fotodiggaren
Aktiv medlem
Vet inte profileringssvaret. kolla tråden jag hänvisade till. prova annars o söka
Nej det står inget om det i tråden, bara att man bör profilera LR och skärmar. Jag vet inte vad det är faktiskt, något av dem...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte profileringssvaret. kolla tråden jag hänvisade till. prova annars o söka
…Under panelen metadata hittar jag inget men däremot under visa... Kanske det har att göra med vilken version man har.
Vad betyder det här, hur gör man en profilering i LR: När din skärm är kalibrerad måste program som Photoshop och Lightroom få veta hur din skärm visar färgerna. Det gör du genom en profilering, en uppmätning av skärmens färger som sedan skapar en profil som programmet läser in. På en skärm som inte kan kalibreras är detta det enda moment som genomförs.
Jag sitter med en laptop och eftersom jag är nöjd med färgerna så har jag inte brytt mig. En laptop kan man väl inte kalibrera heller? Kanske i framtiden att jag sätter mig in i detta när det är dags att skaffa ny dator.
Jag vet att många använder Blurb men jag har läst att bilderna blir mörka och eftersom jag vill ha ljusa briljanta bilder så är det nog inte något jag provar...
Ok, då förstår jag, det var sidopanelen Ja där har man ju också info...
Nu har jag bara en fråga till... Om man skriver in antal pixel på t ex långsidan under export, väljer då LR rätt antal pixel på kortsidan automatiskt? Om det inte gör det, hur vet man då hur många pixel den sidan ska ha? Så att inte bilden blir annorlunda än orginalet...
Personligen begriper jag inte alls varför .an vill se metadata. Det tillför ingenting.
.