Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stativ....bra men billigt?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan...Vet inte om detta är det rätta forumet för min fråga, men jag har ju i allafall en pentaxkamera...har ni tips på bra och prisvärda stativ...?

Mvh Joanna i behov av stativ...
 
Hejsan...Vet inte om detta är det rätta forumet för min fråga, men jag har ju i allafall en pentaxkamera...har ni tips på bra och prisvärda stativ...?

Mvh Joanna i behov av stativ...

Vet inte vad du menar med billigt, men misstänker att du inte vill lägga ut flera tusenlappar.

Clas Ohlson har några som kanske kan passa dig, det är inget stativ om du har stora/tunga objektiv, men för en normal kamera med en inte allt för stor glugg kan det kanske vara något att starta med.
/Peter

http://www.clasohlson.se/Product/Ca...ath=251882;251160;251569;251216&collapse=true
 
Vet inte vad du menar med billigt, men misstänker att du inte vill lägga ut flera tusenlappar.

Clas Ohlson har några som kanske kan passa dig, det är inget stativ om du har stora/tunga objektiv, men för en normal kamera med en inte allt för stor glugg kan det kanske vara något att starta med.
/Peter

http://www.clasohlson.se/Product/Ca...ath=251882;251160;251569;251216&collapse=true

tack för snabbt svar...=) nej här handlar det inte om tusenlappar...kanske senare i framtiden när man får lön och inte csn ;-)
 
tack för snabbt svar...=) nej här handlar det inte om tusenlappar...kanske senare i framtiden när man får lön och inte csn ;-)

Jag har inget tips på stativ, men väl ett tips om sökning ;-)

Om du ställer den här frågan i http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=78 får du kanske fler svar.

"Som man frågar får man svar" gäller i högsta grad här på fotosidan så försök att vara tydlig i din frågeställning: Begränsad ekonomi, kameramodell/glugg, användningsområde (jaja, stabilisera kameran fattar jag med, men utöka gärna typ inomhus/utomhus) osv.

Fast om du bara litar på pentaxianer så är det helt rätt att ställa frågan här :D

Lycka till!

/Micke
 
Jag har inget tips på stativ, men väl ett tips om sökning ;-)

Om du ställer den här frågan i http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=78 får du kanske fler svar.

"Som man frågar får man svar" gäller i högsta grad här på fotosidan så försök att vara tydlig i din frågeställning: Begränsad ekonomi, kameramodell/glugg, användningsområde (jaja, stabilisera kameran fattar jag med, men utöka gärna typ inomhus/utomhus) osv.

Fast om du bara litar på pentaxianer så är det helt rätt att ställa frågan här :D

Lycka till!

/Micke

pentaxianer är väl dem man ska lita på =) haha....jaa jag borde väl specificera lite mer...
kameramodell k100d super, 18-55 objektiv och ett 70-300. Ett allroundstativ, dvs ska funka både ute och inne...mest ute möjligtvis =)
som föregående svar, ingen lön bara skruttigt CSN...så max runt 1000-1200 kr....
 
Billigaste stativen duger egentligen inte

Tyvärr är det som vanligt, man får inte ens det man betalar för i lågprissegmentet. Jag köpte ett enbens på Clas O och trodde att det inte kunde bli fel men tji, det blev en stor repa på kamerahuset.

Jag skulle föreslå att försöka få tag på ett beg hyfsat stativ ex vis Manfrotto 055 med kulled på. (Manfrotto 055 är det vanligaste stativet som har OK egenskaper till hyfsat pris, finns i en mängd varianter.)

Undvik stativ med snedstöd mellan mittpelaren och benen, dom billiga är för ostadiga. Känn efter i butiken förstår du vad jag menar.
 
Som rubriken låter, så tror jag det är en svår kombination att få ihop.
Vill du ha ett BRA stativ så måste du vara beredd att betala.
Sedan finns det säkert massor av "halvbra" stativ.
Som flera redan har skrivit finns ju Clas Ohlsson, eller begagnat här på fotosidan.
 
pentaxianer är väl dem man ska lita på =) haha....jaa jag borde väl specificera lite mer...
kameramodell k100d super, 18-55 objektiv och ett 70-300. Ett allroundstativ, dvs ska funka både ute och inne...mest ute möjligtvis =)
som föregående svar, ingen lön bara skruttigt CSN...så max runt 1000-1200 kr....
Joanna, om du är beredd att lägga nästan 2000:- kronor så tycker jag du ska köpa ett Manfrotto 190 XPRO B med kulled 486RC2. Det kostar 1186:- för stativet och 655:- för kulleden - totalt 1841:-. Det är med studentprier (du har ju CSN-kort...) hos Dustin Home.

Stativet:
http://www.dustinhome.se/pd_5010151146.aspx
Kulleden:
http://www.dustinhome.se/pd_5010051963.aspx

Tänk på att köpa PRO-modellen då du får mittpelaren som kan vinklas horisontellt. Bra om man vill hålla på med macrofotografering Om du lägger dessa pengar kommer du få ett _mycket_ fint stativ som du kan ha i många, många år. Det klarar även tyngre kameror och objektiv (om du får lön i framtiden:)).

Här är en recension:
http://reviews.photographyreview.com/blog/manfrotto-190xprob-tripod-review/

Här ett par filmklipp från YouTube.com:
http://www.youtube.com/watch?v=X-6wW1XC_Ko
Ett stbilitetstest på storebror; 055 XPROB. 190:an är nästan lika stabil. Jag tror inet man märker någon skillnad alls faktiskt. Objektivet och kameran han har monterat väger en hel del. 190:an klarar 5kg belastning:
http://www.youtube.com/watch?v=AF38sOYWqTE

Jag kommer själv köpa 055:an, men det är främst för att jag är lång (055:an är 20cm högre) samt att den klarar 2kg till.

Oavsett vad du väljer hoppas jag att du hittar ett stativ som du blir nöjd med!

/Fredrik

PS Nej, jag jobbar inte för varken Manfrotto eller Dustin Home.
 
Både Manfrottos 190 XPRO B samt deras 055 XPRO B är två kanonstativ.
Köp till en lämlig kulled eller huvud.
Själv köpte jag det senare med ett huvud, 804RC2 på MediaMarkt för ungefär de pengar du anger för ett 190 stativ.
Kanske att studentrabatten inte är värd så mycket + att du spräcker Joannas budget (1000 - 1200:).
 
Kolla runt lite på secondhandbutiker! Jag hittade ett gammalt lindhofstativ som är kanon, precis så lätt att man kan ta med sig närsom men ändå riktigt stabilt. Ska bara hitta en lite bättre kulled till stativet. Pris 75:-

/Janne
 
Du kan kika på Scandinavian Photos stativkit:
http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6264580
Den översta för 2000:- har jag, köpte den för nästan 15 är sen(ca 1500:- då), och den verkar vara i stort sett lika min. Min är lite trög att låsa, men en ny kanske är bättre. Den är kanske lite hög för dig? Smart att köpa till extra kameraplatta. Stabilt och prisvärt stativ som är lite långsammare än med en kula(du kan köpa kula och skruva på om du vill jobba snabbare - men dyrt), fördel 3-delade ben och har benvärmare. Mittpelaren på min får man såga av om man vill använda stativet i spagat, men det går oxå att lägga ner stativet(eller använda bönpåse), numer kanske det går att dela mittpelaren? Den har alltså 3 spakar, en för panorering, en för höjd/tilt och en för att justera horisonten. Höjden passar mig med 185cm i strumplästen.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1296

2an uppifrån går ju bara på 1100:-, och den kanske funkar för dig. Den har panoramahuvud, det är en smaksak men en kula är snabbare och dyrare.
 
Senast ändrad:
Både Manfrottos 190 XPRO B samt deras 055 XPRO B är två kanonstativ.
Köp till en lämlig kulled eller huvud.
Själv köpte jag det senare med ett huvud, 804RC2 på MediaMarkt för ungefär de pengar du anger för ett 190 stativ.
Kanske att studentrabatten inte är värd så mycket + att du spräcker Joannas budget (1000 - 1200:).
Ah...läste 1000-2000...förlåt. Ja, då är det lite mycket pengar, det håller jag med om. Dock välinvesterade;-)

Joanna, sorry!

/Fredrik
 
Både Manfrottos 190 XPRO B samt deras 055 XPRO B är två kanonstativ.
Köp till en lämlig kulled eller huvud.
Själv köpte jag det senare med ett huvud, 804RC2 på MediaMarkt för ungefär de pengar du anger för ett 190 stativ.
Kanske att studentrabatten inte är värd så mycket + att du spräcker Joannas budget (1000 - 1200:).
Vänta nu...menar du att du köpt ett 055 XPROB + ett 804RC2 för runt 1200:-? Du skriver ju
Själv köpte jag det senare med ett huvud, 804RC2 på MediaMarkt för ungefär de pengar du anger för ett 190 stativ.
och det låter ju väldigt billigt med tanke på att bara ett rent 055 XPRO B ligger på ca 1500-1600. hur mycket betalade du för 055:an + 804:an? Jag angav ett pris på bara 190:an (utan led) på 1186 efter studentrabatt...

/Fredrik
 
Både Manfrottos 190 XPRO B samt deras 055 XPRO B är två kanonstativ.
Köp till en lämlig kulled eller huvud.
Själv köpte jag det senare med ett huvud, 804RC2 på MediaMarkt för ungefär de pengar du anger för ett 190 stativ.
Kanske att studentrabatten inte är värd så mycket + att du spräcker Joannas budget (1000 - 1200:).
Vad fick dig att välja ett 804:a istället för 488RC2? Jag ska själv köpa stativ snart och har snöat in på 488RC2 och tar gärna lite input från någon som (kanske) valt bort kulled.

Tack på förhand,
Fredrik
 
Hejsan...Vet inte om detta är det rätta forumet för min fråga, men jag har ju i allafall en pentaxkamera...har ni tips på bra och prisvärda stativ...?

Mvh Joanna i behov av stativ...

Du säger inte vad du skall använda det till, men jag tänkte slå ett slag för enbensstativet. Det har som jag ser det i många lägen flera fördelar (men ibland behöver man ju ett riktigt stativ). Ett första starkt argument för att enbensstativ är att det är litet och lätt att ha med. Man har ju ingen som helst nytta av ett stativ om det ligger hemma. En annan fördel är att för rörliga objekt är det betydligt enklare att hänga med med ett enbensstativ (man kan ju även använda ett stort stativ som ett enbensstativ genom att fälla ihop benen). Om du dessutom har en Pentax med SR så räcker ett enbensstativ långt, och det avlastar kameravikten så man slipper hålla upp den själv. Jag gav 195 spänn för mitt enbensstativ på Claes Ohlson eller något liknande, sedan gav jag lite mer än det för att enkelt kamerahuvud så att jag även kunde ta höjdbilder. Lätt, billigt och robust.

Om du behöver ett stativ för att kunna lämna kameran och kanske själv vara med i bilden, så måste det ju kunna stå själv (tre ben, minst :) Du kan antingen satsa på ett så litet och lätt som möjligt för att kunna ha det med när du behöver det, alternativt satsa på ett tillräckligt robust för att kunna hänga kameraväskan eller en påse sten under det så att det inte vajar i blåsten. Tänk på att det är en fördel om man även kan placera kameran nära marken för t.ex. makro. Ibland kan man vända upp och ner på mittpelaren och montera kameran upp och ner på denna. Då har man full frihet. Alternativt kan mittpelaren vinklas så att man med benen i spagat kan få kameran där man vill. Jag har ett bra trebensstativ (Cullman 2903), men nästan alltid när jag behöver det ligger det hemma.
 
Varför inte köpa ett begagnat här på Fotosidan. Jag köpte ett Manfrotto 728B för ett par veckor sedan för 500:- nypris 1500:-.
 
Vänta nu...menar du att du köpt ett 055 XPROB + ett 804RC2 för runt 1200:-? Du skriver ju och det låter ju väldigt billigt med tanke på att bara ett rent 055 XPRO B ligger på ca 1500-1600. hur mycket betalade du för 055:an + 804:an? Jag angav ett pris på bara 190:an (utan led) på 1186 efter studentrabatt...

/Fredrik

Nix, utan för det alternativ du rekommenderade Joanna. Dvs 190XPROB med 488RC2. Hoppas och tror att det framgår om du läser en gång till.
Köpte mao 055XPROB med 804RC2 för 2090:- hos MediaMarkt.
Upplevde 804 som mer precist, dubbla vattenpass samt rejält, stadigt, lättjobbat.
Kulleden är mer snabbjobbad, men detta passade mig bättre.
Lycka till med ditt köp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.