Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha, jag tror inte dessa artister får ut mer från Copyswede än vad en neger i Afrika får ut från Rädda Barnen eller Röda Korset, i förhållande till ditt insatta kapital.

Du skänker 1000kr till Rädda Barnen eller Röda Korset och mindre än 10% går till dem du hade tänkt dig, det samma gäller säkert från 160:- avgift på extern hårddisk också.

Dom som inte får något bidrag tror säkert att det handlar om hundratusentalskronor i månaden... Ja, för VD och staben runt Copyswede, alldeles säkert.

Det är till att ha läst årsredovisningen ser jag---
Inkasseringskostnaden, intäkten, utbetalning för de olika kanalerna är enl 2009 årsredovisning:
Privatkopieringsersättningen 4,03%, 113,6 Mkr, 156,5Mkr
Kabel Tv - 9,51%, 36,5Mkr, 96Mkr
Övrig vidaresändning 7,08%, 35,5Mkr, Ingåt i summan ovan.
Tv/Radio på video, DVD och utbildning 7,13%, 6,8Mkr, 3,8Mkr

totalt var intäkterna 199 439 337kr
kvar till utdelning (efter löner & kostnader) 187801861kr dvs ca 94%
 
Du förutsätter att privatkopiering orsakar ett bortfall av intäkter. Ingen har visat att det är så, och så länge det inte är visat så tycker jag inte att det finns någon anledning att acceptera CopySwedes avgifter.

Om det är så att privatkopiering sker och att användaren annars skulle ha behövt betala för en extra kopia så blir den logiska följden att det blir ett bortfall av intäkter eftersom enda möjligheten var att betala för ytterligare ett exemplar.
Nu är det förmodligen många som protesterar med invändningen att de inte har något behov av en extra kopia och att det därför inte skulle bli några intäkter till Copyswede. Men om det vore sant så förstår jag inte varför man då kopierar.
 
Man kopierar förstås för att det är bekvämt att ha en kopia. Det gör ju inte automatiskt att man skulle ha köpt en kopia för bekvämlighetens skull. Bekvämligheten har ett pris.
 
"Fultankning"!

Eftersom jag inte ägnar mig åt "fulankning" kommer jag hädanefter att köpa mina hårddiskar utomlands när jag är på resande fot. Vem förlorar på det?
 
Talböcker

Hur många har försökt kopiera en talbok för eget bruk till exv iPhone (iTunes) utan att lyckas trots att du har laglig rätt att kopiera för eget bruk?

Jag har försökt och i princip alltid misslyckats. Köper därför bara talböcker med medföljande MP3-skiva!

Vi "talbokslyssnare" borde bojkotta de förlag som förhindrar att vi lägger in böckerna på våra telefoner. Ett av dessa är .......... Ok ni ska få en chans till.
 
Per, tror du själv på det där?

Nu är jag inte Per, men vadå tror? Det är självklart så att inte alla kopior skulle köpts i original om de inte hade gått att kopiera. En del hade köpts då de faktiskt är värda sina pengar, men det vore en bråkdel av det som nu kopieras.
 
Hur många har försökt kopiera en talbok för eget bruk till exv iPhone (iTunes) utan att lyckas trots att du har laglig rätt att kopiera för eget bruk?

Jag har försökt och i princip alltid misslyckats. Köper därför bara talböcker med medföljande MP3-skiva!

Vi "talbokslyssnare" borde bojkotta de förlag som förhindrar att vi lägger in böckerna på våra telefoner. Ett av dessa är .......... Ok ni ska få en chans till.

I princip samtliga talböcker jag kopierat från bibblan, och som har innehållit ett kopieringsskydd, har skyddet endast aktiveras då man har "Autostart" aktiverat för just den enheten. Eftersom jag alltid har autostart avstängt så får jag aldrig några problem. Detta kan knappast heller ses som ett kringgående av kopieringsskydd eftersom jag endast använder mig av standardfunktioner/inställningar.
 
Senast ändrad:
Huruvuda något är tillåtet att kopiera eller inte styrs inte av om det finns ett kopieringsskydd eller inte, bara för att något enkelt går att kringgå behöver det inte vara lagligt. Många inom t.ex. mjukvarubranchen kör ju istället med ett "honor system", dvs det är upp till din goda vilja att göra som du lovat när du accepterat köpeavtalet. Då får man väl å andra sidan sätta priset så att dom som väljer att betala istället för att kopiera ändå räcker för att man ska få den vinst man vill ha.
 
Det är knappast fråga om att tro på något. Det är frågan om att hypotesen att privatkopiering orsakar inkomstbortfall för upphovsrättshavare inte är verifierad.

Precis.

Det kan ju mycket väl vara det omvända - möjligheten att få göra en legal kopia ökar försäljningen!

Tänkt dig att du har två identiska CD-skivor bredvid varandra i stället på skivaffären. Båda kostar samma pris. Den ena står det "får ej kopieras på" den andra står det "Får kopieras för eget bruk". Vilken skulle du köpa?

Det kan ju till och med vara så att du är villig att betala ett högre pris för den du får kopiera?

Eller så är det så att man helt avstår för köp om man inte får kopiera, vem vet?

Det är ju det här som är så märkligt. Att lagstiftaren så helt svalt branschens argument och konstruerat en kompensationsmodell som torde sakna motstycke.
 
..bara för att något enkelt går att kringgå behöver det inte vara lagligt.
Jag tänkte närmast på att eftersom det är tillåtet att kopiera talböcker från bibblan så kan det ev. kringgåendet knappast beivras. Eftersom skyddet endast aktiveras av en funktion som jag aldrig har påslagen så är jag i princip omedveten om skyddets existens vilket gör att det knappast kan ses som ett kringgående.

Kan tillägga att de talböcker som jag privatkopierat ligger på interna hårddiskar. :)
 
Nej om det är tillåtet är det förstås inget problem.

Är det däremot inte tillåtet så är det ingen ursäkt i lagens bemärkelse att inte veta om det, du blir fälld ändå. "Jag visste inte att det var 50 km/h på den här vägen". ;-)
 
Är det däremot inte tillåtet så är det ingen ursäkt i lagens bemärkelse att inte veta om det, du blir fälld ändå. "Jag visste inte att det var 50 km/h på den här vägen". ;-)

Hehe, visst du har en poäng där :) Fast om man nu har ett kopieringsskydd som egentligen är ett program och som dessutom startar endast om du har datorn konfigurerad på ett visst sätt, så torde det vara tämligen svårt att beivra att någon undviker att starta programmet. Det torde vara mer brottsligt i så fall att man försöker köra en programvara utan min vetskap i min dator.
 
Det är knappast fråga om att tro på något. Det är frågan om att hypotesen att privatkopiering orsakar inkomstbortfall för upphovsrättshavare inte är verifierad.

Tycker nog att du själv verifierar hypotesen som sann. Är det bekvämt så är det väl bekvämt även när det kostar (mer än gratis)?
 
Tycker nog att du själv verifierar hypotesen som sann. Är det bekvämt så är det väl bekvämt även när det kostar (mer än gratis)?

Verifiera en hypotes kan man bara göra empiriskt.

Jag skrev ju också att bekvämligheten har ett pris. Den är inte värd hur mycket som helst.

Men, som sagt, jag vet inte och ingen annan heller verkar det som. Det har helt enkelt bara påståtts från vissa håll att privatkopieringen medför stora intäktsförluster, helt utan något stöd från någon slags undersökning.
 
Verifiera en hypotes kan man bara göra empiriskt.

Jag skrev ju också att bekvämligheten har ett pris. Den är inte värd hur mycket som helst.

Men, som sagt, jag vet inte och ingen annan heller verkar det som. Det har helt enkelt bara påståtts från vissa håll att privatkopieringen medför stora intäktsförluster, helt utan något stöd från någon slags undersökning.

Rent hypotetiskt, om privatkopiering inte vore tillåten, och alla faktiskt följde lagen så skulle helt klart försäljningen öka.
Detta eftersom en hel del av den privatkopiering som sker gäller kopiering till "den närmaste kretsen", dvs vänner och släktingar.

Utifrån detta perspektiv har jagsvårt att förstå hur man kan hävda att privatkopieringen inte innebär förlorade intäkter.
 
Copyswede stödr ju piratkopiering!! Och piratkopieringen stöder Copyswede

Men egentligen är ju inte 160kr så mycket för att få rätt att tok tanka ner musik och film från Piratebay.

För 160kr får man nån månad av Tv4Play, och nu har ju copyswede set till att man med gott samvete kan t.o.m lagra det istället på sina hårdiskar och dvd istället för att betala dyrt till tv4.

Om jag vill se "solsidan" så kostar det 79kr på tv4play, men eftersom jag betalt kopieringsavgift på mina dvd skivor så kan jag gå hit http://thepiratebay.org/torrent/6114284/Solsidan_Season_1_Complete_DVD_x264. och ladda ner hela sesong 1 utan att ha dåligt samvete, det tycker jag är ganska prisvärt!

Jag har själv läst på dom här upphovsrättsorganisationenernas hemsidor att det är därför dom tar ut en avgift på lagringmedia, så det är ju självklart att piratkopieringen är sanktionerad av dom. Dom tjänar ju pengar på piratkopieringen så det är klart att dom då vill att vi ska köpa massa dyra lagringsmedia, som vi behöver för att kunna piratkopiera, för annars får dom ju inga pengar.

Om avgiften höjs kommer jag att piratkopiera ännu mer! Det blir ju lite som att ha en dieselbil, när man nu ändå har betalt den dyra fasta avgiften (fordonsskatten) så måste man ju utnyttja bilen mer för att det ska löna sig.

Om jag betalade 160 kr för en hårddisk och inte piratkopierade så vore det ju en förlustaffär. Som att välja en diesel driven bil om man bara kör 200 mil om året.
 
Men egentligen är ju inte 160kr så mycket för att få rätt att tok tanka ner musik och film från Piratebay.
...

Det har påpekats flera gånger tidigare, i just den här tråden.
Att avgiften inte har något som helst med piratkopiering att göra.

Rekommenderar dig att ta en ordentlig genomläsning av hela tråden så får du se att jag har på fötterna för mitt påstående.
(Anser mig inte ha något skäl att förtydliga sakfakta som redan klargjorts med önskvärd tydlighet redan tidigare i tråden.
 
Rent hypotetiskt, om privatkopiering inte vore tillåten, och alla faktiskt följde lagen så skulle helt klart försäljningen öka.

Det är en rimlig gissning, men det går ju inte att *veta* utan att testa.

Hur mycket tror du att försäljningen skulle öka? Motsvarar intäkterna från privatkopieringsavgiften den uteblivna intäkten?

Utifrån detta perspektiv har jagsvårt att förstå hur man kan hävda att privatkopieringen inte innebär förlorade intäkter.

Det har alltså jag inte hävdat. Det är skillnad på "vi vet inte om X gäller" och "X gäller inte".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.