ANNONS
Annons

13" Laptop för bildredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dels kan det bli problem med garantin, många drivrutiner lirar inte 100/finns inte + besväret för mig att från start börja med att installera ett annat OS på burken.

Som sagt, vill INTE ha en MacBook, även om dom absolut gör bra maskiner.

/Jocce

Ok förstår din inställning men gör inte saker till problem som inte är det. Garantin gäller och att installera OS kräver i princip bara en minnespinne så installera programmet från Apple faktiskt, windows inkl rätt drivrutiner. Stabilaste PC jag haft.

Du kanske dock vill ha en windowsknapp iställer för kringlan.

Ok förstår din inställning men gör inte saker till problem som inte är det. Garantin gäller och att installera OS kräver i princip bara en minnespinne så installera programmet från Apple faktiskt, windows inkl rätt drivrutiner. Stabilaste PC jag haft.

Du kanske dock vill ha en windowsknapp iställer för kringlan.

Så vitt jag har sett så gillar INTE Apple att man installerar andra OS, ur garantisynpunkt.
I flera tester jag läst (förvisso kanske 6 månader sedan sist så kanske är bättre nu) så har det varit problem med drivrutiner i Windows för just Macbookarna.

Har inget problem att meka, installera annat osv, då jag t.om. tycker det är kul, men ibland vill man ha en färdig lösning från start.

/Jocce

Så vitt jag har sett så gillar INTE Apple att man installerar andra OS, ur garantisynpunkt.
I flera tester jag läst (förvisso kanske 6 månader sedan sist så kanske är bättre nu) så har det varit problem med drivrutiner i Windows för just Macbookarna.

Har inget problem att meka, installera annat osv, då jag t.om. tycker det är kul, men ibland vill man ha en färdig lösning från start.

/Jocce

Apple har inga problem med att man installerar Windows på en Mac. De har t.o.m. med just att man kan köra Windows på Mac i sin marknadsföring.
http://www.apple.com/se/osx/what-is/compatibility/

Jag bytte nyligen från en Sony Vaio med 1600x900 skärm och 500GB vanlig hårddisk till en Microsoft Surface Pro 3 med i5-processor, 8GB minne och 256 GB SSD. Skärmen är 12" och 2160x1440, många pixlar på liten skärm men det funkar. Den finns med 512 GB SSD också. Jag kan ha LR, DxO och PSE uppe samtidigt utan problem. Skärmen är mycket bra med breda betraktningsvinklar. Datorn är byggd som en platta med tangentbordet löstagbart. Den har tyvärr bara en USB 3 -port men köper man till en docka får man en hel drös portar. 256 GB är inte mycket så man behöver en extern HD för bilderna, jag har en på 1 TB som kan anslutas via WiFi eller USB3 och som också har en SD-kortläsare inbyggd. WiFi-anslutningen är tyvärr extremt långsam. Datorn ha en port för MicroSD-kort och jag har satt in ett på 256GB som används för lagring av färdiga bilder. Det är för långsamt för att funka bra vid redigering. Jag har de bilder som är aktuella för redigering på SSD-disken men alla original i övrigt på den lösa hårddisken och sparar färdiga bilder både på MicroSD-kortet och på den externa hårddisken. Plus backup på ytterligare en hårddisk då och då.

Jag bytte nyligen från en Sony Vaio med 1600x900 skärm och 500GB vanlig hårddisk till en Microsoft Surface Pro 3 med i5-processor, 8GB minne och 256 GB SSD.

Jag vill också slå ett slag för Surface Pro 3. När jag valde stod det i slutändan mellan denna och Asus-datorn. Skärmen på Surface är visserligen blank, men ska vara mycket bra. Och är man ute efter låg vikt är den svårslagen.

Att jag till slut valde Asus var i första hand pga
* lägre totalpris
* högre prestanda, speciellt vid belastningar över längre tid (Surface Pro 3 klockar snabbare ned sig för att undvika överhettning)
* skönare tangentbord och möjligen bättre användbarhet i exvis flygstolar och knät

Men det verkar finnas många som skaffat Surface Pro 3 för bildbehandling och är jättenöjda. Det är lite annorlunda mot en vanlig laptop, men kan absolut vara något att fundera på.

/Jocce

Det där får du nog visa någon källa på. Förstår inte hur Apple skulle kunna släppa garantin bara för att man kör windows på laptoppen. Speciellt inte som det är Apples egna verktyg för installation. Även drivrutinerna är från Apple. Har svårt att tro att mjukvaran skulle kunna förstöra hårdvara över huvud taget.

Kör som sagt fyra sådana macar i olika versioner och åldrar på precis det sättet. Hårdvaran är fantastik och för en gångs skull man man lita 100% på hibernate och sleep, bara att slänga igen locket och man tappar aldrig kontakten med någon hårdvara.

Mecka behöver du inte göra, det enda som krävs är en minnespinne och ett windows på iso eller disk.

Det där får du nog visa någon källa på. Förstår inte hur Apple skulle kunna släppa garantin bara för att man kör windows på laptoppen. Speciellt inte som det är Apples egna verktyg för installation. Även drivrutinerna är från Apple. Har svårt att tro att mjukvaran skulle kunna förstöra hårdvara över huvud taget.

Kör som sagt fyra sådana macar i olika versioner och åldrar på precis det sättet. Hårdvaran är fantastik och för en gångs skull man man lita 100% på hibernate och sleep, bara att slänga igen locket och man tappar aldrig kontakten med någon hårdvara.

Mecka behöver du inte göra, det enda som krävs är en minnespinne och ett windows på iso eller disk.

Kan tyvärr inte fixa någon källa på det. Har för mig att jag läst det, men googlar jag hittar jag ingenting, så det har jag nog fått om bakfoten.

/Jocce

Något förslag på en dito 15" som går att kalibrera/profilera, klarar a-rgb och som inte väger för mycket (tänkt att ha i en fotorygga, på resande fot) och inte kostar en årslön ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar