Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Denna lagstiftning grundar sig i sin tur på ett EU-direktiv.

Vilket i sin tur gör att vi i Sverige inte kan vara utan lagstiftning på området, och inte bara kan ta bort avgifterna hur som helst.

Jag tror att vi som är negativa till avgiften även vill ifrågasätta EU-direktiven och lagstiftningen.

Diskussionerna här torde väl i mångt och mycket handla om principer. Alla borde bara överens om att vi fotografer inte går under om vi måste pröjsa några hundralappar extra för en hårddisk. På samma sätt kan väl ingen på allvar tro att musik och filmbranschen står och faller med inkomsterna från privatkopieringen.
 
Det finns 3 frågor att diskutera:

Ditt val av diskussionspunkter är ju alla tagna ur "branschens" perspektiv och utgår ifrån att den nuvarande ordningen är rimlig. Det är ju många av oss som ser många andra punkter att disktuera!

Dessutom har du nog fel när du säger att tillverkarna struntar i om deras produkter avgiftsbeläggs. Visst, Sverige är en liten marknad men en avgift på produkterna leder ofrånkomligt till lägre volymer och det gynnar inte tillverkarna. Inte alla beställer sin disk från annat land och helt säkert kan andra länder inom EU välja samma modell som Sverige. Var det inte någon som sa att Finland infört samma modell?

Hur är det i de stora EU-länderna, England, Frankrike, Italien, Tyskland, Benelux? Vad har man valt för modell där?
 
Formeln må vara exakt men indatat då? ;-)

Copyswede säger själva att PKE är 60 öre/tom-cd. Svenska IFPI skriver i sitt pressmeddelande 2011-01-27 att det såldes 13 082 000 musik-cd under 2010.

Räknar vi med 150kr/musik-cd krävs det PKE motsvarande 250 tom-cd för att väga upp en utebliven försäljning av ett exemplar, 100kr/musik-cd motsvarar 167 tom-cd.

13082000/250=52328 icke sålda exemplar
13082000/167=78335 icke sålda exemplar

Frågor på det?
 
Jag tror att vi som är negativa till avgiften även vill ifrågasätta EU-direktiven och lagstiftningen.
Diskussionerna här torde väl i mångt och mycket handla om principer.
Exakt!

Det är just här som jag tycker att ditt (och andras) resonemang haltar betänkligt.
För avgiften handlar ju, rent principiellt, om rätten att privatkopiera över huvud taget.
Det var/är ju just denna möjlighet som är grunden för avgiften och EU-direktivet.

Vill du ifrågasätta/avskaffa avgiften/EU-direktivet, så kommer du inte ifrån det faktum att du faktiskt ifrågasätter rätten till att privatkopiera över huvud taget.

Naturligtvis kan du hävda att privatkopiering skall tillåtas. Samtidigt som avgiften skall avskaffas.
Men då ifrågasätter du istället upphovsmännens rätt att få någon som helst ersättning för det inkomstbortfall som får anses vara högst rimligt.
Vilket ganska lätt leder till frågan om upphovsmän har någon som helst rätt att få betalt för sitt arbete.

Jag har viss förståelse för ifrågasättandet av det nuvarande systemet.
Men! Det jag saknar från er som är mest kritiska.
Är ett trovärdigt svar på hur upphovsmännens rätt att få betalt för sitt arbete, och samtidigt behålla rätten till privatkopiering.

Hur du än vrider och vänder på det så kommer du till den punkt där du måste bestämma dig för om upphovsmännen skall ha någon som helst rätt till att få betalt för sitt arbete.

Hur vill du lösa det här?
Vad är ditt förslag?
Hur ser du rent principiellt på upphovsmäns rätt att få betalt för sitt arbete?
 
Om kunden inte tycker att priset står i proportion till den upplevda nyttan, så blir det ingen affär, och producenten står där utan att få sälja. Förhoppningsvis var det roligt att utöva konsten ändå. Inte tror jag att de första foto-pionjärerna blev särdeles rika. Det mest troliga är de höll på för att det var spännande. Hela marknaden är ett senare påfund!

/Mikael

Eehh.. marknaden för konst har funnits sedan 1600-talet.
 
Eehh.. marknaden för konst har funnits sedan 1600-talet.

Sant, men vad jag menar är att varje företelese som det förkommer handel med, i början uppstått av någon annan anledning. För början fick envar som vill ha en målning på sin grottvägg vackert ta ett stycke kol och rita dit den själv. Så småningom gissar jag att någon gjorde det bättre än andra, och kanske fick en matbit för att dekorera. En marknad uppstod. På samma sätt med musik, från början fick var och en nöja sig med att sjunga/nynna/spela själv och lyssna på sina närmaste. Helt enkelt för att det var behagligt.

Naturligtvis anser jag att konstnärer har rätt att ta betalt för sitt arbete. Kruxet är bara det om det inte finns någon som vill betala vad konstnären vill ha för arbetet så uppstår ingen affär. Precis som på vilken marknad som helst. Vi har nu en lagstiftning som tillåter privatkopiering. Det får som diskussionen visat sina följder. Ponera att vi tar bort den lagliga möjligheten till privatkopiering och låter rena avtal gälla, skulle kunderna acceptera att upphöra med sitt, dittills lagliga, privatkopierande (Inte piratkopierandet, för det är ju redan otillåtet)? Jag tror inte det. Jag är helt övertygad om att privatkopieringen skulle övergå till piratkopiering den också.

Enda sättet att komma åt detta som JAG kan se, andra har säker andra förslag, är att göra det enkelt, billigt och tillåtet att kopiera. Billigt, inte gratis. Om jag på ett smidigt sätt kunde betala några öre per framställt exemplar, och jag visste att merparten av detta gick till upphovsmannen så är min betalningsvilja god. Det tror jag att många andra också skulle tycka. Många bäckar små bildar så småningom en stor å, som bekant. Det ÄR teknisk möjligt. Inte trivialt, men möjligt. Systemet skulle då omfatta såväl bilder som musik och texter. Möjligen är det rimligt att göra det fortsatt möjligt för upphovsmannen att ge bort sitt material som "public domain", dvs materialet skall då hamna utanför detta system.

En konsekvens blir att det blir att kosta ett par kronor att "byta musik" i sin bärbara spelare, men KANSKE skulle det kunna accepteras.

Fördelen är att det blir den som konsumerar som betalar, den som inte gör det slipper. DRM kallas det visst, men till skillnad från de system vi har sett hittills handlar det inte om att hindra kopieringen, snarare tvärt om...

/Mikael
 
Hur du än vrider och vänder på det så kommer du till den punkt där du måste bestämma dig för om upphovsmännen skall ha någon som helst rätt till att få betalt för sitt arbete.

Hur vill du lösa det här?
Vad är ditt förslag?
Hur ser du rent principiellt på upphovsmäns rätt att få betalt för sitt arbete?

Jag är för en stark upphovsrätt. Den måste dock - precis som allt annat - ställas mot andra intressen. I det här fallet har den fört orimligt långt och i sin förlängning hotar regler som en majoritet uppfattar som "löjliga" upphovsrätten istället för att stärka den. Jag kan inte komma på någon annan situation i vårt samhälle där vi har en sådan här märklig betalningsmodell.

Till skillnad från CopySwede och dig så tror jag inte att den legala privatkopieringen innebär några större ekonomiska avbräck. Tror du på allvar att musik- och filmskapandet skulle försvinna om avgiften togs bort? Inkomsterna från privatkopieringen måste väl utgöra en droppe i havet jämfört med intäkterna från första hands försäljning, STIM och liknande?

Har jag eller någon annan ifrågasatt upphovsrättsinnehavarens rätt att ta betalt? Självklart får han sätta vilket pris han vill på CD:n eller DVD:n när han säljer den i butik. Vem har ifrågasatt det? Det vi vänder oss emot är att en bransch har rätt att avgiftsbelägga produkter i en annan bransch.

Mitt förslag på lösning är enkelt. Ta bort avgiften och fortsätt att tillåta privatkopiering. Min gissning är att vi även fortsättningsvis skulle kunna ha tillgång till ett rejält utbud av musik och film.
 
Det måste jag ha missat.

Är det verkligen så att avgiften är bestämd i lagtexten? Jag trodde de siffror som nämnts var CopySwedes bud i förhandlingen och att om man inte kom överens kommer någon myndighet att fastslå avgiften.


Om det redan är så att avgiftern är bestämd i lagtexten. Vad har i så fall CopySwede för intresse att förhandla ner en sänkning av den?

Copyswede har inget intresse av att förhandla ner avgiften. Det är importörer/tillverkare som har det intresset ifall e anser att den skulle påverka försäljningen. Att lagen ger den möjligheten betyder dock att Copysweden inte bara kan sätta sig på tvären och kräva att få betalt och vägra ta en seriös diskussion om motparten kräver det.
 
Copyswede har inget intresse av att förhandla ner avgiften. Det är importörer/tillverkare som har det intresset ifall e anser att den skulle påverka försäljningen. Att lagen ger den möjligheten betyder dock att Copysweden inte bara kan sätta sig på tvären och kräva att få betalt och vägra ta en seriös diskussion om motparten kräver det.

Jag förstår inte.

Om det är så att Copysweden inte "bara kan sätta sig på tvären" - då kan väl avgiftens storlek inte vara inskriven i lagtexten?

Jag har fattat det som att lagtexten säger att avgift skall utgå men att det är upp till aktörerna att förhandla fram dess storlek.

De belopp som figurerat i pressen är så vitt jag förstår CopySwedes ensidigt framtagna förslag.

Motparten (importörerna av hårddiskar) har sagt att CopySwedes förslag är orimliga och vägrat att förhandla.

Eller har jag fattat fel?
 
Jag förstår inte.

Om det är så att Copysweden inte "bara kan sätta sig på tvären" - då kan väl avgiftens storlek inte vara inskriven i lagtexten?

Jag har fattat det som att lagtexten säger att avgift skall utgå men att det är upp till aktörerna att förhandla fram dess storlek.

De belopp som figurerat i pressen är så vitt jag förstår CopySwedes ensidigt framtagna förslag.

Motparten (importörerna av hårddiskar) har sagt att CopySwedes förslag är orimliga och vägrat att förhandla.

Eller har jag fattat fel?

Länk till Årsredovisningen för 2009: http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/årsredovisning09sv.pdf

Citat från sid 6.
..."Enligt
lagen ska ersättning utgå med 2,5 öre per
inspelningsbar minut för analoga
produkter och för produkter där digital
upptagning kan ske upprepade gånger är
ersättningen 4 kr/gigabyte lagringsutrymme..."
 
Jag är för en stark upphovsrätt.
...

Till skillnad från CopySwede och dig så tror jag inte att den legala privatkopieringen innebär några större ekonomiska avbräck. Tror du på allvar att musik- och filmskapandet skulle försvinna om avgiften togs bort? Inkomsterna från privatkopieringen måste väl utgöra en droppe i havet jämfört med intäkterna från första hands försäljning, STIM och liknande?
...

Problemet med ditt resonemang är att det uppstår en tydlig inkonsekvens.

För det du säger är att upphovsrätten bara skall gälla ibland.
Och att upphovsmännen bara har rätt till sitt arbete under vissa förutsättningar.

För det råder ingen som helst tvekan om att det kopieras film om musik, inom det som lagen beskriver som privatkopiering, genom att dessa delas ut till att det som kopieras till vänner och bekanta.
Det är ju just detta som avgiften är satt att täcka, omfattningen av denna typ av kopiering undersöks ju av SIFO.
Så att den finns, och att också någon form av uppfattning om omfånget finns.
Går knappast att ifrågasätta.

Styrkan med den nuvarande lagen, är att den uppehåller någon form av konsekvens, och tydligt försvarar de principer som upphovsrätten är satt att beskydda.

Att säga att upphovsrätten bara skall gälla ibland, vore väl om något att urholka den, och dess trovärdighet?

Vad det gäller att människor inte gillar upphovsrätten, så är det väl bättre att förklara varför den finns till, och hur den fungerar.

Upphovsrätten diskuterar ju rätt flitigt överlag.
Inte minst bland de som vill förändra den rätt kraftigt.

Det är dock sorgligt att se att så många har så usel kunskap om hur både upphovsrätten fungerar.
Och villkoren för dem som omfattas av den.

När dessa människor diskuterar detta, så är det i princip de stora mediabolagens vilkor som man tar upp, och kanske något exempel på någon musikgrupp som lyckas dra in bra med pengar på turnéer.

Att detta är både kraftigt snedvridet, och missvisande verkar inte var intressant över huvud taget.

För övrigt, ska vi ändra lagstiftningar som människor inte gillar, eller respekterar.
Så kan vi ju börja med att ta bort hastighetsgränserna på våra vägar.
Något som utan tvekan skulle leda till fler svårt skadade och döda i trafiken.

Min poäng är (naturligtvis) att vi inte bara kan ändra lagstiftningen för att den inte är populär, eller efterlevs dåligt.

Jag kan förstå åsikten, och hålla med om att den nuvarande lösningen är allt annat än perfekt.
Men samtidigt har jag inte sett något bra förslag på hur det skall lösas bättre.
Att urholka principerna som upphovsrätten bygger på är knappast rätt väg att gå.
 
Problemet med ditt resonemang är att det uppstår en tydlig inkonsekvens.

Som sagt - jag håller inte med.

Jag tycker mitt resonemang är konsekvent. Jag tycker inte det är något konstigt att man tillåter privatkopieringe utan ersättning.

Jämför med äganderätten, du äger en skog men med den "inskränkningen" att allemansträtten ger vem som helst rätt att plocka svampen i den. Två olika interssen står emot varandra och man har hittat en kompromiss. Men vi kanske borde införa avgift på svampkorgar för att ersätta skogsägarna?! :)
 
Senast ändrad:
Länk till Årsredovisningen för 2009: http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/årsredovisning09sv.pdf

Citat från sid 6.
..."Enligt
lagen ska ersättning utgå med 2,5 öre per
inspelningsbar minut för analoga
produkter och för produkter där digital
upptagning kan ske upprepade gånger är
ersättningen 4 kr/gigabyte lagringsutrymme..."

Tack - vi får väl utgå ifrån att citatet i deras årsredovisningen är korrekt.

Men då får man ju verkligen fråga sig hur lagstiftaren tänkt sig!?!

En disk på 1 TB skulle alltså påföras en avgift om 4.000 kronor!!!!!! Då framstår ju CopySwedes "bud" om 160 kronor som väldigt generöst.....

Vad händer om ett par år när diskarna är upp i tiotals terrabyte och vi fotografer fotar RAW-filer som väger 100 Megabyte styck. Då kan CopySwede verkligen gnugga händerna!!!

Suck, ju mer man läser om det här desto mer vansinnigt är det!
 
Jo precis, det är ju som gjort för att inte hänga med i utvecklingen av priser neråt och lagringsvolymer uppåt.
 
Jag hittade siten "lagen.nu", vet inte hur seriös den är men där finns hela lagtexten

https://lagen.nu/1960:729#P26k

Där står det mycket riktigt 0,4 öre per megabyte.

Jag tvivlar på att den som skrev lagen tänkte på konsekvensen av beloppen...

Jag är än mer övertygad om att lagstiftaren låtit sig manipuleras av en stark lobbyverksamhet. Det "svenska musikundret" måste förstås försvaras och få sina rättiheter tillgodosedda - oavsett konsekvenserna...
 
Senast ändrad:
Fullständigt befriat från koppling till verkligheten ... som sagt, 4000 i avgift för en disk som kostar i storleksordningen 700kr?
 
Jag läser i lagtexten

När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren.

Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall

1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,
2. föras ut ur landet eller
3. användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder. Lag (2005:359).


Hur kan man anse att en USB-disk är "särskilt ägnade" för privatkopiering?

Samt att de inte "används till annat" än privatkopiering?

Jag förstår att importörerna vägrat att förhandla om nedsättning av avgift för USB-diskar. De uppfyller ju helt enkelt inte lagens krav för att vara avgiftsbelagda!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.