Jag är för en stark upphovsrätt.
...
Till skillnad från CopySwede och dig så tror jag inte att den legala privatkopieringen innebär några större ekonomiska avbräck. Tror du på allvar att musik- och filmskapandet skulle försvinna om avgiften togs bort? Inkomsterna från privatkopieringen måste väl utgöra en droppe i havet jämfört med intäkterna från första hands försäljning, STIM och liknande?
...
Problemet med ditt resonemang är att det uppstår en tydlig inkonsekvens.
För det du säger är att upphovsrätten bara skall gälla ibland.
Och att upphovsmännen bara har rätt till sitt arbete under vissa förutsättningar.
För det råder ingen som helst tvekan om att det kopieras film om musik, inom det som lagen beskriver som privatkopiering, genom att dessa delas ut till att det som kopieras till vänner och bekanta.
Det är ju just detta som avgiften är satt att täcka, omfattningen av denna typ av kopiering undersöks ju av SIFO.
Så att den finns, och att också någon form av uppfattning om omfånget finns.
Går knappast att ifrågasätta.
Styrkan med den nuvarande lagen, är att den uppehåller någon form av konsekvens, och tydligt försvarar de principer som upphovsrätten är satt att beskydda.
Att säga att upphovsrätten bara skall gälla ibland, vore väl om något att urholka den, och dess trovärdighet?
Vad det gäller att människor inte gillar upphovsrätten, så är det väl bättre att förklara varför den finns till, och hur den fungerar.
Upphovsrätten diskuterar ju rätt flitigt överlag.
Inte minst bland de som vill förändra den rätt kraftigt.
Det är dock sorgligt att se att så många har så usel kunskap om hur både upphovsrätten fungerar.
Och villkoren för dem som omfattas av den.
När dessa människor diskuterar detta, så är det i princip de stora mediabolagens vilkor som man tar upp, och kanske något exempel på någon musikgrupp som lyckas dra in bra med pengar på turnéer.
Att detta är både kraftigt snedvridet, och missvisande verkar inte var intressant över huvud taget.
För övrigt, ska vi ändra lagstiftningar som människor inte gillar, eller respekterar.
Så kan vi ju börja med att ta bort hastighetsgränserna på våra vägar.
Något som utan tvekan skulle leda till fler svårt skadade och döda i trafiken.
Min poäng är (naturligtvis) att vi inte bara kan ändra lagstiftningen för att den inte är populär, eller efterlevs dåligt.
Jag kan förstå åsikten, och hålla med om att den nuvarande lösningen är allt annat än perfekt.
Men samtidigt har jag inte sett något bra förslag på hur det skall lösas bättre.
Att urholka principerna som upphovsrätten bygger på är knappast rätt väg att gå.