Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Stora kameror syndromet"

Produkter
(logga in för att koppla)
Apropå att vara kvinna och bli överkörd av buffliga kollegor så har vissa människor en naturlig förmåga att kunna ta plats, få utrymme och bli tagen på allvar. Och detta utan att dominera eller på annat sätt vara onaturligt offensiv. Det finns kurser i hur man lär sig detta. För vissa typer av yrken (politiker, företagsledare osv) kan det ju vara helt nödvändigt att lära sig detta om det inte finns med naturligt.

Brejdol skrev:
Hehe, 2 år mellan några av inläggen ovan, kul att det väcks liv i gamla trådar tycker jag :)

*asg* det var observant!
har själv kommit hem från karneval i samma stad IDAG... så jag trodde förstås det var en aktuell diskussion jag satt o läste! Nåja, de flesta inläggen e ju aktuella nu så... och visst funkar det med stor kamera o säker uppsyn. Det e bara att kliva förbi alla spärrar. Och då e min lilla Aette inte särskilt stor ändå jämfört med de kanoner som nämns i diskussionerna, men hon funkar!

Fast så här ska det förstås se ut egentligen:

Bilagor

• minifotograf.jpg
    minifotograf.jpg
    22.4 KB · Visningar: 783
Kan man inte köpa nån slags skyltmodell av en (eller tre) sån där Nicke med 400 mm o jättemotljusskydd, gjord i plast med en vikt på 135 gram o ha över axeln medan man plåtar med sin Leica eller digitalkompakt?

Att komma med stora kamerahus när man är ute på jobb brukar, för min del, fungera ganska fint om jag är på plats i god tid och ger objekten tid att vänja sig vid min uppenbarelse och närvaro. Det tar i allmänhet bara någon kvart innan jag är bortglömd och själv känner jag mig ju trygg i yrkesrollen.

Värst för mig är att komma direkt från jobb till någon privat happening, som t ex barnens familjeträffar med skolklassen. Självklart vill både jag själv och barnen att tillfället förevigas och jag tvingas springa runt och vifta med arbetsredskapen, eftersom kompakten ligger hemma. Kamerorna växer till jätteformat i händerna.

Det kan jag faktiskt tycka känns olustigt även om jag vet att de flesta uppskattar insatsen i efterhand. Jag får för mig att de andra föräldrarna tror att jag håller på med någon "show-off" och bara vill "visa upp min bamsiga utrustning".

/G

Senast ändrad:
Men det är kommentaren jag får från mina föräldra hela tiden på jul, Nyår och födelsedagar "men har du inte med dig kameran"

Oftar lämnar jag kameran hemma då jag tycker det är hur trist som hälst att fota familje happenings...

rideg skrev:
Det har inget med stativet att göra utan med kameran. Alla med någon form av hyffs och fason underlättar för någon som plockar fram en OM-1:a. Den kameran förtjänar bara de bästa förutsättningarna.

Självfallet!

Den gången med Om-1:an var för 2 år sedan på skolavslutningen, i år hade jag bladaren med mig & träffar en trevlig lärare som förvånat tittar ned på min gamla 500C & utbrister "har du skaffat dig en gammal lådkamera!"...

Arghhh!

/Larsa

Funkar dock inte lika bra på konserter i danmark, jag lovar, de va snarare svårare å komma fram med stor kameran, och alla komentarer man fick om att här får du inte fotografera. :)

// Calle

varför inte göra tvärtom och klä ut er till turist? fram med gamla hawaii-skjortan vetja!

/en som inte gillar att synas i foto-sammanhang då jag inte är speciellt duktig

andm31 skrev:
Jag fotograferade på studenten härom veckan och när studenttåget börjar närma sig så höjer jag min F5 och börjar ta några bilder. Det var väldigt få som ställde sig framför mig och när de märkte att jag stod där så flyttade dom på sig.

Jag är inte heller för "jag jobbar på tidnings-stilen", men jag önskar att jag hade några av dina upplevelser vid senaste studentutsläppet. Fullt av folk, och ställde jag mig på en ledig plats i god tid med redaktionskameran, en digital Olympus Camedia 2500, så tog det inte många sekunder innnan någon annan ställde sig framför. I sådan situationer önskar jag att jag fotat med min egna EOS1:a. Den syns.

En tröja med trycket "Fotograf" funkar också...

Bilagor

• minifotograftroja.jpg
    minifotograftroja.jpg
    23.5 KB · Visningar: 493
En annan sak som är intressant är den "klassiska frågan" : "Vem plåtar du för ?"

De första 5 gångerna, svarar man vänligt, men sedan så blir man trött på frågorna och man ändrar svaren efter situationen.
Men vad folk inte förstår är att man DRIVER hejdlöst med dem.

Malmömässan (Blandade utställare):

En kille kommer fram (Arab) och frågar: "Hej kompis, vem plåtar du för ?"
"Den Judiska tidningen Mazel Tov" - Svarade jag

Lantbruksmässan (Kor och lantbruksutrustning)

Finnig 17åring : "Vem plåtar du för ?"
Svar: "Slitz, vi skall hitta månadens babe"
Killen sprang iväg för att leta efter sin storasyster........

Erotikmässan i Köpenhamn (Strippor och sexleksaker)
Berusad Dansk: "Vem plåtar du för ?"
Svar: "Brutala Bögars Tidskrift"

Slutsats: Folk tror på vad fan som helst , bara man har en kamera !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar