Annons

Storlek på bilder för visning i kanon på väggen

Produkter
(logga in för att koppla)

Charlotte

Avslutat medlemskap
Vilken storlek är lämplig på de bilder man lägger in i ett bildvisningsprogram (t ex Power Point eller annat) för visning i en sk kanon på väggen?

Oj, tack Per för svaret. Hum, inte lätt få veta innan visningen...

Vad tror du - om jag gör dem i 10x15 cm jpeg finns risk att de blir suddiga när de visas då på ganska långt avstånd då? Vill ju ha upp bilderna ordentligt. (Är som du förstår inte van vid dagens projektorer.)

Om jag inte visste vilken upplösning projektorn hade skulle jag sikta på att ha bilderna högupplösta, hellre det och att de blir nedskalade än tvärt om.

Oj, tack Per för svaret. Hum, inte lätt få veta innan visningen...

Vad tror du - om jag gör dem i 10x15 cm jpeg finns risk att de blir suddiga när de visas då på ganska långt avstånd då? Vill ju ha upp bilderna ordentligt. (Är som du förstår inte van vid dagens projektorer.)

10x15 cm är inte en storlek på digitala bilder. Storleken anges i pixel. (*)

Jag håller med föregående talare, om du inte vet i förväg, strunta i att skala om dem, låt dem vara i original, vad det nu är.

Per.

PS. Om bildvisningen är viktig, skulle jag nog försöka få tag i någon som vet vilken projektor som ska användas. DS

*) Läs mer om detta mystiska mått i denna klassiska artikel: http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Tack för alla råd! Jag kände på mig att jag inte borde ha skrivit storleken som jag gjorde:) .. filerna jag beskrev i cm är 2.65 M stora Pixlar 1181x785

Ska läsa sidan om bildstorlek!

Tack för alla råd! Jag kände på mig att jag inte borde ha skrivit storleken som jag gjorde:) .. filerna jag beskrev i cm är 2.65 M stora Pixlar 1181x785

Fattar faktiskt noll av vad du har skrivit tyvär men storleken 1181x785 är låg upplösning om du menar att bilderna du ska visa är i den storleken. Det folk har skrivit tidigare vilket jag också håller med om är att förminska inte bilderna som kommer ut ur kameran så kommer det nog bli bra.

Nånting är fel här. Om bilderna är 1181*785 pixel så är de knappt 1 megapixel. Isåfall ska du definitivt inte skala ner dem. Är de 2,65 megapixel så borde vara nåt i stil med 2000*1300 eller liknande. Inte heller då tycker jag att du ska skala ner dem.

Så länge du inte känner att du verkligen vet vad du gör med nerskalning, skärpning o.s.v. så tycker jag du ska strunta i det. Chansen är att bildvisningsprogrammet gör ett lika bra eller bättre jobb än du själv. Vill du ta dig tiden att lära dig vad nerskalning, anpassning och skärpning innebär så varsågod. Bara du kan avgöra om det är värt det.

Svaret på allting är som vanligt:

• det beror på vilka krav du har
  • tillräckligt bra duger
  • testa själv så får du se
  • är det värt kostnaden (tid/pengar/kunskap/tålamod)

Storlek

Tack Robert för utförlig info! Om jag inte gör något åt de bilder jag behöver för bildjobbet så är de 34.9M, 4288x2849 pixlar.

Tack Robert för utförlig info! Om jag inte gör något åt de bilder jag behöver för bildjobbet så är de 34.9M, 4288x2849 pixlar.

Va gör det om dom är 35meg stora då? Är ju bara att köpa ett USB-minne på Clase Ohlson på 8gig för 99kr eller vad det kostar så får du ju plats med minst 220 bilder, fast jag vet ju iofs inte hur många du ska visa?

Det är alltså bilder från en 12 megapixels kamera. Storleken 34,9 M har inte med pixlarna att göra, utan måste vara att den är sparad som TIFF eller RAW? 34,9 M låter alldeles för tungt för en JPG-fil.

Att använda så onödigt tunga filer i en presentation kan möjligen göra att det går långsamt att läsa in dem. Att de är 12 megapixel är en annan sak, och där gäller nog det jag skrivit innan: låt dem vara 12 megapixel såvida du inte vet vad du gör med nerskalning o.dyl.

Kan du inte spara kopior i JPG-format? Det blir förmodligen enklare att hantera...

Va gör det om dom är 35meg stora då? Är ju bara att köpa ett USB-minne på Clase Ohlson på 8gig för 99kr eller vad det kostar så får du ju plats med minst 220 bilder, fast jag vet ju iofs inte hur många du ska visa?

Lite beroende på datorn och minnet (USB!) så kan det nog bli fördröjningar i bildväxlingen.

bildstorlek

Heikinen, tänkte att det blir för tungt att visa stora bildfiler i PowerPoint ?
Jag har två USB-minnen 16 GB på varje. (Fylldes helt efter 3 v Afrikaresa.)

Heikinen, tänkte att det blir för tungt att visa stora bildfiler i PowerPoint ?
Jag har två USB-minnen 16 GB på varje. (Fylldes helt efter 3 v Afrikaresa.)

Jag undrar fortfarande varför du har bilder som är 34,9 M.. hur menar du?

Är det JPG-filer som är så stora? Eller TIFF? Eller RAW? Eller är det bildstorleken som Photoshop visar?

De pixelmått du angett (innan behandling) är 4288x2849 pixlar vilket betyder 12 megapixel. Från början sa du att bilderna var 1181x785 pixel vilket är knappt 1 megapixel.. Vad menar du? Hur stora är de? Har du olika versioner av bilderna? Du måste förklara bättre vad det är du har...

Sen vad gäller att visa bilder i PowerPoint... det är väl bara att testa om det går trögt eller inte?

Uttryckte mig otydligt - den mindre storleken var den jag tänkte använda eventuellt. Och den större är de obehandlade bildfilerna.

Ja, du har rätt - jag får väl testa om det är trögt i PowerPont.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar