Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
CopySwedes hemliga fördelningsformler lär komma fram till en ersättning till dig som är ...

... exakt lika med noll kronor. :)
 
Om någon skriver en text om det orimliga med den här skatten på externa hårddiskar så startar jag en namninsamling på www.namninsamling.se. Jag är så dålig på att formulera mig.

Som trådstartare får jag väl ta upp den kastade handsken... Här är mitt förslag till text, och det sammanfattar väl de tankar jag hade när jag startade tråden.


Som fotografer på fritids-, hobby- och frilansnivå protesterar vi mot Copyswedes fördyrande avgift på externa hårddiskar. Avgiften är orättvis och slår snett mot fotografer (men även exempelvis författare och musiker) som enbart lagrar eget material på sina externa hårddiskar.
Ja, hela utgångspunkten för Copyswedes avgift på externa hårddiskar är fel. Bara för att man är privatperson behöver det inte betyda att externa hårddiskar används för att lagra andras upphovsrättsskyddade filer. Inte heller går det att med säkerhet påstå att professionella användare som ju kan få undantag från den nya pålagan helt undviker att ladda ner och lagra andras arbeten.

Konstnärer på olika nivåer och inom olika inriktningar ska självklart ha ersättning för sina arbeten. Dock bör avgiften betalas solidariskt från fler än dem som betecknas ”amatörer” eller ”privatpersoner”.
 
Intressant slutkläm från VD på copyswede *ler*

Klipper in...
"Att en bransch tjänar pengar på att sälja produkter vars användning påverkar en annan yrkesgrupps inkomster negativt är något som knappast någon yrkesutövare skulle acceptera, avslutar Mattias Åkerlind."

Bra, med det resonemanget kan man sätta avgifter på verktyg (eftersom jag är snickare) och kameror med (för de som är fotografer), på lagböcker (för jurister) och givetvis på allt som man kan hitta på *suck*

Sett från detta perspektivet är detta ren konkret idioti men vad var annat att vänta?

/Kent
 
Ja, snart blir det billigare att gå ut att äta än att laga maten hemma efter att livsmedelsbranschen tvingats lägga avgifter på matvaror...
 
exakt och därför hans resonemang haltar en hel del.

Klart som tusan att det låter bra men hur vettigt är det om t ex bilreservdelar skall straffbeläggas för att bilverkstäderna inte skall förlora på att folk mekar själva?

Jag vill definitivt ha betalt för varje verktyg som säljs, eller tja, det har jag ju redan indirekt, men med en sån åtgärd för snickare hade jag antagligen sluppit jobba med *S*

/Kent
 
Inte heller går det att med säkerhet påstå att professionella användare som ju kan få undantag från den nya pålagan helt undviker att ladda ner och lagra andras arbeten.

Stryk den delen. Det handlar ju inte om att ta ut en avgift för piratkopiering (uttrycket "ladda ner" associerar direkt till piratkopiering).
 
Som trådstartare får jag väl ta upp den kastade handsken... Här är mitt förslag till text, och det sammanfattar väl de tankar jag hade när jag startade tråden.


Som fotografer på fritids-, hobby- och frilansnivå protesterar vi mot Copyswedes fördyrande avgift på externa hårddiskar. Avgiften är orättvis och slår snett mot fotografer (men även exempelvis författare och musiker) som enbart lagrar eget material på sina externa hårddiskar.
Ja, hela utgångspunkten för Copyswedes avgift på externa hårddiskar är fel. Bara för att man är privatperson behöver det inte betyda att externa hårddiskar används för att lagra andras upphovsrättsskyddade filer. Inte heller går det att med säkerhet påstå att professionella användare som ju kan få undantag från den nya pålagan helt undviker att ladda ner och lagra andras arbeten.

Konstnärer på olika nivåer och inom olika inriktningar ska självklart ha ersättning för sina arbeten. Dock bör avgiften betalas solidariskt från fler än dem som betecknas ”amatörer” eller ”privatpersoner”.

Bra att du skrev något. Jag skulle vilja ändra lite.
Som fotografer på fritids-, hobby- och frilansnivå protesterar vi mot Copyswedes fördyrande avgift på externa hårddiskar. Avgiften är orättvis och slår snett mot privatpersoner som fotograferar, filmar och skapar musik. Vi skapar stora mängder data och har stort behov av många externa hårddiskar för både lagring och backup.
Ja, hela utgångspunkten för Copyswedes avgift på externa hårddiskar är fel. Bara för att man är privatperson behöver det inte betyda att externa hårddiskar används för att lagra privatkopierade filer. Priset på extern disk på 1000GB kommer öka med 50% från 400 till 600kr
Konstnärer på olika nivåer och inom olika inriktningar ska självklart ha ersättning för sina arbeten. Men att lägga en hög avgift på externa lagringsprodukter är fel väg att gå.
 
Bra att du skrev något. Jag skulle vilja ändra lite.
Som fotografer på fritids-, hobby- och frilansnivå protesterar vi mot Copyswedes fördyrande avgift på externa hårddiskar. Avgiften är orättvis och slår snett mot privatpersoner som fotograferar, filmar och skapar musik. Vi skapar stora mängder data och har stort behov av många externa hårddiskar för både lagring och backup.
Ja, hela utgångspunkten för Copyswedes avgift på externa hårddiskar är fel. Bara för att man är privatperson behöver det inte betyda att externa hårddiskar används för att lagra privatkopierade filer. Priset på extern disk på 1000GB kommer öka med 50% från 400 till 600kr
Konstnärer på olika nivåer och inom olika inriktningar ska självklart ha ersättning för sina arbeten. Men att lägga en hög avgift på externa lagringsprodukter är fel väg att gå.

Säkert mycket bra skrivet men det kommer att bli lika verkningslöst som att hälla vatten på en gås. Sluta köpa externa håddiskar, det kan väl inte vara så svårt. Det var ju inte så svårt att sluta köpa Videokassetter, MD-skivor och musikkassetter eller hur? Snart köper vi varken CD eller DVD-skivor och snart är CopySwedes begärda i konkurs! Problem solved. Eftersom dom inte hade lust att bjuda in till överläggningar innan så tycker inte jag att folket har någon skyldighet till att göra det nu hellre!
 
En annan sak är att detta handlar om privatkopiering. Hur ser försäljningen ut av musik och film på CD och DVD, det är ju dom som först och främst privatkopieras? Har försäljningen av CD och DVD gått ner drastiskt som senaste åren? I så fall borde det som en klar följd av detta även privatkopieringen gå ner.

/Karl
 
Det är nog riktigt att det är främst CD och DVD som privatkopieras, men även musik och film som köpts via nätet torde privatkopieras. Det är ju ännu lättare än att kopiera en CD eller en DVD.
 
Det borde väl vara nån på Näringsdepartementet typ Maud Olofsson som Närings och energi menister
Eller Anna-Karin Hatt som IT och region minister.
 
Det är nog riktigt att det är främst CD och DVD som privatkopieras, men även musik och film som köpts via nätet torde privatkopieras. Det är ju ännu lättare än att kopiera en CD eller en DVD.

Jo, men vem privatkopierar Spotify när man har det framför näsan i alla fall.

/Karl
 
Jag tror inte det är så många som tankar hem musik (ens lagligt) och lagrar på CD/DVD. Nej, dom hamnar på hårddisken i datorn och skickas över till MP3 spelaren. Filmer läggs direkt in i Mediaspelaren som ofta har en HDD på 2TB. Det finns säkert många som köper en CD/DVD i musikaffären och sedan gör en slitkopia när dom kommer hem. Jag tror inte denna avgift drabbar den kategorien människor ekonomiskt.
 
Jo, men om avgiften betalas solidariskt av alla brukare, privatpersoner som företag, så borde inte avgiften bli så våldsamt hög.

Jo, men för 9 av 10 personer som använder sin externa hårddisk för backup så hade ju avgiften precis lika gärna kunnat sättas på mjölken som på dom externa hårddiskarna.

/Karl
 
DVD-film är lagligt att kopiera men det är olagligt att kringgå ett kopieringsskydd. Så i praktiken är det olagligt. Det skriv jag och påtalade till Copyswede när avgiften på cd/dvd infördes. Jag fick något flummigt svar tillbaka.

Försörjningen av tomma cd/dvd har gått ner drastiskt. Någon av de utländska firmorna lade ner verksamheten för några veckor sedan.

Namninsamlingen jag ska skapa kommer att skickas till Copyswede och ansvarig minister. Vilken minister kan tänkas ha det här som ansvarsområde?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.