Annons

Skilj inte på frilans- och yrkesfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Skilj inte på frilans- och yrkesfotograf

J Tjerneng skrev:
Jag kallar mig gärna amatörfotograf, för att jag inte själv anser mig ha kommit upp i den nivån att jag vill fota mot betalning. Men när jag väl har kommit dit tänker jag inte ha dåligt samvete för att kalla mig frilansfotograf, bara för att jag även är frilansjournalist.

Bra, ingen borde ha dåligt samvete så länge man gör så gott man kan. Men frågan var om man inte borde kalla sig frilansfotograf om man får pengar för sina bilder.

För mig har det ingen betydelse vad man kallar sig, det som räknas är resultatet, och jag ser inget fel i att de som tar betalt för bilder kallar sig frilansande fotografer om de anser att de mår bra av det.
 
Photocon skrev:
Du har givetvis en stor poäng i ditt resonemang. Det är svårt för de flesta att hänga med i förändringarna. Fotografer kanske har lättare att hänga med jämfört med många andra yrkesgrupper.

Vill dock tillfoga ytterligare en dimension: Om förändringar/svängningar belystes mer kompetent och konsekvent i media skulle många förändringar inte ske eller bytas mot "bättre" förändringar".

Som "tröst" får man nu istället läsa om gårdagens tv-såpa, om kommande tv-såpor, att kändisen xxxx har hemmorojder och missar Lets Dance etc. Tittar man TV så flimrar samma saker förbi live.

Jag tror att folk i gemen tyvärr blivit så desillusionerade att de bara accepterar de negativa förändringarna (i sanningens namn finns det många positiva förändringar också) och knyter näven i skam istället för att kämpa för vad man tror på och vill förändra. Såväl i vardagslivet som vad man vill läsa om eller se på TV/höra i radio.

På Internet finns mycket skit, men också oerhört intressanta saker att inhämta. Men alla vet inte ens adresserna till de sajterna.

Tyvärr blir jag själv totalt desillusionerad ibland och lever inte alltid som jag förespråkar.
Jag återanknyter till vad Johan Tjerneng skrev och citerar fritt hans andemening: Vi har de media vi förtjänar (ursäkta Johan, men jag tolkade dig så)

Lennart
Utbudet har ju blivit större och jag tror som du att det är få som orkar kämpa för bättre media, man slutar bara att köpa/se/läsa och går vidare till något annat en stund istället. Tyvärr så hjälper det nog till att sänka kvaliteten över hela linjen då alla verkar sänka sig till någon sorts kvällstidnings/underhållningsTV-nivå för att locka tillräckligt många läsare/tittare. Det finns fler och fler kanaler/tidningar men dom blir mer och mer lika känns det som. En kanal som TV8 är beundransvärd sopm vågar vara smala och seriösa men dom får mycket kritik för att dom är "för tråkiga".

Jag har för länge sedan slutat köpa tidningar och kikar bara selektivt på vissa TV-program. Förmodligen tar jag in färre nyheter och får mindre allmänbildning än tidigare nu när jag bara letar efter det jag är intresserad av på nätet men jag orkar inte med snuttifiering, överdrivna rubriker om kändisar och reklam som hugger upp det som redan är snuttifierat i ännu mindre bitar.
 
Underhållande

diskussion det här. Men nu börjar det känns som om den gått hela varvet runt. Inget kan hindra att man kallar sig vad man vill och förmodligen skadar man sig själv mest om man fläskar i och på det ena eller andra sättet framställer sig som ett fullblodsproffs, fast man vet och förmår ganska lite.
Jag tycker att begreppen yrkes- respektive frilansfotograf som de framställs i presentationen här på Fotosidan är onödigt förvirrande och oklart. Och jag tycker det är är dålig stil att framhäva sig som något man inte är.
Jag har inget förslag på lösning som skulle göra mig nöjd och då ännu mindre tilfredsställa ett stort flertal.
Inte desto mindre anser jag att en frilansfotograf är en frilansade yrkesfotograf och att en yrkesfotograf är en yrkesman med kamera som ett av sina primära redskap. Sen kan man hårklyveria detta i det oändliga.
Jag är professionell fotograf för jag får betalt för att fotografera. Jag är yrkesfotograf för fotograferandet ingår i mitt yrke. Jag är frilansfotograf och frilansjournalist och ibland även ibland frilansande snickare, samt frilansande busschaufför. Jag är även amatörfotograf och en jävla massa amatör på olika områden. Ibland är jag även dilettant och då oftast av tvång eller misstag. Men visst händer det att jag blåser upp mig och dilettantar mig lite mer medvetet, om jag ska vara helt ärlig.
Men jag känner mig aldrig som yrkes- eller frilansfotograf.
Vad ska jag göra åt det? Ska jag skita i det och låta livet ha sin gång, försöka med terapi, eller lägga ner mer jobb på att lära mig fotografera?
OBS Svara inte - frågan var retorisk.
 
Lennart: Mycket bra inlägg i denna debatt som verkligen utvecklar diskussionen och manar till eftertanke!
 
Jag var konstruktör i 10 år innan jag tyckte jag var konstruktör nog för att ändra i telefonkatalogen...he he! När man känner sig som man vill presentera sig så skall man inte skämmas!
 
Frilans fotograf är en amatör som har lyckas sälja någon bild eller ingen alls . Yrkesfotograf lever helt på sitt yrke
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Jag var konstruktör i 10 år innan jag tyckte jag var konstruktör nog för att ändra i telefonkatalogen...he he! När man känner sig som man vill presentera sig så skall man inte skämmas!
endast 10 år det har gått snabbt
kan du ditt yrke efter det? själv kan jag inte mitt efter 17 år.
 
Numera har jag 40 år i yrket och tror mig behärska det ganska bra om man ser till att jag har ca 10-20 talet patent till dagens datum. Jag skäms inte idag för att kalla mig konstruktör.
Kan man inte sitt jobb efter 17 år skall man nog sadla om!
 
Senast ändrad:
esbtse skrev:
Frilans fotograf är en amatör som har lyckas sälja någon bild eller ingen alls . Yrkesfotograf lever helt på sitt yrke

Nej, den definitionen håller jag inte med om. Visste du att de flesta fotografer som helt lever på sitt yrke INTE är anställda utan obundna.

Obunden=per definition frilans.

Mvh/Lennart
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Numera har jag 40 år i yrket och tror mig behärska det ganska bra om man ser till att jag har ca 10-20 talet patent till dagens datum. Jag skäms inte idag för att kalla mig konstruktör.
Kan man inte sitt jobb efter 17 år skall man nog sadla om!
Tuvärr är jag för gammal att ta ett nytt yrke. Det blir arbetslöshet eller förtidspension så jag stannar nog kvar tills dess. Man får ju inte studielån i min ålder.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Tror att Thomas trots sin mogna ålder är ute för att provosera här...he he
Många på fotosidan verkar kalla sig frilans fast de inte har sålt någon bild. Därför har detta begrepp förlorat sin betydelse och yrkes fotograf är mer korrekt. Det har inget med anställningsform att göra.

Ej Frilans
 
Jag tycker det kunde räcka med uppdelningen mellan 1.Amatörfotograf eller 2.Yrkesfotograf. Yrkesfotograf är då den som har foto som sin huvudsakliga försörjning. Om Yrkesfotografen är anställd eller sin egen är oväsentligt. Amatörer är alla andra.Gillar man inte ordet Amatör finns det alltid alternativ, Hobbyfotograf är väl ett (mesigt). Om hobbyfotografen med eller utan enskild firma säljer nån bild ibland eller fotar enstaka bröllop emellanåt tycker jag inte förändrar något. Många av oss kränger väl en och annan möbel emellanåt (på Blocket eller auktion). Inte f-n gör det mig till möbelhandlare om språkbruket ursäktas.
 
Jag tycker det kunde räcka med uppdelningen mellan 1.Amatörfotograf eller 2.Yrkesfotograf. Yrkesfotograf är då den som har foto som sin huvudsakliga försörjning. Om Yrkesfotografen är anställd eller sin egen är oväsentligt. Amatörer är alla andra.Gillar man inte ordet Amatör finns det alltid alternativ, Hobbyfotograf är väl ett (mesigt). Om hobbyfotografen med eller utan enskild firma säljer nån bild ibland eller fotar enstaka bröllop emellanåt tycker jag inte förändrar något. Många av oss kränger väl en och annan möbel emellanåt (på Blocket eller auktion). Inte f-n gör det mig till möbelhandlare om språkbruket ursäktas.
 
Frilans. Ursprungligen medeltida ord för riddare som sålde sina tjänster att slåss med lans eller andra vapen, till den som betalade. Med andra ord en legosoldat. En Legofotograf eller frilansfotograf är oberoende och säljer sina tjänster till den som köper. En Frilansare är också yrkesfotograf, men en anställd yrkesfotograf är inte frilans.
 
En annan synvikel

Själv bryr jag mig inte särskilt mycket om vad man kallar sig men måste ändå påpeka att:

Om jag, som jobbar till 100% med annat än fotografi, säljer en bild (vilket händer), så skulle jag mot min kund ALDRIG kalla mig amatör! På mina fakturor står där kort och gott ”Fotograf”. Själv kan jag i allra högsta grad se mig som amatör men aldrig mot en kund eller beställare, snacka om att göra det svårt för sig om man nu vill kränga lite bilder.

Kontentan är mao att en köpare av en bild vet med sig att betalning, fakturering, moms osv inte skapar några merarbeten för köparen då fotografen själv har F-skatt.
Med detta resonemang så ser jag det svårt att kalla mig amatör även om jag jobbar heltid med annat.

(Vad man kvalitativt presterar är en annan sak)

/ Andreas
 
Kanske man kan dela upp de som tjänar pengar på sitt plåtande med termerna "Deltidsfotograf" resp "Heltidsfotograf" istället. Bara en liten reflektion...
 
Re: En annan synvikel

Andreas U skrev:
...Om jag, som jobbar till 100% med annat än fotografi, säljer en bild (vilket händer), så skulle jag mot min kund ALDRIG kalla mig amatör! På mina fakturor står där kort och gott ”Fotograf”.../ Andreas
Alla som tar ett foto är i någon mån fotografer, inget konstigt med det. Problemet är att om du istället skulle kalla dig frilansfotograf ger du sken av att vara yrkesfotograf och det är enligt min mening vilseledande om du jobbar heltid med annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.