Annons

Statlig lönegaranti som frilans?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattson_

Aktiv medlem
Jag har en allmän fråga som jag inte kan hitta något svar på. Om företaget du frilansar för som fotograf på halvtid, går i konkurs, vad krävs för att man ska få ut någon ersättning för de dagar man arbetat? Min arbetsgivare vägrar skriva kontrakt med mig för hon anser att det inte är hennes sak när jag frilansar för henne (och inte är anställd) och det känns som att det är för att slippa ansvar vid eventuell konkurs. Kan jag skapa ett eget allmänt avtal mellan oss för att garantera mig någon ersättning?? Vet någon vad detta ska innehålla då? Behöver svar snarast.

Ta upp frågan med facket på företaget. Vad jag förstår ska man omfattas av lönegaranti om man jobbar som du gör.

Jag har en allmän fråga som jag inte kan hitta något svar på. Om företaget du frilansar för som fotograf på halvtid, går i konkurs, vad krävs för att man ska få ut någon ersättning för de dagar man arbetat? Min arbetsgivare vägrar skriva kontrakt med mig för hon anser att det inte är hennes sak när jag frilansar för henne (och inte är anställd) och det känns som att det är för att slippa ansvar vid eventuell konkurs. Kan jag skapa ett eget allmänt avtal mellan oss för att garantera mig någon ersättning?? Vet någon vad detta ska innehålla då? Behöver svar snarast.

Utan att vara expert på frågan så kan du nog inte räkna med någon ersättning alls vid konkurs. Du är ju inte anställd, utan betraktas som vilken underleverantör som helst. Hos facket har du nog inte mycket att hämta.

Du kan till och med bli snuvad på betalningar du redan fått. Konkursförvaltaren kan gå in och se om någon underleverantör har favoriserats vid betalningarna innan konkursen. Jag har själv varit med om detta.

Du är ju inte anställd, utan betraktas som vilken underleverantör som helst. Hos facket har du nog inte mycket att hämta.
Nja, så illa är det nog inte. I normalfallet räknas en frilansare som anställd och kan inte jämföras med en underleverantör. Och de kan givetvis vara fackmedlemmar (och få hjälp därifrån) precis som alla andra.

Nja, så illa är det nog inte. I normalfallet räknas en frilansare som anställd och kan inte jämföras med en underleverantör. Och de kan givetvis vara fackmedlemmar (och få hjälp därifrån) precis som alla andra.

Jag tror inte det, men jag ska faktiskt ställa frågan till min far som kan arbetsrätten utan och innan.

Återkommer...

Om man frilansar och får betalt med A-skatt är det ganska stor chans att man omfattas av lönegaranti. Om man däremot F-skattar kan det vara knepigare, men det är inte omöjligt då heller. Jag känner själv flera frilansfotografer som fått pengar från lönegaranti i samband med konkurser.

Så här skriver kronofogden i sin "Handbok för konkurstillsyn", kapitlet om lönegaranti:

För att bedöma om en person ska anses som arbetstagare görs en
helhetsbedömning. Den prövning som görs är om personen ska betraktas som arbetstagare, uppdragstagare eller enskild företagare.

Några faktorer som talar för att någon är att betrakta som en arbetstagare är att han är skyldig att utföra arbetet själv, att det är
fråga om ett långvarigt avtalsförhållande, att vederbörande tidigare
varit anställd av den som betalar ersättningen, att denne tillhandahåller maskiner, redskap m.m., att den ersättningsberättigade är skyldig att följa beställarens anvisningar för arbetet samt att ersättning utgår med en garanterad summa.

Om personen har en registrerad firma och F-skattsedel talar det mot att han är att betrakta som en arbetstagare.

Efter ett snabbt samtal ska jag försöka återge det experten sa.

Arbetsrätten skiljer på "arbetstagare" och "uppdragstagare". Frilansare är uppdragstagare i lagens mening. Statlig lönegaranti utgår inte över huvud taget vid konkurs.

En uppdragstagare är rättslös ur arbetsrättssynpunkt. Det finns dock omständigheter då frilansaren kan åberopa arbetsrätten och det är om denne har haft sin HUVUDSAKLIGA inkomst från en och samma kund. Dvs mer eller mindre heltid. Även då är det en tung match att utkämpa. Vid en konkurs är det inte uppdragsgivaren hon ska förhandla med, utan konkursförvaltaren. Han har sina givna prioriteringar ang fordringsägare och kan mycket väl kräva tillbaka pengar från redan betalade fakturor. Precis som i mitt fall.

Det låter vettigt, om jag beskriver min situation;

Jag frilansar som "modefotograf" åt ett företag där jag får anvisningar hur jag ska göra och vad jag får göra, jag står själv för kamerautrustning, men allt sker på företagets vilkor. Jag arbetar nu enbart efter muntligt avtal om garanterat 10 dagars arbete i månaden och har fast summa av ersättning varje dag. Ska jag kräva någon form av skriftligt avtal för att åtminstone ha en chans att få ut ersättning om det blir konkurs? Ökar chansen då? funderade även på hur det går med försäkringar osv när kameran är skriven på mitt företag men om något händer med den på jobbet.. måste jag väl ha ett papper på att jag arbetat hos dem och ingen annan?

Matilda, tittar man på Kronofogdens instruktioner låter det som om du har goda chanser att få lönegaranti. Ett avtal som visar att du är garanterad tio dagars arbete i månaden vore säkert bra, men är knappast nödvändigt -- det finns ju andra sätt att visa att det varit på detta viset, t ex genom fakturor och vittnesmål.

Vill du få bättre svar på dina frågor kan du nog tala med någon på Kronofogdemyndigheten.

Arbetsrätten skiljer på "arbetstagare" och "uppdragstagare". Frilansare är uppdragstagare i lagens mening.
Som framgår av Kronofogdens instruktioner är det inte riktigt så enkelt.

Senast ändrad:
Matilda, tittar man på Kronofogdens instruktioner låter det som om du har goda chanser att få lönegaranti. Ett avtal som visar att du är garanterad tio dagars arbete i månaden vore säkert bra, men är knappast nödvändigt -- det finns ju andra sätt att visa att et varit på detta viset, t ex genom fakturor och vittnesmål.

Som framgår av Kronofogdens instruktioner ä det inte riktigt så enkelt.

Det är lite lustigt, när jag läser kronofogdens text ser jag inga möjligheter alls till ersättning.

Till exempel ska företaget tillhandahållit utrustning (egen utrustning)
Ha haft ett långvarigt avtalsförhålland (saknas vad jag förstått)
Att vederbörande tidigare varit anställd av den som betalar ersättningen

Matilda: Betalar du F-skatt?

Det är lite lustigt, när jag läser kronofogdens text ser jag inga möjligheter alls till ersättning.

Till exempel ska företaget tillhandahållit utrustning (egen utrustning)
Ha haft ett långvarigt avtalsförhålland (saknas vad jag förstått)
Att vederbörande tidigare varit anställd av den som betalar ersättningen
Nja, det är ju inte så att alla dessa villkor måste vara uppfyllda. Det står att det är "några faktorer som talar för..."

Nja, det är ju inte så att alla dessa villkor måste vara uppfyllda. Det står att det är "några faktorer som talar för..."

Ja, ingenting är självklart i frågor som dessa. Men sannolikheten till ersättning är nästan obefintlig när man tittar på alla parametrar. Det gagnar inte Matilda precis. Tyvärr.

Jo i detta arbete betalar jag F-skatt, är registrerad FA men använder inte A-skatten i detta fall. Har inte jobbat så länge än, så än har jag inte fått ut ngn ersättning alls.

Företaget står för blixtar och annan studioutrustning, endast kamera,minneskort och kablar jag behöver. Vi har ju inga avtal eller kontrakt alls gällande annat än ersättningssumma och antal dagar i månaden. Och ingenting finns på papper, det gör mig bekymrad.
Däremot vill företaget att jag ska skriva under att jag överlåter alla bilder till dem, men det verkar orimligt att jag ska få några garantier....

F-skatt gör det ju lite knepigare, men inte omöjligt -- speciellt som du tycks uppfylla nästan alla kronofogdens kriterier.

- han är skyldig att utföra arbetet själv
Ja, det är du ju.
- det är fråga om ett långvarigt avtalsförhållande
Hur länge har du hållt på? Ett halvår borde räknas som "långvarigt" i det här fallet.
- vederbörande tidigare varit anställd av den som betalar ersättningen
Nja, det har du inte varit, va?
- beställaren tillhandahåller maskiner, redskap m.m.
Ja, arbetsgivaren står ju för studioutrustning och du arbetar i deras studio.
- den ersättningsberättigade är skyldig att följa beställarens anvisningar för arbetet
Ja, det förutsätter jag att du är. De bestämmr väl vad du ska fota och hur resultatet ska se ut?
- ersättning utgår med en garanterad summa
Ja, du har 10 dagar per månad i garanti.

Precis, allt som du säger stämmer. Det enda är väl att jag hittils bara jobbat en vecka, men förhoppningsvis skiter sig inte allt än. :)
Det här med att jag får fota vad jag vill, jag fotar ju utefter en mall och efter de kunder som är inbokade, men givetvis har jag möjlighet att experimentera med bakgrunder, fläktar och färger. Det finns mer riktlinjer än regler.

Med andra ord bör jag skriva ett eget avtal där jag beskriver vad vi kommit överens om muntligt och kräva en underskrift?

Om du bara har jobbat en vecka ligger du kanske lite risigt till. Då är det nog läge att se till att du får skriftligt på det ni kommit överens om.

Men av den anledningen få statlig lönegaranti (som frågan handlade om) känns som ett mission impossible. Speciellt eftersom du är uppdragstagare och betalar F-skatt och dessutom inte uppfyller speciellt många av de krav som ställs. Ledsen om jag låter negativ, men det är nog bara att inse fakta och söka dig till nya jaktmarker. Om det nu är så illa med företaget.

Jag sällar mig nog till dem som inte tror att du kan få nån lönegaranti. Helt baserat på att du kör F-skatt, vilket strängt taget innebär att det är inte en lön du får från företaget jobbar åt. Så vad är det då du ska ha garanti för? Din "lön" är överskottet från din verksamhet och den vet du inte exakt förrän du gör bokslut.

Min gissning är att detta räknas som en ren affärsöverrenskommelse mellan två företag. Ditt och uppdragsgivarens.

Mvh
Maverick

Frilansar du är det tänkt att du ska ta fyrsiffrigt betalt i timmen, det är inget staten ska betala för att du utför uppdrag åt tvivelaktiga kunder som riskerar konkurs. Du ska alltså använda A-delen av din F/A-skatt och bli anställd om du vill ha sådana förmåner, hur som helst skulle i alla fall inte jag utföra uppdrag, eller arbeta, för någon arbetsgivare som riskerar konkurs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar