Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nystartad egenföretagare på deltid, och uppsagd.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag citerar från Akassan :

" -Du måste lägga verksamheten vilande medan du får a-kassa, d.v.s. du får inte arbeta i firman alls även om du inte skulle tjäna något. För att kunna fortsätta med ett företag medan man får a-kassa måste man få den godkänd som bisyssla och då krävs det att man har arbetat i företaget i minst 12 månader samtidigt som man har haft heltidsarbete.

Eftersom du inte kan få det godkänt som bisyssla så betraktas du som företagare om du arbetar i firman och då får du ingen a-kassa. "

Det här tror jag inte riktigt är prövat i nutid, eller iaf inte något nytt fall som jag hört talas om.
Jag frågade skatteverket hur de ser på saken, och de menar att "den enskilda firman" (annan firma vet jag inget om) är aktiv precis exakt när man arbetar i/med den och inaktiv när man inte arbetar i den.

Därför borde man rimligtvis få a-kassa för den tid man inte har arbete i sin enskilda firma, och inte få a-kassa den tid man arbetar i den.

Och hur redovisar man det? :)

Tror att olika a-kassor har lite olika regler.

Bisyssla
Har du arbetat i ditt företag vid sidan av annat heltidsarbete före arbetslösheten? Då kan det räknas som bisyssla. Med bisyssla menas här ett extraarbete i form av egen verksamhet som du varaktigt utfört arbete i jämsides med att du utfört annat heltidsarbete före arbetslösheten under minst tolv månader. Eftersom du då visat att ditt extraarbete inte begränsar dina möjligheter att arbeta heltid påverkar det heller inte din ersättning från arbetslöshetsförsäkringen.

http://www.aea.se/foretag_pa_deltid.aspx

Jag citerar från Akassan :

" -Du måste lägga verksamheten vilande medan du får a-kassa, d.v.s. du får inte arbeta i firman alls även om du inte skulle tjäna något. För att kunna fortsätta med ett företag medan man får a-kassa måste man få den godkänd som bisyssla och då krävs det att man har arbetat i företaget i minst 12 månader samtidigt som man har haft heltidsarbete.

Eftersom du inte kan få det godkänt som bisyssla så betraktas du som företagare om du arbetar i firman och då får du ingen a-kassa. "

Men å andra sidan så är verksamheten bara aktiv när man arbetar i/med den enskilda firman. Borde den då inte vara just vilande övrig tid?

Men å andra sidan så är verksamheten bara aktiv när man arbetar i/med den enskilda firman. Borde den då inte vara just vilande övrig tid?

Nej. Det går helt enkelt inte att kontrollera när en enskild näringsidkare är verksam. Du kan göra ett jobb som tar en dag och få 20.000 kronor i ersättning för det. Detta kan inte kontrolleras av a-kassan.

Jag frågade AF i uppsala om hur jag skulle göra om jag som arbetslös ville göra nåt enklare jobb själv utan att jobba svart.

Svaret blev att det för min ekonomi och trygghet var det bättre att jobba svart sålänge verksamheten inte blev Känd av AF.

Sen frågade jag om det var möjligt att ändå avstå från eventuella bidrag just för dom timmar jag hadde arbetat med nåt eget men dom kunde inte förklara hur det praktiskt skulle fungera och jag kände mig som en idiot som ställde så konstiga frågor.

Men egentligen vet jag inte hur det hadde blivit för jag har aldrig haft rätt till A-kassa eftersom jag dels arbetat för fel sorts företag och sen också jobbat för lite på grund av sjukdom.

Jag frågade AF i uppsala om hur jag skulle göra om jag som arbetslös ville göra nåt enklare jobb själv utan att jobba svart.

Svaret blev att det för min ekonomi och trygghet var det bättre att jobba svart sålänge verksamheten inte blev Känd av AF.

Sen frågade jag om det var möjligt att ändå avstå från eventuella bidrag just för dom timmar jag hadde arbetat med nåt eget men dom kunde inte förklara hur det praktiskt skulle fungera och jag kände mig som en idiot som ställde så konstiga frågor.

Men egentligen vet jag inte hur det hadde blivit för jag har aldrig haft rätt till A-kassa eftersom jag dels arbetat för fel sorts företag och sen också jobbat för lite på grund av sjukdom.

Det är den person på Arbetsförmedlingen som ska känna sig dum - att en statligt anställd myndighetsperson ens säger så bevisar hans okunnighet.

Ja, jag har inget bra svar. Däremot så tror jag man kan särskilja på en aktiv och en vilande firma på ett sätt som gör en a-kassa möjlig.

Jo, visst går det. Andra i tråden har ju givit exempel på det.

Och definitionen på aktiv näringsverksamhet du har särskiljer sig isf från den som föreläste för mig om att deklarera för näringsverksamhet i egen firma....
Jag redogjorde för Skatteverkets definition på aktiv näringsverksamhet.

Nej. Det går helt enkelt inte att kontrollera när en enskild näringsidkare är verksam. Du kan göra ett jobb som tar en dag och få 20.000 kronor i ersättning för det. Detta kan inte kontrolleras av a-kassan.

så du menar att jag ( trådskaparen ) kan köra på som vanligt, under ovetande former för Akassa och AF? Men vad händer om det kommer fram? och hur skulle det kunna komma fram?

Kan de inte göra stickprov med hjälp av Skatteverket för att se om man har förändrat sin inkomst då man gör momsredovisningar och skatteinbetalningar?

Jag är en väldigt ärlig människa, och skulle aldrig fuska mig till bidrag på något sätt, men tycker den här regeln om att inte få bedriva egen verksamhet när man tyvärr blir arbetslös verkar väldigt krånglig och orättvis. Om man då får skriva på kassakortet att man faktiskt arbetade på sin egna firma så tycker jag de borde vara fair, och då tycker jag inte de spelar så stor roll om man drar in 750kr i timmen eller 100kr i timmen..

så du menar att jag ( trådskaparen ) kan köra på som vanligt, under ovetande former för Akassa och AF? Men vad händer om det kommer fram? och hur skulle det kunna komma fram?

Kan de inte göra stickprov med hjälp av Skatteverket för att se om man har förändrat sin inkomst då man gör momsredovisningar och skatteinbetalningar?

Jag är en väldigt ärlig människa, och skulle aldrig fuska mig till bidrag på något sätt, men tycker den här regeln om att inte få bedriva egen verksamhet när man tyvärr blir arbetslös verkar väldigt krånglig och orättvis. Om man då får skriva på kassakortet att man faktiskt arbetade på sin egna firma så tycker jag de borde vara fair, och då tycker jag inte de spelar så stor roll om man drar in 750kr i timmen eller 100kr i timmen..

Det menar jag absolut inte - tvärtom.

Jag kommenterade varför det är svårt att få a-kassa om man har enskild firma, inget annat.

Hela idén med a-kassa faller ju om du kan markera att du jobbade en timme, men inte berättar att du fick 5.000 kronor för jobbet.

Du inser väl hur enkelt det skulle vara att fuska i ett sådant system, och vilket omöjligt kontrolluppdrag a-kassorna skulle få?

Det menar jag absolut inte - tvärtom.

Jag kommenterade varför det är svårt att få a-kassa om man har enskild firma, inget annat.

Hela idén med a-kassa faller ju om du kan markera att du jobbade en timme, men inte berättar att du fick 5.000 kronor för jobbet.

Du inser väl hur enkelt det skulle vara att fuska i ett sådant system, och vilket omöjligt kontrolluppdrag a-kassorna skulle få?

Japp, det är väl så.

Men surt är det, tråkigt på alla sätt, har kommit igång bra nu för att vara nystartad, och så måste jag lägga företagandet vilande OM jag nu inte hittar något nytt. Tråkigt men den tragiska sanningen.

Men troligtvis så löser det sig, just med ett nytt jobb. Men man vill ju ändå vara förberedd på vad som i värsta fall kan hända.

Japp, det är väl så.

Men surt är det, tråkigt på alla sätt, har kommit igång bra nu för att vara nystartad, och så måste jag lägga företagandet vilande OM jag nu inte hittar något nytt. Tråkigt men den tragiska sanningen.

Men troligtvis så löser det sig, just med ett nytt jobb. Men man vill ju ändå vara förberedd på vad som i värsta fall kan hända.

Framför allt är det bra att du tänkte till innan. Nu slipper du råka ut för indragen ersättning om du skulle behöva nyttja ersättning från din a-kassa.

Det hela handlar om att det inte finns någon möjlighet att kontrollera hur mycket tid någon lägger ner i sin enskilda firma. Därför har en praxis vuxit fram att om du haft firman som bisyssla under 12 månader och under tiden arbetat heltid som anställd någon annanstans; då kan du få den klassad som bisyssla.

Har du haft mindre än heltdids anställning, firman kortare tid etc då kan det förligga hinder att anse dig vara arbetssökande på heltid och att du därför inte uppfyller kraven för ersättning från A-Kassan.

Så i praktiken med en firma som bara funnits i någramånader uppfyller du förmodligen inte kravet att du visat att du kunnat ha en heltidsanställning och firman som bisyssla.

Arbetsförmedlingen meddelar ens a-kassa om hurvida man enligt AFs åsikt uppfyller kraven och därmed har rätt till a-kassa eller ej.

Det sker inte genom en lång berättelse om hur man har det i allmänhet och vilka speciella förhållanden som gör att just jag skulle vara berättigad trots att viss formalia kanske inte var korrekt eller så, utan snarare genom ett kryss i rutan för antingen "Uppfyller" eller "Uppfyller inte" (mitt ordval), och sedan betalar a-kassan ut efter det. Alltså är det i praktiken AF som bestämmer vad man måste eller inte måste göra, men det tycks finnas gott om utrymme för handläggarens godtycke, åtminstone om det innebär att de får en möjlighet att kryssa i "Uppfyller inte"...

Det som händer är att AF skriver ner varför man tycker att du inte uppfyller kraven. Du får sen rätt att ge en kommentar om hur du ser på saken. Allt detta skickas sen till a-kassan som tar själva beslutet. I praktiken så är det a-kassan som avgör vad som är rätt eller fel utifrån bådas synpunkter.

Så här är det i ett kallt och blått sverige

Det var någon tidigare som påtalade att vänstern avskyr småföretagare. Borgarna har haft snart sex år på sig att ändra det - men vad blev det av det?

Jag kollade faktiskt för några veckor sedan med såväl Af som min A-kassa (ST), och de var rörande överens om följande: Har man ett aktivt företag anses man också kunna leva på det vilket också innebär att du inte står till arbetsmarknadens förfogande. Alltså har du inte rätt till A-kassa. Enligt ST gäller samma regler på alla kända fackförbund

Det var någon tidigare som påtalade att vänstern avskyr småföretagare. Borgarna har haft snart sex år på sig att ändra det - men vad blev det av det?

Jag kollade faktiskt för några veckor sedan med såväl Af som min A-kassa (ST), och de var rörande överens om följande: Har man ett aktivt företag anses man också kunna leva på det vilket också innebär att du inte står till arbetsmarknadens förfogande. Alltså har du inte rätt till A-kassa. Enligt ST gäller samma regler på alla kända fackförbund

Det låter ju också rätt logiskt.
Men har du även tagit reda på definitionen för ett aktivt företag, och hur den definitionen är förklarad i en enskild firma?

Man måste skriva på ett intyg från arbetsförmedlingen att de har rätt att ta del av skatteverkets uppgifter om verksamheten i företaget. Detta skickas direkt till skatteverket som sedan ger arbetsförmedlingen historik på om företaget är aktivt, har f-skatt och om några ekonomiska händelser som t.ex. momsinbetalningar samt redovisade bokslut för de senaste åren.
Skulle företaget visa sig vara aktivt kommer det bli svårt att får a-kassa.
Då är det bättre att lägga företaget vilande. Efter en tid kan man kanske få gå en starta eget kurs och sedan starta om sin firma och samtidigt få starta eget bidrag under 6 månader.
Efter 6 månader måste man sedan stå på egna ben.

Så här definierar skatteverket näringsverksamhet:

Du bedriver aktiv näringsverksamhet om du arbetat minst en tredjedel (ca 500 timmar) av normal årsarbetstid i verksamheten eller om verksamheten huvudsakligen baseras på den egna arbetsinsatsen.
Om du inte varit aktiv i verksamheten enligt ovan är det fråga om passiv näringsverksamhet. Har du flera verksamheter ska du göra en samlad bedömning för dessa för att få fram om hela näringsverksamheten varit aktiv eller passiv.

Uppsagd

Hej!
Det var ett tag sen du började på den här tråden - hoppas att du har fått nån hjälp!
Jag själv har varit arbetslös flera ggr under åren, men nu sedan ca15-15 år har jag fast anställning och kan se fram emot min pensionering om max drygt 1 år... jag är alltså i en jämföreslsevis "trygg" situation med 12 mån uppsägningstid från arbetsgivarens sida vid ev kommande "arbetsbrist".

Det enda råd jag egentligen kan ge dig, är att tro på dig själv, ägna dig åt det du kan och det du trivs att hålla på med - utveckla ditt kunnande och skaffa dig massor av erfarenheter! Även dom negativa erfarenheterna kommer att visa sig nyttiga i framtiden, tro mig!

Nischa ditt fotograferande om det är det du vill hålla på med, om det sen är som anställd eller egen företagare är sekundärt många gånger - bli riktigt bra på det du gör, och låt marknaden få veta att du finns!! Då kommer det att lösa sig och du fortsätter att utvecklas!

mvh
/B

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar