Annons

Hur bär ni era stora tele-objektiv? Eftersöker rem-lösning

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Inför kommande köp av någon slags telezoom (lutar åt nikon 200-500) så kikar jag lite på möjligheter att bära eländet i en rem. Just nu bär jag alltid kameran över höger axel och diagonalt över bröstet, så kameran hänger på min vänstra sida. Använder Peak Design Leash. Har ju förstått att det inte är så lämpligt att hänga ett så tungt objektiv i rem-öglorna på kamerahuset, men tänker att jag kanske kan köpa en Peak Design Slide med tillhörande fäste och montera på stativkragen som medföljer objektivet? Kommer det duga tro? Blir ju dock inte att den ska hänga och slänga så dant, men det kanske den inte kommer göra ändå givet vikten på 2.3kg. :p

Hur gör ni? Jag kommer inledningvis inte köra något med stativ heller utan mest handhållet och släpa runt bara. :)

Jag brukar bära 200-500 i stativfoten. Perfekt handtag. Att ha objektivet dinglande i en rem när man går är opraktiskt. En Blackrapidrem fäst i stativfoten är bra för att ha händerna fria när man står still.

Har monterat en Arca-platta på objektivet, använder "Kirk Security Strap" på höger axel och diagonalt över bröstet.
Går snabbt att få upp kameran även när den sitter i axelremmen, dessutom går det snabbt att lossa remmen om man vill.
Remmen kan sitta kvar på objektivet när man vill sätta fast det på ett stativ med Arca-fäste.

Här är en länk till Kirk photo: https://www.kirkphoto.com/straps-and-accessories-2/security-strap/kirk-security-strap.html

Jag har remmar på mina stora telen för att inte slita på kamerans objektivfäste.

Jag har också bytt ut stativfötterna mot tredjeparts med Arca Swiss snabbfäste.

Angående ryggsäck så har jag snöat in på en Mindshift Backlight 26L, den blir nog bra som en allt-i-allo-ryggsäck för diverse kameraprylar och cykelprylar. :p

Tack alla för tipsen! Peak Design Slide verkar ungefär fungera på samma sätt som ni som kör Arca Swiss-platta och hänger rem i. Med slide kommer också en liten platta som man skruvar fast i lenskragen och där fäster remmarna. Borde väl gå bra då. Jag gillar Peak Design-systemet så kanske kör vidare på det.

I rem över axeln fästad i objektivets fästöglor, eller i handtaget i handen. Har även en Löve Pro där objektivet går in med kamerahuset monterat om jag monterar motljuskyddet bakvänt. I kamerahuset har jag peak design ankare så att jag kan fästa en lite smidigare rem ifall jag inte kör med mitt 400:a

Jag bär mitt med originalremmen eller L-foten. I ditt fall (AF-S 200-500) skulle jag fästa remmen i stativfoten som också verkar fungera att bära med. Skulle även leta efter en arca-fot då jag personligen använder monopod ganska ofta.

/Stephan

Jag bär mitt med originalremmen eller L-foten. I ditt fall (AF-S 200-500) skulle jag fästa remmen i stativfoten som också verkar fungera att bära med. Skulle även leta efter en arca-fot då jag personligen använder monopod ganska ofta.

/Stephan
Men Nikon har Arca kompabiltet med sina fästen

Jag har ett Sigma 150-600 och använder Peak Design-rem där jag satt ett ankare i stativfoten (Sigmat har en separat ögla för rem) så jag sätter ena änden av remmen i kameran och den andra i objektivet.
Rimligen borde man kunna sätta två ankare i foten för att ta bort all belastning på kameran också men jag har inte testat hur det blir att bära på det viset.

Nu har du ju redan en Peak Design-rem så du bör redan ha 4 ankare så du kan ju testa den varianten innan du köper på dig fler remmar.

Jag har ett Sigma 150-600 och använder Peak Design-rem där jag satt ett ankare i stativfoten (Sigmat har en separat ögla för rem) så jag sätter ena änden av remmen i kameran och den andra i objektivet.
Rimligen borde man kunna sätta två ankare i foten för att ta bort all belastning på kameran också men jag har inte testat hur det blir att bära på det viset.

Nu har du ju redan en Peak Design-rem så du bör redan ha 4 ankare så du kan ju testa den varianten innan du köper på dig fler remmar.

Precis, tänkte göra det också så får vi se hur det verkar. :)

Jag bär objektivet (Canon 100-400) på vänster arm och hand med handen under kameran. Halsremmen i kameran runt halsen som vanligt så att handen avlastas. Objektivets framdel (där motljusskyddet sitter :)) ligger alltså i mitt vänstra amveck.

Det här är ganska bekvämt och ger snabb beredskap för att ta bilder.

För längre sträcker där det mer handlar om transport har jag en väska där objektivet med monterad kamera får plats, men inget mer. Thinktank nånting.

Hej
Min lösning (oftast) är mitt hemgjorda axelstativ, som bärs som ett gevär när jag är i fält. Den långa remmen är en kamerarem av läder. Eftersom jag också använder kortare objektiv sitter den vanliga kameraremmen också på plats, vilket ibland nog kan irritera, men är man lat så.....
Axelstativet har haft en lång "evolution", men jag gjorde det redan i början av 1970-talet och sedan dess har det gradvis modifierats och är still going strong...
M.v.h._IMG0314.JPG_IMG0318.JPG_IMG0314.JPG_IMG0314.JPG_IMG0318.JPG

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto