Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek på digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric

Aktiv medlem
Jag har inte greppat det här med storlekar på digitala bilder (jpeg) och vilken upplösning/storlek/kvalité jag ska ange i LR vid export. Jag vill erbjuda mina kunder digitala bildfiler så att de själva ska kunna beställa printar. Jag vill att bilden ska funka upp till A4 med bästa möjliga kvalité. I Lightrooms exportdialog kan jag ändra inställningar för pixelstorlek, kvalité och upplösning. Om jag kör på 100% kvalité, 300ppi och obegränsad pixelstorlek så blir filerna ca 25 mb vilket känns lite overkill om jag ska leverera 500 bilder. Så, vilka inställningar ska jag ange? Tack för hjälpen!

(Jo, jag vet. Detta finns säkert om jag söker här men sökfunktionen funkar inte just nu....)

A4 = 210 x 297 mm (1 inch = 25,4 mm) = 8,3 x 11,7 in

det var storleken på utskriften. Den vill du ha i 300 ppi (pixels per inch).

A4 = (8,3 in x 300 ppi) x (11,7 in x 300 ppi) = 2490 x 3510 pixlar

vilket är det antal pixlar dina bilder bör innehålla. Exakt hur stora filerna blir beror lite på hur bilden ser ut. En jämngrå bild blir liten och en komplicerad bild med många färger blir större.

vilket är det antal pixlar dina bilder bör innehålla. Exakt hur stora filerna blir beror lite på hur bilden ser ut. En jämngrå bild blir liten och en komplicerad bild med många färger blir större.

ppi = bildskärm.
dpi = utskrifter och tryck.

I vilken upplösning fotar du? Inte blir väl bilderna 25 MB vid export när du väljer JPG?

Om kunderna skall kunna kunna få 300 ppi vid A4 storlek bör bilden vara ca 3500 pixlar bred. En sådan bild i JPG med 100% kvalité landar runt 5 meg.

Jag tycker dock att du kan dra ner kvalitén till runt 90%, en liten reducering av kvalitén ger en ganska stor besparing av filstorlek utan att innebära någon synbar kvalitétsförlust.

Likväl blir det ju en rejäl datamängd om de skall få alla 500 bilderna i god upplösning...

Oj, vilket expertsvar! Tusen tack. Har jag tolkat ditt svar rätt om jag anger inställningarna som bifogad skrämdump visar?

Bilagor

• lr-eport.jpg
    lr-eport.jpg
    19.6 KB · Visningar: 1,680
I vilken upplösning fotar du? Inte blir väl bilderna 25 MB vid export när du väljer JPG?

Om kunderna skall kunna kunna få 300 ppi vid A4 storlek bör bilden vara ca 3500 pixlar bred. En sådan bild i JPG med 100% kvalité landar runt 5 meg.

Jag tycker dock att du kan dra ner kvalitén till runt 90%, en liten reducering av kvalitén ger en ganska stor besparing av filstorlek utan att innebära någon synbar kvalitétsförlust.

Likväl blir det ju en rejäl datamängd om de skall få alla 500 bilderna i god upplösning...

Testade just att exportera två raw-bilder och givet att mina inställningar i bilden ovan stämmer så hamnade de på 8 respektive 10 mb.

Testade just att exportera två raw-bilder och givet att mina inställningar i bilden ovan stämmer så hamnade de på 8 respektive 10 mb.

Dina inställningar ser OK ut.

Filstorleken beror ju förstås på motivet och är det mycket detaljer så kan man nog komma upp mot 10 meg.

Prova att laborera lite med kvalitets inställningen, jag tror knappast du eller dina kunder kommer se någon skillnad om du drar ner den till 90 istället för 100.

Bra så, men måste du köra med 100% kvalitet? Det drar väldigt mycket minne för väldigt liten skillnad jämfört med 90 eller 80%. Prova med det istället och kolla resultatet.
A4 är inte så stort så det borde funka fint.

Bra så, men måste du köra med 100% kvalitet? Det drar väldigt mycket minne för väldigt liten skillnad jämfört med 90 eller 80%. Prova med det istället och kolla resultatet.
A4 är inte så stort så det borde funka fint.

Testade att dra ner till 90% på en av bilderna och då gick den ner från dryga 8 mb till knappa 5 mb. Hoppas bara att inte skillnaden syns nämnvärt på en utskriven bild.

Otroligt tacksam för all hjälp!! :-D

Oj, vilket expertsvar! Tusen tack. Har jag tolkat ditt svar rätt om jag anger inställningarna som bifogad skrämdump visar?

Glad att kunna hjälpa till och JA det ser rätt ut i din skärmdump.

Dessutom så håller jag med övriga om att du kan dra ner kvaliteten till 90% eller 80%. För bilder till webben har jag kört bilder ändå ner till 60% utan att det syns på skärmen.

En synpunkt på din skärmdump. Färgrymden (Color space) ska väl inte vara sRGB när man ska göra utskrift? Då är väl AdobeRGB bättre.
sRGB används för filer som ska visas på datorskärmen.

Nja, vid tryck rastrerar man och anger linjetätheten i lpi... ;-)

Det blir alltid diskussion om vad som är vad när det gäller de här förkortningarna. Jag producerar trycksaker och annonser som ska tryckas i olika tekniker. I materialspecifikationerna står det alltid DPI när det gäller bildens upplösning. Har även jobbat som mottagare av trycksaker (prepress) och där pratar man bara om DPI, aldrig PPI vad jag sett. Vad som är rätt eller fel bryr sig ingen om, bara man förstår varandra. Benämningen LPI är något som bara används inom prepress/tryckerier och det behöver inte en producent eller fotograf bry sig om.

Det blir alltid diskussion om vad som är vad när det gäller de här förkortningarna. Jag producerar trycksaker och annonser som ska tryckas i olika tekniker. I materialspecifikationerna står det alltid DPI när det gäller bildens upplösning. Har även jobbat som mottagare av trycksaker (prepress) och där pratar man bara om DPI, aldrig PPI vad jag sett. Vad som är rätt eller fel bryr sig ingen om, bara man förstår varandra. Benämningen LPI är något som bara används inom prepress/tryckerier och det behöver inte en producent eller fotograf bry sig om.

Mats: Är det inte så att i princip är Dots (DPI) och Pixels (PPI) samma sak? Båda är ju en bildpunkt som bilden är uppbyggd av.
(Jag är ingen tryckeriexpert..)

Mats: Är det inte så att i princip är Dots (DPI) och Pixels (PPI) samma sak? Båda är ju en bildpunkt som bilden är uppbyggd av.
(Jag är ingen tryckeriexpert..)

Jo, jag vill se det så, medan andra bestämt hävdar att DPI står för en skrivares upplösning. Oavsett, använder man termen DPI i den grafiska världen förstår alla vad man pratar om.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar