Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

större chans att utvecklas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: större chans att utvecklas.

Loj skrev:
Högre löpande kostnader genererar på sikt en högre totalkostnad. Bara en tidsfråga...
Frågan är hur lång tid det tar. Jag jämförde ASLR och DSLR när jag ville skaffa en SLR (började fundera allvarligt på det i februari i år, skaffade den till sist i september) och tittade både länge och väl på sådana saker som bildkvalitet (detaljåtergivning/upplösning), inköpskostnad och löpande kostnader. För enkelhetens skull utgick jag ifrån att optiken kostar ungefär lika mycket oavsett om man kör analogt eller digitalt -- i mellansegmentet stämmer det ganska väl, men däremot kanske inte lika väl om man vill ha rejäl vidvinkel eller riktigt långt tele. Ingetdera är mitt primära intresse, så det blev mest sidofrågor -- det längsta objektivet jag har är ett 135 mm, och jag har inga planer på att köpa något längre.

Det talas gärna och mycket om att 1Ds Mk II har både fullformatssensor och lätt kan mäta sig med film i detaljåtergivning, givet samma optik. Det må så vara, jag har inte gjort några egna jämförelser, men så kostar den en del också: närmare bestämt uppemot 70,000:- här i Sverige. (I de sammanhangen bryr jag mig inte om ett minneskort kostar 1,000:- eller 1,500:-, ber man snällt så kan man nog få med det på köpet ändå!) Ett bra, nytt analogt kamerahus kanske man kan hitta för 10,000:-, och jag hittade min (äldre) helmanuella kamera betydligt billigare. (Anledningen till att jag valde ett manuellt hus är att nästan varenda gång jag använt en kamera med automatik har det slutat med att jag retat mig mer på automatiken än något annat. Då vill jag inte betala extra för den.) Om vi antar att ett analogt hus för 20,000 kr och ett digitalt för 70,000 spelar i samma division så är det en prisskillnad på 50,000 kronor. Om en filmrulle med 36 exponeringar kostar kanske en hundralapp i inköp och framkallning så är det i runda tal mellan 15,000 och 20,000 exponeringar. Det ska jämföras med ett högkvalitativt hus som många gånger har en livslängd på kanske 100,000 exponeringar. Du har alltså använt runt 1/5 av kamerans livslängd när kostnaderna för de båda alternativen är lika. Förmodligen kan du också hitta ett högkvalitativt filmhus för 35 mm i gott skick för betydligt mindre än 20,000 kronor, vilket ytterligare förskjuter förhållandet till fördel för film.

Så oavsett om du betalar 90:-/36 bilder eller 110:-/36 bilder så är det en väldig massa film och framkallning du får för skillnaden i pris på kamerahusen! Framkallar man själv så kan man nog komma ännu lite billigare undan.

Ja, fotar man väldigt mycket eller har behov av att få resultatet snabbt så motsätter jag mig inte att det finns fördelar med att fotografera digitalt. Själv tyckte jag att skillnaden i pris även mot ett medelmåttigt digitalt hus var alldeles för stor för att kunna motiveras.

Det som jag retat mig mest på när jag varit ute och fotograferat är faktiskt de gånger då man står där med ett par exponeringar kvar på rullen och inte vill "kasta bort" dem, men inte heller vet vad man ska använda dem till -- och vill ha de tidigare tagna bilderna. Men efter ett tag brukar även de exponeringarna komma till användning. :) Författarblockad kan man ju drabbas av... vad med fotografblockad?

mipert skrev:
Men jag förstår inte vad uppgiofterna om att en småbildsfilm motsvarar si och så många Megabyte kommer ifrån.
Uppgifterna jag angav var från FOTO:s test av 1Ds, de jämförde (genom praktiskt test) 1Ds 10.9mp med ISO 50 velvia film.

FOTO:s slutsats var att 1Ds gav minst lika hög upplösning som den finkorninga diafilmen.

De konstaterade vidare att 1Ds gav långt renare bilder, vilket medgav betydligt högre förstoring.

I diskussionen här vad gäller billigt/dyrt digitalt/analogt, så verkar det som man fastnat vid att alla måste ha en systemkamera och att alla framkallar sina kort på papper.

Jag undrar då, måste man ha en systemkamera för att utvecklas som fotograf ? I så fall, varför det ?

Går det inte att ta bra fotografier med annat än en systemkamera ?

Ställer ni samma krav på er själva som er utrustning. I den här tråden verkar de flesta vara proffs, utifrån de inlägg som skrivits.

Jag har alltid undrat vad ni som kör film har emot att efterarbeta era bilder? Visserligen kan man kämpa mycket med att få perfekt exponering vid själva fototillfället, men ni som lämnar in rullen för framkallning. Saknar inte ni att få fixa kopian så den blir helt perfekt som ni hade tänkt er vid fototillfället?

Jag har kanske fel, men jag tror nog att nästan alla foton blir bättre eller får den känsla man är ute efter genom att efterbelysa och så vid framkallningen. Saknar ni inte det?

/ Marcus - som ser just framkallningen som den största fördelen med det digitala.

Brummelisa skrev:
Jag har alltid undrat vad ni som kör film har emot att efterarbeta era bilder? Visserligen kan man kämpa mycket med att få perfekt exponering vid själva fototillfället, men ni som lämnar in rullen för framkallning. Saknar inte ni att få fixa kopian så den blir helt perfekt som ni hade tänkt er vid fototillfället?

Jag har kanske fel, men jag tror nog att nästan alla foton blir bättre eller får den känsla man är ute efter genom att efterbelysa och så vid framkallningen. Saknar ni inte det?

/ Marcus - som ser just framkallningen som den största fördelen med det digitala.

Snacka om generalisering ;)))!!

Fotografiets utveckling och synen på vad ett fotografi Är, går inte lika fort som den tekniska utevkligen. Många fotografer är rena traditionalister, det hänger kvar. När den digitala behandlingen av bilder kom så välte den runt hela fotovärlden, där har det säkerligen varit lättare att ta ut svängarna eftersom det var nytt på alla sätt.
MEn samtidigt så har vi digitala fotografer som sitter kvar i traditionen och snarare upplever motsatt påverkan när de jobbar digitalt, de har ofta svårt att göra det minsta med bilden i pc,n eftersom det direkt handlar om manipulation.
Sådant som helt klart inte kallas manipulation i mörkrummet blir således den råaste manipulationen om det processeras i en dator,,

Vi som scannar då? Har inte vi lika stor möjlighet att jobba digitalt, vi kan ju till och med, förutsatt att diat håller högsta finkorniga kvaliteten, scanna (fota) situationen om igen å få en bättre och bättre fil!

Mvh Niclas, som hoppas att filmerna fortsätter att utvecklas!

Laponia skrev:
Jag undrar då, måste man ha en systemkamera för att utvecklas som fotograf ? I så fall, varför det ?

Går det inte att ta bra fotografier med annat än en systemkamera ?

På fråga A svarar jag att det är inte alls nödvändigt med en systemkamera. Men det är nödvändigt med att kunna göra manuella inställningar. Av egen erfarenhet vet jag att alltför många automatiska inställningar på en kamera inte är någon hjälp, snarare en barriär på vägen till en bra bild.

På fråga B så säger jag att man kan ta bra bilder med i princip med vad som helst. Det är väl egentligen bara att surfa runt här på fotosidan och övertyga sig om det.

Kijana skrev:
På fråga A svarar jag att det är inte alls nödvändigt med en systemkamera. Men det är nödvändigt med att kunna göra manuella inställningar. Av egen erfarenhet vet jag att alltför många automatiska inställningar på en kamera inte är någon hjälp, snarare en barriär på vägen till en bra bild.

Håller med dig gällande allt för mycket automatik. Men du behöver faktiskt inte en systemkamera för att få manuella inställningar.

Jag ville egentligen provocera med mina frågor. Tycker i bland att det går för långt i den materialhysteri som förekommer här.

Brummelisa skrev:
Jag har alltid undrat vad ni som kör film har emot att efterarbeta era bilder?
Jag kör med film och jag har inget emot att efterarbeta mina bilder. Får man fråga var du har fått det ifrån? Renodlade dia-fotografer har ibland en sådan tendens men de lever i en annan värld eftersom de inte kan efterarbeta sina bilder.

varför kan inte diafotografer efterarbeta? klart att man kan, det enda är att man inte kan ha det på diat längre... får väl ha en projektor till datorn istället...

Givetvis och det var därför jag skrev ''renodlade'' men jag var kanske inte tillräckligt tydlig. Oavsett vilket så var det inte min poäng.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto