Annons

"Stulen" idé till fototprojekt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller på att med lite möda och mer besvär kravla mig igenom den första fotokursen i skolan och fick ett uppdrag att genomföra på temat "manligt/kvinnligt".
Jag hade klara idéer redan från början, och dum som jag var snackade jag om dessa då jag satt med några vänner och nåra "vänner" (ni förstår skillnaden) på ett café då två av de som satt med ville jag ha som modeller. Till saken hör att det var en kille med där som går samma kurs som jag och hörde vad jag talade om. Två dagar senare hade vi iallafall fotolektion och medan jag sitter och försöker lista ut lite saker om kopieringen hör jag den här killen praktiskt taget upprepa vad jag sagt två dagar tidigare om mitt fotoarbete, tom olika poser nämns som är kopior av "mina", varav de flesta har jag använt de flesta hjärnknölar jag kunnat finna för att organisera upp.

Till saken hör att vi har en otroligt vänlig själ till fotolärare, som jag sedan, rätt förbannad vänder mig till för att få råd. Han säger att han kände igen idén, då jag talat om den med honom för att få råd och liknande, och nu kom på att det var "min". Det som min lärare säger är att våra bilder förmodligen inte blir likadana ändå, även fast man tänkt likadant, och det stämmer ju, men om jag kände att han "trampat" för mycket på mig så skulle jag be honom (killen ifråga) att kanske hitta på något annat. Efter en tid har gått känner jag att killen har gått för långt då han bland annat drar in personliga grejer och snackar med killen och säger ifrån. Bland annat att jag helst ser att han försöker komma på något eget till fotoprojektet. Han tar det inte bra utan fortsätter med personliga påhopp och jag ger upp.

Nu har jag tagit mina bilder, och är lycklig då det ändå slutade med att de blev bra.

Nu vill jag bara höra era åsikter, om hur jag kanske skulle ha hanterat det här och hur ni hade agerat, både som "the bad guy" och "the good guy"? Då jag inte är insatt finns det kanske oskrivna regler, men jag har iallafall lärt mig nåt av hela soppan, och talar inte längre om vad jag planerar.
Men det är då fan att man inte kan lita på folk längre...
 
Lita på folk-?

Hej på dej.
Jag kan trösta dig med att det är så det funkar ibland . Lär dig vilka du kan lita på och vilka du ej skall lita på. Om du är duktig så kommer du att få fler ideer som du kan genomföra, något som sk. efterapare inte kommer på själva. Tänk på att du alltid ligger steget före och att livet är för mycket värt för att gå och sura för länge. Låt inte "kompisen" vinna en gång till genom att du låser dig vid detta tillfälle.
Livet är för kort för att gå och grubbla på detta. Jag är övertygad om att du kommer på fler bildideer i framtiden. Go for it. // Per
 
Nog hade jag pratat med killen i fråga. Sedan hade jag förmodligen försökt tänka om helt och hållet för att få till en ännu bättre idé. Den första idén behöver ju nödvändigtvis inte alltid vara den bästa.

Att jobba med ett längre projekt bör ju vara något som man finner stimulerande..och risken finns att det inte blir stimulerande om man vet att någon annan försöker genomföra en snarlik idé samtidigt som en själv. Som dessutom är ens egen idé från början. Bättre då att starta om med en ny fräsch idé och genomföra den med glädje.
 
En kille brukade alltid sitta och skriva av mig när vi hade läxförhör när jag gick i skolan. En dag när han satt med bläckpenna skrev jag helt fel saker först, väntade tills det var någon minut kvar av tiden vi hade på oss och suddade ut och skrev in rätt. Då satt han där och hade skrivit med bläck, tyckte jag var rätt kul faktiskt.

Du kanske skulle göra ett försök med att glorfiera en skitidé för honom? Kanske funkar :)
 
Regel #1: Du kan inte lita på folk.

Det är väl svårt att göra något om han inte kan övertalas till att överge projektet. Synd att din lärare inte blev argare, det är sjukt dålig stil att fullt medveten om det sno idén redan innan du är klar. För min del hade det mer eller mindre kvittat om bilderna inte såg exakt likadana ut om han hade stulit tanken med den.

Jag har aldrig hört några oskriva regler om sånt här, det är bara en sån sak man inte gör. Om han inte överger idén när man pratar med honom om det och läraren inte vill göra något så hade det ju varit frestande att placera ett trubbigt föremål på hans näsa.. men det får man tyvärr inte göra. Antagligen hade man bara fått inse att oavsett vad man gör så kommer man ingenstans, lära sig sin läxa om hur folk är, och börja sprida elaka rykten om honom. ;)


Mårten; Om någon stjäl en färdig bild och lägger på sin hemsida kan jag se det som smicker, men absolut inte att någon stjäl idén när man jobbar med den. Personligen skulle jag bli rätt förbannad. Han förtjänar absolut inte att få något betyg för en stulen bild.

Peter; underbart. :)
 
Ta det som beröm, att din idé var så bra. Sen beror det förstås på hur originell och svårgenomförd den var, var det nåt riktigt unikt så är det trist om nån annan hinner före, men sån´t e livet. Var det inte nån som uppfann telefonen före Graham, men inte hann ringa(!?) till patentverket först... Har för mej att det gick rätt bra för den killen ändå!

Lycka till!
 
jag har lärt mig det nu..
och projektet är redan fotograferat, det ska "bara" kopieras, men det roliga blev att det inte blev riktigt så som jag hade tänkt mig, även om grundtanken fortfarande är kvar.


så det blev lite som peters modell, även fast hans var mer klockren.

tack för alla svar!

man kan hoppas att jag lärt mig hålla tyst i fortsättningen.
 
Å andra sidan Vendela så kan en diskussion ge nya o fördjupade ideér, oftast tjänar du på att lita på dina medmänniskor (fast om det är nån slags "tävling" kanske inte medtävlarna ska ingå i medmänniskorna just då). Hoppas kopieringen går bra!
 
Det handlar mycket om vilken sorts människa man vill vara, och vilket förhållande man vill ha till sina medmänniskor.

De flesta respekterar upphovsrätten till idéer. Det finns alltid några som inte gör det, ibland av illvilja eller avund men oftare av oförstånd.
Ska man då låta sitt handlande styras av dessa knyckare, med de följder det får, att man blir misstänksam och beräknande, och samtidigt går miste om allt det roliga med att låta idéer växa, blomma, korsas, befruktas i samvaro med likasinnade, kreativa människor?

Jag tycker inte man ska det. Knycker nån din idé kan du välja mellan att genomföra ditt projekt i alla fall, och lita på att det blir bra, eller till och med bättre, eller välja nåt annat som också blir bra.

Sen kan man givetvis säga till knyckaren, att man tycker att det är trist och dålig stil att bära sig åt så. Rak kommunikation. Att ge igen, hämnas och såna påhitt leder knappast till att syndaren kommer till insikt, snarare tvärt om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.