Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sugen på en mellanring.
- Trådstartare RG
- Start datum
RG
Avslutat medlemskap
Så blir skärpedjupet längre med exempelvis sigmas 50 macro??vectrex skrev:
Det funkar, men inte så bra tyvärr. Närgränsen är så pass dålig med den (utan mellanringar) så du får väldigt kort område med fokus om du använder mellanring(ar).
Red5
Ny medlem
Arne S skrev:
Du har helt rätt där. Varken Kenko eller Soligor funkar med EF-S- gluggar.
Den senaste versionen från Kenko klarar EF-S.
http://cgi.ebay.com/Kenko-Auto-Exte...ryZ30059QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
RG
Avslutat medlemskap
Re: Passar inte
Sicken tur att kenko ringarna för ef-s finns i sverige nu då.
Tonyeagle skrev:
De passar inte rent fysiskt. För att få på dem måste du göra åverkan/modifiera fattningen.
Sicken tur att kenko ringarna för ef-s finns i sverige nu då.
Palletheking
Aktiv medlem
har någon ett tips på ex en 5 mm mellanring som funkar med en 16-35 2,8. Gillar tanken på vidvinkelmacro. EF 12 funkar som sagt inte, enbart på 35 mm men det ger inte önskad effekt. En automatisk 5 mm mellanring vore perfekt.
Lieden.se
Aktiv medlem
Hej,
någon 5mm mellanring känner jag inte till, men Kenkos 12mm funkar tillsammans med EF 17-40. Kul att experimentera med, men lite svårt att hitta praktiskt användningsområde. Maximala fokuseringsavståndet ligger bara några få cm framför objektivet, och jag har för mig att bilderna blev något förvrängda ut mot kanterna.
Mvh, Ulf
någon 5mm mellanring känner jag inte till, men Kenkos 12mm funkar tillsammans med EF 17-40. Kul att experimentera med, men lite svårt att hitta praktiskt användningsområde. Maximala fokuseringsavståndet ligger bara några få cm framför objektivet, och jag har för mig att bilderna blev något förvrängda ut mot kanterna.
Mvh, Ulf
Palletheking
Aktiv medlem
Jag har testat 12 mm på min 16-35 men tyckte det lilla avståndet till frontlinsen blev besvärande. Sen så funkade det nästan bara på 35 mm och då är skillnaden till 500 rätt öiten. Jag söker just möjlighet till närbilder och vidvinkel i ett.Lieden.se skrev:
Hej,
Mvh, Ulf
Lieden.se
Aktiv medlem
Visst, man är lite rädd att stöta emot motivet med frontlinsen. Medan man bara tittar genom sökaren fattar man inte hur nära man egentligen är.paul innergård skrev:
Jag har testat 12 mm på min 16-35 men tyckte det lilla avståndet till frontlinsen blev besvärande.
Palletheking
Aktiv medlem
Just 5-6 mm borde vara perfekt så att man åtminstone kan fota macro på runt 20 mm. Måste bli rätt tuffa effekter. Tycker det borde finnas fler än jag som tilltalas av de möjligheterna.Lieden.se skrev:
Visst, man är lite rädd att stöta emot motivet med frontlinsen. Medan man bara tittar genom sökaren fattar man inte hur nära man egentligen är.
Lieden.se
Aktiv medlem
Absolut, också jag tycker att det borde öppna upp för intressanta motiv.paul innergård skrev:
Just 5-6 mm borde vara perfekt så att man åtminstone kan fota macro på runt 20 mm. Måste bli rätt tuffa effekter. Tycker det borde finnas fler än jag som tilltalas av de möjligheterna.
Palletheking
Aktiv medlem
Jag är rätt säker på att det fanns kortare mellanringar förr. Kanske det går att få tag i fast man måste jobba nerbländat.Lieden.se skrev:
Absolut, också jag tycker att det borde öppna upp för intressanta motiv.
Palletheking
Aktiv medlem
Just den där typen av vidvinkelmacro är det jag eftersträvar. Det kräver förmodligen en mellanring på 5-6 mm.atotowi skrev:
Kunde inte låta bli och prova.
Här är ett litet exempel på en bild med 17mm brännviddd och 12mm mellanring och bländare 22..
Fokus ligger som "bäst" på UF-filtret...
Palletheking
Aktiv medlem
Måste nämna att jag satte en EF 25 emellan 85 1,2 och extender 1,4X. En rätt cool kombination som gav mycket fina resultat. Skall testa med ytterligare en EF 25, måste bli skaplig förstoringsgrad.
Palletheking
Aktiv medlem
Japp. Köpte både 1,4X och 2X för 5100 kr med frakt, tull och moms från B&H. Kom igår. kan nämna att 2X som så många snackr skit om är riktigt skarp ihop med 135 2,0. Fullt användbart reultat på största öppning som blir 4,0 och riktigt skarpt ett steg nerbländat. mest förvånande var det faktum att af är så snabb med 2X och 135 2,0. Tror jag kan fota flygande fågel med den kombinationen. 2X + 1,4X blir dock rätt långsamt och osäkert, gott om tid och manuell focusering rekomenderas. Skall testa hur bilderna blir med den kombinationen plus 135 2,0 någon dag.Robin Gyllander skrev:
Canons originalextender?