Annons

Stora, tunga TELE....

Produkter
(logga in för att koppla)

draxen

Medlem
Jag är nyfiken och undrar om någon erfaren/kunnig kan berätta hur mycket tål kamerahuset på en 20D (även 350D). Jag undrar om huset kan ta skada om man låter kameran hänga med en tung telezoom monterad. Vart går gränsen vad gäller gluggens vikt.
 
min kamera lossnade från mitt feta tele en gång och ramlade rakt ner i asfalten. då bajsade jag på mig.
men det gick bra. tur att kameran var stabil.
 
Frågan kvarstår, vart går gränsen ? Vad e tung tele ? 1kg ? 2kg ?

Är det lugnt med en 70-200IS hängande på kameran över en axel ? Utgår ifrån att 1D tål mer än 20D/350D.....
 
Ja, ett 70-200/2.8L går lugnt att ha hängade i bajonetten på en 10D. Det väger väl en 1.2kg. Ta t.ex. både EF 300/4L och 400/5.6L, så ligger de runt 1.2-1.4 kg..inga problem alltså.

Men att bära ett 300/2.8 eller 400/4... eller t.o.m 500/4 är det nog ingen som gör. Jo, sportfotografer, men de har remmen fastsatt i gluggen. Det är ju därför som dessa är utrustade med fästen för rem.

1D tåler mer än t.ex. 350D pga av infästningen av bajonetten.
 
thegerstrom skrev:
min kamera lossnade från mitt feta tele en gång och ramlade rakt ner i asfalten. då bajsade jag på mig.
men det gick bra. tur att kameran var stabil.

Hahahahahaha, det där är humor. :D Eller också är jag trött.. Hmm..
 
Jag sætter min framtida førmøgenhet på att bajonetten på en eos300d håller før ett lodrætt hængande 600mm f4.

Det hela handlar ju om hur det hanteras!

/MVH Niclas,
 
Hej

Jag har ofta mitt 400mm DO f/4 kopplat till 20D (handhållet), men har då remmen satt på objektivet. Men det blir ändå att man greppar i kameran för att lyfta upp objektivet, får hoppas att det håller. Med min 1D mark2 känns det mer "hållbart" med mitt 400mm DO f/4.

MVH

Omar Brännström
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/galleries
 
När objektivet är tyngre än kameran är det kanske läge att flytta rem (om möjligt) och stativfäste till objektivet, och att alltid stödja objektivet med ena handen?

Jag har ibland tunga objektiv på min 20D men försöker undvika att få brytningar på objektivfästet. Om gluggen hänger rakt ner (måste bli så ibland när man inte har någon hand fri) så känns det inte som om det är lika farligt.

Var gränsen går egentligen vet jag inte.
 
Upp till 70-200/2,8 (eller 300/4) går nog med de flesta kamerahusen. De hus som har magnesiumchassi tål det förmodligen bättre (och det har inte 350D).

Det är väl så att nästan alla objektiv som är så tunga att de bör bäras "i sig själva" har egna remfästen.

Ett sidospår tycker jag är blixtskon; På Nikon F4 hände det då och då att folk knäckte sökarhuset när fotografen bar kameran på axeln med monterad blixt. Det har jag inte hört något om på nya kameror, så nu kanske även blixtskon sitter fast i chassit ...
 
Har precis samma frågeställning då jag nyligen införskaffat ett 100-400L objektiv. Nu kan man inte kalla den gluggen för ett "stort tungt tele" (vägde det och gluggen landade på 1635 gram) fast det sitter på en klenare 450D kamera.

Har Canon några "generella" rekommendationer? Min oro är väl främst att 450D är "klenare" i ramkonstruktionen än de mer professionella kamerahusen. Verkar dock som att om man undviker brytningar i störsa möjliga mån (endast hålla i kameran och svinga runt med paketet) och är lite försiktigt vid hanteringen ska det inte vara några problem.
 
Har precis samma frågeställning då jag nyligen införskaffat ett 100-400L objektiv. Nu kan man inte kalla den gluggen för ett "stort tungt tele" (vägde det och gluggen landade på 1635 gram) fast det sitter på en klenare 450D kamera.

Har Canon några "generella" rekommendationer? Min oro är väl främst att 450D är "klenare" i ramkonstruktionen än de mer professionella kamerahusen. Verkar dock som att om man undviker brytningar i störsa möjliga mån (endast hålla i kameran och svinga runt med paketet) och är lite försiktigt vid hanteringen ska det inte vara några problem.

Jag knallar runt med min 550D över axeln med 100-400L monterat, inte märkt av några komplikationer hitintills i alla fall.. Tycker att det borde finnas remmfästen på gluggen om det skulle vara så att det behövs. Sen är som du säger 100-400 inte extremt tungt, men visst har man slagit sig en funderare..
 
Mycket gammal tråd som väckt till liv här...

Dock - en sak som fungerar med optik som saknar remfästen är att sätta en Black Rapid ögla i stativfästet på objketivet - det fungerar rätt bra, men nackdelen är att det är irriterande om man skall sätta på monopoden eftersom gängan då redan är upptagen. Dock, kör man inte med monopod så fungerar det bra.
 
Jag har ofta min 100-400 hängandes i kameran (500D) men det knakar ganska bra i kameran när man kör handhållet och håller i kameran, man kan tillåmed se hur plasten vrider sig i huset ifall man håller i kameran och vickar på objektivet...
 
Jag har ofta min 100-400 hängandes i kameran (500D) men det knakar ganska bra i kameran när man kör handhållet och håller i kameran, man kan tillåmed se hur plasten vrider sig i huset ifall man håller i kameran och vickar på objektivet...

Hur klarar sig focusjusteringen efter det? Måste kameran in på justering eller återgår den till det normala efter misshandeln? Skall ju vara bra plast i husen idag.
 
Objektiv som EF 70-200 mm f/2,8l IS II USM och EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM kånkar jag omkring med hängandes i mina 7D och 40D. Ibland dessutom med EF 1,4x III telekonverter mellan hus och objektiv.
Objektiven väger båda runt 1,5 kg. 70-200 är aningen tyngre, men i utdraget skick blir "trombonen" (100-400) betydligt längre, så hävstångseffekten blir större, om något tar i objektivet.

Än så länge har det gått bra.
 
Jag såg idag BTW att BR har en ny (?) pryl: FastenR-T1 som gör att man kan ha kvar snabbplattan på objketivet och ändå få koppling till Black Rapid remmen - smart pryl som gör att man slipper skruva i tid och otid. Fungerar det så är det ju supersmidigt - jag skall köpa hem en och se om det löser problemet.

http://www.blackrapid.com/product/hardware/fr-t1/

Jo, 40D har jag misshandlat rejält med halsremm, men nu så kör jag Black Rapid på den också - så mycket skönare att gå och jag inbillar mig att sakerna håller bättre också även om jag inte upplevde några problem annat än en viss oro för hållbarheten när jag körde med vanlig rem. 350D kändes dock klart instabil, men det är kanske mest psykologiskt att man blir lite nervös över hållbarheten på plast?!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.