klazzze skrev:
I Journalistförbundet definieras tämligen klart vad som är en frilans, där det bland annat ställs krav på att en viss inkomst från yrket. De flesta som arbetar i media har därför en ganska likartad syn på vad som skiljer en frilansfotograf från en anställd fotograf och det är den definition jag inledde med.
Den passar inte på alla de yrkes- och frilansfotografer som finns, långt därifrån, men man kan låna andemeningen.
Anledningen till att jag tar upp det här är att jag sett så många frilansfotografer här på Fotosidan, där det framgår i deras presentationer att de inte är proffs. Dessutom visar ett fåtal av dem som titulerar sig frilansfotograf så kassa bilder att jag blir generad. Tyvärr träffar jag också ibland på en del av dem i mitt yrke som reporter, då jag på grund av tidsbrist anlitat okända frilansfotografer som inte ens presterat halvbra.
Känns som att detta egentligen handlar mer om att du inte ska "köpa grisen i säcken" när du lejer frilansare än att Journalistförbundets krav på inkomst ska gälla som gräns för om man är en frilansare eller inte.
En invändning med ditt försök att skapa fastställda definitioner av vad en fotograf är, att man kan ju faktiskt vara både anställd fotograf och samtidigt frilansa till andra tidningar/tidskrifter, bara jobben inte står i konflikt med varandra.
För mig är en frilans en person som självständigt och för ekonomisk vinning tar bilder för försäljning. Om personen ifråga är rörmokare eller statsminister hör inte hit.
Men
om frilansfotograf är en fotograf som får ihop en tillräckligt hög inkomst för att få vara med i Journalistförbundet - vad ska vi då kalla de övriga som regelbundet säljer egna bilder men inte har så stora inkomster från det? Amatörer?
Jag håller helt med om att benämningarna kan vara svåra att fastställa till hundra procent, men det beror nog mest på att fotograftiteln bär på en viss mängd prestige. Sällan man hör talas om någon yrkesstädare, eller proffsförare i tunnelbanan.
Jag har själv svårt att benämna mitt fotograferande på ett bra sätt. Jodå, jag är medlem i Journalistförbundet, är (normalt) skrivande reporter som också har till uppgift att fotografera och därmed är anställd och får ersättning för det. Yrkesfotograf? Jo, men det måste jag väl vara då. Av herr Björnstedt kallas jag till och med professionell fotograf. En får tacke. (För mig är professionell, i dagligt tal 'proffs' en mycket duktig utövare som kan leverera önskad kvalitet på beställning.)
Men jag är ju inte skolad som fotograf på något formellt sätt, bara självstudier och rent empiriska kunskaper är min utbildning. Dessutom frilansar jag nu för en tidning, levererar både text och bild.
Fotografer är ju inte bara inriktade på journalistik, från början handlade fotografi om konst likvärdigt med måleri och skulptur. Och har man inga som helst konstnärliga ambitioner med sitt foto, utan har bara målet att bilden ska vara estetiskt tilltalande, ja då är man en amatör, menar jag. Oavsett om fotografen är anställd som yrkesman eller inte.
Amatör vore väl den optimala titeln för mig, eftersom jag älskar att fotografera men sällan får några inkomster från det. Mina foton når sällan heller upp till några högre konstnärliga nivåer.
Fast som någon redan varit inne på klingar "amatör" dåligt, då det också varit en omskrivning för en ganska okunnig fotograf vars träffsäkerhet i bra bilder är i lottoklass. Men okunnig är jag definitivt inte.