsamt och osäkert, gott om tid och manuell focusering rekomenderas. Skall testa hur bilderna blir med den kombinationen plus 135 2,0 någon dag.

Men originalet ska väl endast funka på objektiv som är längre än 135mm?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar