Nu har diskussionen flödat i olika riktningar och jag kanske dundrar in från sidlinjen med lite dålig tajming. Men några tankar:
Varför fokusera så intimt på Intel? AMD har ju en ny plattform som presterar suveränt bra för ändamålet, är rätt strömsnåla och kör en moderkortsplattform som förväntas överleva mycket längre än Intels dito.
Ryzen 7 1700 är lite billigare och snabbare än 7700k, är betydligt mer framtidssäker både i plattform och uträkningsprestanda (i den utsträckning man någonsin vågar lova sånt i en så flyktig industri) och moderkortet förväntas vara något billigare för samma tillgängliga anslutningar.
Ett relevant test utfört av Sweclockers tidigare under året:
https://www.sweclockers.com/test/23507-amd-ryzen-7-1700/8#content
När processorn gjort sitt om några år är ju chanserna större att AMD fortfarande kör sin moderkortssockel AM4 medan Intel alldeles säkert bytt sockel en eller två gånger tills dess. Färre delar att behöva byta ut, alltså.
Andra tankar:
Hur stor ska datorn vara? En stor dator[låda] är ju lättare att arbeta i (vid t ex hårddiskmonteringar), allmänt lättare att få tystkörande även under belastning och brukar ha så många hårddiskplatser att bara fantasin sätter gränsen. En mindre dator sätter fler begränsningar, men det finns en del riktigt fina gyllene mellansnitt. Jag byggde farsan en enkel liten redigeringsdator tidigare i år med OK prestanda, liten och nätt i formatet - lite så man blev sugen på att bygga sig själv en liknande. Några enstaka bilder finns
Här.
Min tanke på prioriteringar att göra när man handlar:
1. Processor + moderkort. Ska passa behoven idag och gärna är väl tilltagna för att inte snabbt bli obsoleta.
2. Nätdel av riktigt bra kvalitet. En bra nätdel kan lätt överleva tio år, alltså flera datoruppgraderingar och på köpet bli extra tyst, alstrar mindre värme genom att vara mer energieffektiv och tål ofta strömdippar och störningar bättre.
3. RAM-minne. I stora drag är det svårt att göra fel med RAM-minnen och kan enkelt uppgraderas även av en glad dator-amatör.
4. Hårdisk(ar). Superlätt att komplettera i efterhand. Men en hyfsat tilltagen SSD-enhet (vare sig SATA eller M.2) att starta med är ju mer eller mindre givet. Värt att leta upp en modell med något bättre minneslivslängd som primär Windows-disk är min rekommendation.
5. Eventuellt grafikkort. Kan likt RAM-minnen bytas ut rätt friskt och priset brukar ganska ofta vara en indikator på prestanda. Ska man inte spela grafiktunga spel eller rendera 3D-grafik så behöver man kanske inte ens ett grafikkort alls, beroende på processor och moderkort.
En snabbt överblick på Inet och jag plockade ihop detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/10828986/
Antagligen rätt överdimensionerad. Nätdelen lär överleva många datoruppgraderingar med åren. Rätt stor datorlåda som kommer svälja allt och lite till, väl dämpad och hela datorn kommer vara tyst nog för att vara igång på natten utan att göra sig påmind. Montering och Windows 10 är inkluderat i priset. Vill du behålla ungefär samma prisbild och ändå ha ett OK grafikkort så kan man välja en enklare SSD-enhet och plocka bort processorkylaren (och monteringsanordningen) och ha råd med ett rätt väl kapabelt grafikkort.