Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stadsfotografering - Får eller får inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Hej
Jag hade tänkt att lära mig mer och mer att fotografera människor i stan. Stadsfotografering. Men jag tänker på hur man ser på det nu när det är så känsligt med bilder. Man får inte fota hur som helst och inte heller vem som helst. Vi lever i ett land där foto kan vara väldigt känsligt.

Får jag som fotograf fotografera låt oss säga en person med barnvagn bakifrån eller kanske en äldre person som dricker kaffe på ett kafé? Smygfotografera?

Hoppas ni förstår frågan.

Ett bra klipp till denna fråga:
https://www.youtube.com/watch?v=icE9hKCGjos

Så vitt jag vet är det lagligt att fota även om ansiktet syns förutsatt att personen står på offentlig plats. Ska bilderna användas i kommersiellt syfte gissar jag att nån typ av tillstånd krävs.

Hej
Jag hade tänkt att lära mig mer och mer att fotografera människor i stan. Stadsfotografering. Men jag tänker på hur man ser på det nu när det är så känsligt med bilder. Man får inte fota hur som helst och inte heller vem som helst. Vi lever i ett land där foto kan vara väldigt känsligt.

Får jag som fotograf fotografera låt oss säga en person med barnvagn bakifrån eller kanske en äldre person som dricker kaffe på ett kafé? Smygfotografera?

Hoppas ni förstår frågan.

Ett bra klipp till denna fråga:
https://www.youtube.com/watch?v=icE9hKCGjos

Det är helt lagligt, och du får fota även framifrån och utan att smyga - men du får nog räkna med en och annan som ifrågasätter det...
Bilder i marknadsföring är ett kapitel för sig, finns mycket bra att läsa i andra trådar på forumet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar