fotobollfoto
Aktiv medlem
Det var det värsta, synd att jag inte hittar tillbaka till sidan jag hittade infon på. Det lär så trovärdigt och logiskt.Det beror helt på vilken typ av kamera vi snackar, och vilket objektiv. På spegelreflexkameror "ser" AF-sensorn bara en vinkel motsvarande ~f/5,6 och det ger absolut ingenting att objektivet är ljusstarkare än så. Det kan på vissa proffshus också finnas ytterligare sensorer (oftast då endast i mitten) som "ser" f/2,8, men inte motsvarande något ljusstarkare.
Ljusstarka objektiv ger oftast mer sfärisk aberration vilket försämrar möjligheterna för AF-sensorer att se vad som är skarpt och inte.
På spegellösa kameror kan det bli bättre med ljusstarka objektiv, men bara om man använder kontrastdetekterande AF och objektivet använder största bländaröppning vid fokusering. Vilket det inte brukar göra, om det inte är så jäkla mörkt att det krävs för att släppa in tillräckligt med ljus.
Så i korthet; du har fel.
Men det du skriver låter också trovärdigt, så då får jag tro på det tills någon annan kommer med något nytt.