Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Namninsamlingen jag ska skapa kommer att skickas till Copyswede och ansvarig minister. Vilken minister kan tänkas ha det här som ansvarsområde?

Det händer ju att flera departement jobbar med olika frågor. Näringsdepartementet ligger väl bra till, men jag kan också tänka mig att finansdepartementet är involverat.
Men varför inte ringa Rosenbad och fråga?
 
Inte jag heller. Men jag kan också förstå att Copyswede behöver intäkter för det bortfall som privatkopiering faktiskt orsakar.

Neeeee, låt dem gå i konkurs! Problem solved!

Jag tror inte att privatkopieringen är så omfattande att det finns ett berättigande!
OM dom vill ha kompesation för piratkopiering så får dom först erkänna det som "lagligt" ;-)
 
De intäkterna tar man lämpligen genom att höja priset på sin produkt, inte på andras produkter.

Jag håller med dig, men misstänker starkt att de som bestämmer i frågan (i praktiken Copyswede) tänker så här: om vi ökar priset på våra varor får vi sålt mindre, vilket är ett problem för oss. Om vi ökar priset på andras varor får de sålt mindre, men det är inte ett problem för oss. I det läget så är valet mellan de två alternativen synnerligen enkelt....
 
Den som skriver på får ögonen på sig! Tänk på FRA...
Sluta köpa i Sverige istället så löser det sig snart / automagic!
 
Inte jag heller. Men jag kan också förstå att Copyswede behöver intäkter för det bortfall som privatkopiering faktiskt orsakar.

Ingen branch borde få ta ut extra avgifter för att dom säljer sämmre. Musik och film industrin har fallerat helt och hållet med att etablera sig på nätet med betalningsmodeller som fungerar. Spotify ger vad jag förstår bara en spottstyvel till artisterna t.ex., så om jag bestämmer mig för att sälja IT-konsulttimmar för 5kr/timmen och i slutet av månaden märker att jag inte kan betala hyran. Skall jag då få ta ut en avgift på tangentbord?

/Karl
 
Det finns många jämförelser. Kolla Egypten idag respektive hur det såg ut början på veckan. Vi lever i en dynamisk värld och får anpassa oss så som alla andra efterhand som saker och ting utvecklas. Varför skall musik och filmindustin sitta i "orubbat bo" vad som än händer? Rena diktaturfasonerna! Vilka ömmande finns det i samhället för människor som blir utkastade ur hem och bostad, välfärdssystemet, utförsäkrade eller arbetslösa? Skärp er!
 
Inte jag heller. Men jag kan också förstå att Copyswede behöver intäkter för det bortfall som privatkopiering faktiskt orsakar.

Du förutsätter att privatkopiering orsakar ett bortfall av intäkter. Ingen har visat att det är så, och så länge det inte är visat så tycker jag inte att det finns någon anledning att acceptera CopySwedes avgifter.
 
Du tror att dom som får pengar från CopySwede frivilligt skulle jobba för att avskaffa systemet? Hmm ... :)

Haha, jag tror inte dessa artister får ut mer från Copyswede än vad en neger i Afrika får ut från Rädda Barnen eller Röda Korset, i förhållande till ditt insatta kapital.

Du skänker 1000kr till Rädda Barnen eller Röda Korset och mindre än 10% går till dem du hade tänkt dig, det samma gäller säkert från 160:- avgift på extern hårddisk också.

Dom som inte får något bidrag tror säkert att det handlar om hundratusentalskronor i månaden... Ja, för VD och staben runt Copyswede, alldeles säkert.
 
Finns det något sätt att lista vilka som tar del av dessa pengar? Skapa opinion i det ledet också så att säga?

Nej, det är hemligt. Så denna "skatt" som vi tvingas betala finns det ingen som helst insyn över. Det enda som redovisas är hur olika grupper t.ex. musiker, dansare, fotografer.

/Karl
 
Du tror att dom som får pengar från CopySwede frivilligt skulle jobba för att avskaffa systemet? Hmm ... :)

Nej, det tror jag inte. Men ju fler som vet desto större misstro inger dem som profiterar. Och jag är helt säker å att det finns en å annan som inte ens vet att de får "stöd" från CS som öppet skulle kunna säga att straffskatten inte är viktig för dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.