Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stor andel av autofokus ligger i kameran och hur stor i objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där är också fel eftersom mer avancerade PDAF-system har olika AF-sensorer. I t.ex Canon 1D X finns det AF-sensorer som ger högre noggrannhet vid f/2.8, men med nackdelen att de blir något långsammare.
Ja, det var det jag skrev om tidigare. Men att det inte hjälper över f/2,8 heller.

Edit: Här är en skiss över fasdetekterande pixlar. Om ljusstyrkan hos objektivet är tillräckligt stor så kommer ljuset från de perifera delarna av utgångspupillen blockeras och inte hjälpa AF ett dyft. Ljustillskottet påverkar då inte AF.

diagram.jpg
 
Senast ändrad:
Ja, det var det jag skrev om tidigare. Men att det inte hjälper över f/2,8 heller.

Edit: Här är en skiss över fasdetekterande pixlar. Om ljusstyrkan hos objektivet är tillräckligt stor så kommer ljuset från de perifera delarna av utgångspupillen blockeras och inte hjälpa AF ett dyft. Ljustillskottet påverkar då inte AF.

Visa bilaga 153149

Ja det ha du ju helt rätt i. PDAF är rätt geniala system :)
 
På en spegelreflex är det inte särskilt svårt att testa i verkligheten, om man har lite olika objektiv med varierande ljusstyrka. Ta ett med lägre lite ljusstyrka och anpassa ljuset så att kameran ger upp. Sätt på ett ljusstarkare. Går det bättre?
 
På en spegelreflex är det inte särskilt svårt att testa i verkligheten, om man har lite olika objektiv med varierande ljusstyrka. Ta ett med lägre lite ljusstyrka och anpassa ljuset så att kameran ger upp. Sätt på ett ljusstarkare. Går det bättre?
Jag tror inte du kan dra nån slutsats av det. Om det ena objektivet är skarpare så kan det funka bättre oavsett ljusstyrka. Därtill gissar jag att AF-algoritmen funkar olika med olika objektiv.

Däremot kan man kolla om det går att tvinga kameran att fokusera nedbländat och se om det gör nån skillnad, med samma objektiv.
 
Vi kommer lite grann på sidan om huvudfrågan, tillika om det skall förklaras alla varianter av den mycket komplexa autofokusen. 1DXII kostar över 80000 kr och en Z6 kostar mindre än hälften, skall autofokusen vara lika bra på bägge. Bäst vore det väl om användare av olika kameror går in och berättar hur just deras kamera arbetar med fokusen. för en vanlig konsument som mig så märker man inte genom ivrig läsning riktigt hur bra autofokusen fungerar, förrän det kommer en ny modell, då kommer det fram vad som inte var riktigt bra med den gamla trots att berömmet var överväldigad bra med den tidigare modellen.
 
Vi kommer lite grann på sidan om huvudfrågan, tillika om det skall förklaras alla varianter av den mycket komplexa autofokusen. 1DXII kostar över 80000 kr och en Z6 kostar mindre än hälften, skall autofokusen vara lika bra på bägge. Bäst vore det väl om användare av olika kameror går in och berättar hur just deras kamera arbetar med fokusen. för en vanlig konsument som mig så märker man inte genom ivrig läsning riktigt hur bra autofokusen fungerar, förrän det kommer en ny modell, då kommer det fram vad som inte var riktigt bra med den gamla trots att berömmet var överväldigad bra med den tidigare modellen.
Men man märker ju också själv om autofokus fungerar för det man använder kameran till. Vad reklamen och olika tester säger spelar inte så stor roll om den inte funkar som jag vill.

Jag hade stora utmaningar med en EOS 1D mk 3. Den satte lite för ofta fokus på fel spelare. När jag bytte till 1D X fick jag samma problem. Men fick också indikation på vad det berodde på. I X ser man vilken spelare som fokusen väljer att följa. Kamerorna valde hellre en spelare med högre kontrast i kläderna. Även om jag börjat följa en spelare hoppade kameran över till en annan spelare om den kom inom sökområdet.
Jag fick byta till fasta fokuspunkter. Nu funkar det som jag vill.
 
Jag läser ivrigt DPR-tester, men det svänger rätt så bra mellan riktigt bra och mindre bra med tex autofokus, slutar ofta med att det är rätt så bra ändå överlag, hänger väll med hyggligt med engelskan tror ändå att jag missar en del i alla fall. Är nog viktigt att testare försöker få till samma typen av motiv, finns exempel på fotbollsmatcher där tröjorna har klara skillnader i färg, medans andra matcher är skillnaderna mycket mindre, ena laget kan ha någon rand på tröjan eller stora bokstäver vilket underlättar låsning av motivet, detta med att kunna låsa och hålla fast på en spelare och sedan klara av störningar som tex springer framför och kan bryta låsningen, har nog varit ett problem genom åren.
Men man märker ju också själv om autofokus fungerar för det man använder kameran till. Vad reklamen och olika tester säger spelar inte så stor roll om den inte funkar som jag vill.

Jag hade stora utmaningar med en EOS 1D mk 3. Den satte lite för ofta fokus på fel spelare. När jag bytte till 1D X fick jag samma problem. Men fick också indikation på vad det berodde på. I X ser man vilken spelare som fokusen väljer att följa. Kamerorna valde hellre en spelare med högre kontrast i kläderna. Även om jag börjat följa en spelare hoppade kameran över till en annan spelare om den kom inom sökområdet.
Jag fick byta till fasta fokuspunkter. Nu funkar det som jag vill.

Menar du att du helt enkelt tar om fokus på spelaren du vill följa, eller att du är så pass van att du att hjälper kameran genom att hela tiden lyckas hålla kvar vid ditt rörliga motiv och följa med, hur lång tid klarar man av detta, måste man inte ta om fokus och göra flera försök. Många bilder på spelare kan vara väldigt bra även om flera är i fokus så man ser hela kampen om bollen. ( själv har jag ingen erfarenhet av sportbilder och har aldrig ägt någon nyare bättre autofokus kamera )
 
Menar du att du helt enkelt tar om fokus på spelaren du vill följa, eller att du är så pass van att du att hjälper kameran genom att hela tiden lyckas hålla kvar vid ditt rörliga motiv och följa med, hur lång tid klarar man av detta, måste man inte ta om fokus och göra flera försök. Många bilder på spelare kan vara väldigt bra även om flera är i fokus så man ser hela kampen om bollen. ( själv har jag ingen erfarenhet av sportbilder och har aldrig ägt någon nyare bättre autofokus kamera )

Jag vill påstå att det vanligaste bland sportfotografer är enpunkt (eller grupp) inställning på autofokusen i kombination med kontinuerlig AF och att man sen följer spelaren själv. Det är min egen erfarenhet av vad som funkar bäst och det som de flesta jag träffat på ute på arenorna kör med. Sen gäller det att hitta en vettig inställning för hur snabb kameran ska vara att byta fokusområde om det tex är så att någon passerar framför den man låst AF.
 
Kamerorna valde hellre en spelare med högre kontrast i kläderna. Även om jag börjat följa en spelare hoppade kameran över till en annan spelare om den kom inom sökområdet.
Jag fick byta till fasta fokuspunkter. Nu funkar det som jag vill.
För Canons del stämmer det du skriver precis. Den tar det som har bäst kontrast, och finns det flera likadana kontraster på olika avstånd, så tar den helst den som är närmast.
Först med introduktionen av iTR började det bli avsteg från detta. Implementationen har blivit bättre för varje generation med iTR. Nu går det ganska bra att ha många punkter aktiva, men peka ut en grön/blå person och följa den, utan att hoppa över till en gul/svart, trots att den nog upplevs som mer kontrastrik av kameran. Men nu lägger den till färgerna i informationen.

Jag har också upplevt att om jag börjar följa en löpare med en punkt, när denne är en bra bit bort, kan jag råka ut för att en punkt bara täcker ett enfärgat område på tröjan när löparen kommer närmre. Då blir kameran förvirrad och vet inte vad den ska göra. Därför har jag ofta en knapp att trycka på, som växlar till en zon, så länge knappen är intryckt. Då kan jag snabbt täcka ett större område när det behövs, men bums släppa det igen om jag siktar in mig på en ny löpare.
Står jag till exempel vid målfållorna på 5-dagars kommer det ju nytt folk i en yster ström.
 
Jag läser ivrigt DPR-tester, men det svänger rätt så bra mellan riktigt bra och mindre bra med tex autofokus, slutar ofta med att det är rätt så bra ändå överlag, hänger väll med hyggligt med engelskan tror ändå att jag missar en del i alla fall. Är nog viktigt att testare försöker få till samma typen av motiv, finns exempel på fotbollsmatcher där tröjorna har klara skillnader i färg, medans andra matcher är skillnaderna mycket mindre, ena laget kan ha någon rand på tröjan eller stora bokstäver vilket underlättar låsning av motivet, detta med att kunna låsa och hålla fast på en spelare och sedan klara av störningar som tex springer framför och kan bryta låsningen, har nog varit ett problem genom åren.


Menar du att du helt enkelt tar om fokus på spelaren du vill följa, eller att du är så pass van att du att hjälper kameran genom att hela tiden lyckas hålla kvar vid ditt rörliga motiv och följa med, hur lång tid klarar man av detta, måste man inte ta om fokus och göra flera försök. Många bilder på spelare kan vara väldigt bra även om flera är i fokus så man ser hela kampen om bollen. ( själv har jag ingen erfarenhet av sportbilder och har aldrig ägt någon nyare bättre autofokus kamera )
Jag använder mittpunkten med stöd av de åtta omkringliggande. Bara mittpunkten klarar jag inte av att hålla kvar på den spelare jag försöker följa. Och så använder jag continuous focus.
Det där med att få flera spelare i fokus kontra att få bakgrunden så suddig som möjligt är så klart en avvägning. Bakgrunden i fotboll är sällan vacker.
Jag har ett 100-400/4,5-5,6. Kör alltid på största bländare. Så det blir automatiskt ett visst skärpedjup runt den spelare jag har i sikte. Dock suktar jag efter större bländare för att sudda ut mer av bakgrunden.
 
Jag vill påstå att det vanligaste bland sportfotografer är enpunkt (eller grupp) inställning på autofokusen i kombination med kontinuerlig AF och att man sen följer spelaren själv. Det är min egen erfarenhet av vad som funkar bäst och det som de flesta jag träffat på ute på arenorna kör med. Sen gäller det att hitta en vettig inställning för hur snabb kameran ska vara att byta fokusområde om det tex är så att någon passerar framför den man låst AF.
Precis så!!
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar