Annons

Stationär Windows-dator för bildredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med om 512 GB SSD, och helst i m2-version (har inte mätt min nya Samsungs m2 EVO, men känns som den har grym prestanda jämfört mina tidigare Samsung SATA EVO).

Kombinera med senaste 6-kärniga i5 så är du hemma (jag har själv 1060 grafikkort, men det är för spel och annat, för Lr och 2D-jobb så hade jag kört på integrerad Intelgrafik och normalt att lägga pengar på separat dedikerad grafik).
 
M2 eller M2

När Ni diskuterar M2 så skilj på M2-SATA respektive M2-PCIe/NVMe. Det är definitivt inte samma sak. En M2-SATA är inte snabbare än en "vanlig" SSD-SATA.

Båda diskarna är Samsung EVO, båda är M2-diskar och båda är SSD-diskar men där slutar likheten


Samsung 850 EVO
Typ Solid state drive
Formfaktor M.2
Anslutning SATA-600
Datahastighet (läsning) 540 MBps
Datahastighet (skrivning) 500 MBps
Hårddisktyp Intern hårddisk
Formfaktor x höjd M.2 2280


Samsung 960 Evo
Formfaktor M.2
Anslutning PCI Express 3.0 x4 (NVMe)
Datahastighet (läsning) 3200 MBps
Datahastighet (skrivning) 1800 MBps
Hårddisktyp Intern hårddisk
Formfaktor x höjd M.2 2280
 
Bra poäng, och slarvigt skrivet av mig.

Det är NVMe m2 som jag numera med glädje köper istället för vanlig SATA SSD.
 
Bra poäng, och slarvigt skrivet av mig.

Det är NVMe m2 som jag numera med glädje köper istället för vanlig SATA SSD.

Det skulle jag också med glädje göra *L*.

Tyckte att lyftet från mekanisk disk till SATA-SSD var stort prestanda-mässigt men även ljud-nivån sänktes ordentligt på jobbet där jag kör ett antal virtuella maskiner.

Var egentligen inte riktat till dig utan mest en upplysning för de som funderar på att köpa M2-disk men som kanske inte känner till skillnaden. Att jag tog Samsungs diskar som exempel är därför att det är de diskarna jag rekommenderar om man skall köpa ny disk.
 
Förutom speciella serverspeccade NAS-diskar till hemmaserver, så har jag slutat att köpa mekaniska diskar sedan 2008. Redan 2009 gick jag helt över till att enbart köpa SSD till alla mina datorer. Var ett grymt lyft!

Startade först med Intels G2:eek:r (tror den första jag köpte i början av 2009 var på enbart 80GB), men gick sedan runt 2012 över till att enbart köpa Samungs. Numera som sagt i NVMe m2-form, men tidigare deras EVO och EVO Pro serie med vanligt SATA-gränssnitt.

Bra skit oavsett! 🙂

Rekommenderar detta som sagt varmt till TS och dennes nya Lr-maskin.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.