Fick lite inspiration
Hej på er.
Jag fick en hel del inspiration, och en tanke om att ta några stämningsfulla bilder där mina anhöriga vilar.
Naturligtvis bor jag i Boden, 100 mil från trådens ursprung, men tycker att det kändes kul att dela med sig i alla fall till inspirationskällan.
Samtidigt så finns en experimentlusta som tilltalar de yngre i familjen, och ger en annan vinkling på en spännande kväll.
Vi var till skogskyrkogården och tände några ljus, och det lyste redan vackert på de flesta gravarna.
Som extra bonus så lyste månen på himlen, och gav en hel del ljus.
Hade snickrat ihop en belysningsplatta av en vit skärbräda och tio lysdioder (tack till Biltema), det fungerade ganska bra, men man får vara försiktig med att tillföra extra ljus när slutartiderna blir långa, det blir ofta en överexponerad förgrund.
Här har jag använt mellan 1,3 och 5 sekunder.
Fördelen är att jag kan belysa objekt i förgrunden, samtidigt som jag kan behålla långa slutartider för att få med det svaga ljuset i övriga detaljer (roligt att omsätta sina funderingar till realitet i alla fall).
Alla bilder utom den på klockpedistalen har jag tagit med denna belysningsplatta.
Och det är enkelt att anpassa den med fler eller färre lysdioder, det behövs bara en borr och lite lim.
Bilden på "Häxan" kom till som ett experiment, men består faktiskt bara av två bilder som är ihopskarvade med lite justeringar rakt av, månen var faktiskt så ljusstark som bilden visar.
Belysningsplattan ger extra fokus på korset, och i övrigt är det inte några häxkonster i den bilden.
Bilden på klockpedistalen har jag anpassat så att månen ligger precis bakom taket, och ger allt ljus som behövdes, och jag hade nog kunnat ta till ännu längre slutartid tror jag, men man lär så länge man lever.
Tänkte först ha månen i taknocken, men det blev för kraftig ljus som speglade sig i molnslöjan, så de bilderna kändes inte riktigt bra.
Man får kanske inte svära på en kyrkogård, men……oj, vad kallt ett aluminiumstativ blir efter en liten stund.
Tack alla berörda för inspirationen.
M.V.H
/Tobias