Anders Östberg
Guest
CopySwedes hemliga fördelningsformler lär komma fram till en ersättning till dig som är ...
... exakt lika med noll kronor.
... exakt lika med noll kronor.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om någon skriver en text om det orimliga med den här skatten på externa hårddiskar så startar jag en namninsamling på www.namninsamling.se. Jag är så dålig på att formulera mig.
Inte heller går det att med säkerhet påstå att professionella användare som ju kan få undantag från den nya pålagan helt undviker att ladda ner och lagra andras arbeten.
Som trådstartare får jag väl ta upp den kastade handsken... Här är mitt förslag till text, och det sammanfattar väl de tankar jag hade när jag startade tråden.
Som fotografer på fritids-, hobby- och frilansnivå protesterar vi mot Copyswedes fördyrande avgift på externa hårddiskar. Avgiften är orättvis och slår snett mot fotografer (men även exempelvis författare och musiker) som enbart lagrar eget material på sina externa hårddiskar.
Ja, hela utgångspunkten för Copyswedes avgift på externa hårddiskar är fel. Bara för att man är privatperson behöver det inte betyda att externa hårddiskar används för att lagra andras upphovsrättsskyddade filer. Inte heller går det att med säkerhet påstå att professionella användare som ju kan få undantag från den nya pålagan helt undviker att ladda ner och lagra andras arbeten.
Konstnärer på olika nivåer och inom olika inriktningar ska självklart ha ersättning för sina arbeten. Dock bör avgiften betalas solidariskt från fler än dem som betecknas ”amatörer” eller ”privatpersoner”.
Bra att du skrev något. Jag skulle vilja ändra lite.
Som fotografer på fritids-, hobby- och frilansnivå protesterar vi mot Copyswedes fördyrande avgift på externa hårddiskar. Avgiften är orättvis och slår snett mot privatpersoner som fotograferar, filmar och skapar musik. Vi skapar stora mängder data och har stort behov av många externa hårddiskar för både lagring och backup.
Ja, hela utgångspunkten för Copyswedes avgift på externa hårddiskar är fel. Bara för att man är privatperson behöver det inte betyda att externa hårddiskar används för att lagra privatkopierade filer. Priset på extern disk på 1000GB kommer öka med 50% från 400 till 600kr
Konstnärer på olika nivåer och inom olika inriktningar ska självklart ha ersättning för sina arbeten. Men att lägga en hög avgift på externa lagringsprodukter är fel väg att gå.
Det är nog riktigt att det är främst CD och DVD som privatkopieras, men även musik och film som köpts via nätet torde privatkopieras. Det är ju ännu lättare än att kopiera en CD eller en DVD.
Bra att du skrev något. Jag skulle vilja ändra lite.
Men att lägga en hög avgift på externa lagringsprodukter är fel väg att gå.
Jo, men om avgiften betalas solidariskt av alla brukare, privatpersoner som företag, så borde inte avgiften bli så våldsamt hög.
Jo, men bara för att man dricker mjölk behöver det inte betyda att man har en dator.