Annons

"Stora kameror syndromet"

Produkter
(logga in för att koppla)
är det sant!? blir nästan avundsjuk! *ler*

var på en ölprovning/visning på ett bryggeri i uppsala en gång, och skulle plåta för svenska ölfrämjandets lilla medlemstidning.
tog inte "jobbet" seriöst för fem öre (fick ju inte betalt i pengar, och gillar inte öl. det var ett sk. "kompisjobb") och plockade bara med mig kompaktkameran.

fick inga bra bilder alls (berodde inte på kameran).. folk vägrade flytta på sig, eller ställa upp sig när det behövdes. faktum var att dom blev nästan aggressiva, när jag "gjorde mig till" för att få en bra bild. själva plåtade dom minsann från stället där dom stod, och "bökade" inte så för att plåta. (jag provade andra vinklar hela tiden)

hur oviktig plåtning det än må vara, kommer jag aldrig nånsin mer ta med mig en "sketen" kompaktkamera...
gillar inte när folk blir arga för att jag inte plåtar "som dom skulle gjort".

ååhh.. tänk om nån kunde säga så till mig.. "va mycket grejer du har, det där skulle gå fortare med en kompaktkamera"... *längt*
;o)

Kontenta:

Med andra ord är följande att rekommendera för framgångsrik fotografering i offentliga sammanhang:

1. Använd fotoväst, gärna med ordet "FOTOGRAF" tryckt på ryggtavlan. Västen ska vara lagom sliten och fullkomligt sprickfärdig med film, linsputsdukar, tomma filmburkar, filter, objektivlock, batterier, pennor, och annat livsnödvändigt.

2. En gigantisk fotoväska typ Aquila Press eller Domke Classic är ett krav, men flera kameraväskor är ett plus. Ju fler desto bättre är måttot.

3.Ta med dig mer utrustning än vad du någonsin kommer att behöva, gärna paraplyblixtar, reflexskärmar och mobila bakgrunder. Har du inte så det räcker själv, låna av alla du känner.

4. Ha ALLTID minst en kamera med feteblixten (blixten får gärna vara av modell "enorm", ledtal 1000 och uppåt. Det ska helst bara bli en askhög kvar av dom/det man fotograferar) och 70-200/2,8 gluggen hängandes på axeln. Komplettera gärna med en mellanformatare på den andra axeln.

5. Stativ är ett krav, ju större desto bättre. I detta fall spelar storleken verkligen en roll. Märke är ovidkommande, bara det är stort, tungt, grovt och av massivt stål.

6. Tag plats, trampa ner kvinnor och barn. Skräm skiten ur gamla tanter, och förblinda deras hundar när du "testar" blixten.

7. Stå alltid ivägen för så många som möjligt, och om någon klagar veckla ut ett paraply eller fäll upp den mobila bakgrunden, så ser dom ännu mindre.

8. Gå alltid omkring med stativet utfällt i stora folksamlingar. Ha gärna stativet vilandes på axeln så du träffar så många som möjligt i ansiktet när du vänder dig om.

9. Koppla en förstärkare och en högtalare till din kamera så att det hörs att du fotograferar.

10. Ta ALDRIG skit från någon, vid minsta klagomål går du raka vägen hem och tröstar dig med en slurk D-76.

HAHAHAHA!!! *skrattar så jag gråter*

den var riktigt j*vla bra!!!!!
den ska skrivas ut och ramas in i vårat fotografiska hem!!

tack för dagens skratt!!!
:D

Liax, du har inte funderat på att börja på MAD, höll på att dö av skratt.

Problemet är att det är dyrt att va maffig, funderat på att måla/spraya min EOS 300 svart för att jag ska känna mig mindre amatörmässig ;).

Andreas.

Håller lite med christel.. Om man är på konserter. Man behandlas inte som en kung precis. Nedtrampad av vakter.. uppspända nät så man inte skall komma åt att plåta, bli nerdränkt av öl.. Nån som slänger ut en efter två låtar, nån som frgar efter mitt pressleg femtielva gånger!

Jaså är det så det ligger till... Jag undrade så varför alla flyttade på sig när jag fotograferade i kyrkan (min dotters examensdag). Jag stod där med min Minolta och 70-300 objektivet, så helt plötsligt märker jag att alla flyttar sig när jag kommer fram med kameran... Alla trängdes där med sina små kompaktkameror (inget fel på dem..) men just detta att de började skingra sig när jag skulle fotografera... :)

Har råkat ut för frågan om man är reporter någon gång också...

På tal om djur:
Jag har en bild på en snigel i ett av mina album tagen med makrogrejor och jag fick flytta tillbaka snigeln 5 gånger innan jag fick min bild.
Slutsats, en snigel är för snabb för mig så jag vågar inte tänka tanken på att fotografera andra djur.
Tacka vet jag landskap och annat som är "fast"

larsaz skrev:
Även djuren brukar flytta på sig när jag plockar fram stativet....
Äh, larv. Jag skrämmer bort solen bara jag börjar skramla med mina grejer.

Många är ju mot daggsprej och kviststädning vid naturfoto, undrar vad de skulle ha att säga om Linux snigelfotografering ;-)

Linux? Släpp fram datanörden i dig bara ;)

Det är ju f.ö. klart mest respekt till de som ser ut som nergångna luffare och fotar med rejält använda bladare...

Stativ och tele..? Njä, själv fick jag med ett stort motjusskydd i gummi när jag köpte ett beg. objektiv. Nu är jag mäktig!

/KONGO (Och ni tjejer stå på er!)

Står man offentligt med en storformatskamera, helst en i trä, så får man nog blickar och leenden samt frågor som "Fungerar den fortfarande?" och "Blir det bra bilder med en sådan gammal kamera?" Sedan må den vara tillverkad igår. Har den bälg så är den gammal.
;-)

Christel - roligt att du hade roligt! Och ett gott skratt förlänger ju livet, så förhoppningsvis blir ditt liv lite längre! :)

Andreas - Ett bra förslag, tror du dom behöver folk! :)

Jodå, stora kameror fungerar bra...gick runt vid Dramaten med min EOS 3 med booster och 28-135 och tänkte fota Stockholm Marathon förra helgen. Fick gå förbi både publik, avspärrningar och funktionärer utan problem. Funktionärerna tom hjälpte till att rensa undan folk framför...:) Hur bilderna blev? Nja...jag vet inte...ni kan se dem i mitt album "Stockholm Marathon"

/Martin

Ni kan inte ana hur många konstiga blickar jag fått när jag fotat på spelningar med min mamiya6 utan blixt och stativ längst fram. Både proffs och amatörer brukar titta och skaka på huvet, sedan smattra på som galningar med feta blixten rakt på. En fördel är att jag kan vara osynlig, min utrustning ryms i en liten axelväska (försvarets väska för gasmasker) kan varmt rekomendera den som fotoväska.

Spara ryggen och skit i fördommar

Liax skrev:
Andreas - Ett bra förslag, tror du dom behöver folk! :)

Japp, de ska ju återstarta nu någongång läste jag, så då behöver de nog personal!
-------------------------------------------
När jag var yngre tyckte nog jag det var häftigare med de här supersmå aps-kamerorna och blev mer facinerad av deras storlek, kan det inte finnas en motsats, en pytteliten mobiltelefon får mer possitiv uppmärksamhet än om du kommer med en från 80-talet som är stor som en resväska.

Jag sprang runt med en 28-70 f2.8 och en 100-400 IS USM frampå en Canon D30 idag vid en knattefotbollscup. Ingen tyckte det var så konstigt att dom sa något i alla fall :)

En 100-400 vid 400mm blir väl nästan en halvmeter lång och väger 2kg tillsammans med D30n.

Första gången jag var ute bland folk med den faktiskt. innan var jag nästan rädd att det skulle bli totalt utstirrad, men jag tyckte det gick bra. Folk ignorerade mig, vilket var perfekt :)

Kanske ska ta med ett stativ nästa gång :)

Det som stör mig är att alla tror att man jobbar på en tidning så fort man är fotograf.

Assisterade en gång en fotograf i Göteborg med 8x10" och två stativ.
Folk tittade konstigt på oss när vi fotograferade en uppställning med cabbe och modell och till slut vågade sig en fram och frågade ”jobbar ni på Expressen”?

Min erfarenhet från modevisningar där ”vanligt” fok har tillträde är att om jag placerar mig med sedvanlig självsäkerhet på bästa platsen så ställer sig inte en j...l framför mig.
I stället har jag en hög med folk bakom mig som blixtrar av sin kompakter och försöker låta bli att trampa på mig.

Jag bör väl tilläga att jag är extremt omtanksam mot andra människor och kör inte med ”undan, jag jobbar på tidning-stilen”.
Jag bara placerar mig i god tid och visar att detta är min plats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar