skarpedjup
Aktiv medlem
Desto färre bilder man tar, destom mer tid har man efteråt att reflektera över dom.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jamas skrev:
Desto färre bilder man tar, destom mer tid har man efteråt att reflektera över dom.
Jamas skrev:
jollaTT skrev:
Det kanske är individuellt men jag tror inte automatiskt att man blir avtrubbad bara för att man kan knäppa en massa bilder och välja den bästa. I alla fall jag lär mig av det och kommer snabbare till den rätta exponeringen, får rätt skärpa osv.
Den återkopplingen är så mycket mer utdragen med film.
johan
Men, om du hade börjat nu, med digitalt direkt.lottae skrev:
...testat de flesta filmer och ett flertal format och olika tekniker sedan dess, och även skaffat digitalt (x2 t o m,) Men jag är himla glad att jag startade analogt...
SLR:er är i regel billigare än DSLR:er. Jag har inget minnerskort som gått under 900:- och då köper jag inte dyraste på dyraste stället, men en 256:a till en 10d t e x räcker väl till typ 40 rutor Raw? Går jag ut med film har jag också med mer än en rulle a´36 rutor.Laponia skrev:
Jag hävdar fortfarande att det är billigare att exprimentera med en digital kamera. Ett minneskort ligger på 500 kr. Hur många framkallningar motsvarar det ?
Kan man framkalla riktigt billigt eller om priset inte har någon betydlse. Då kan man lika gärna fota analogt.
Walle skrev:
adam, har du provat att fota digitalt?
Walle skrev:Idag så fotar jag precis likadant digitalt som jag gör "analogt" (fotar helst mellanformat idag), men jag hävdar bestämmt att det digitala har hjälpt mig att bli en bättre fotograf!?
lottae skrev:
SLR:er är i regel billigare än DSLR:er.
Jag inbillar mig bara att jag funkar så att jag kanske inte hade fått upp samma intresse. Fast hur man utvecklar förståelsen beroende på slr eller dslr är nog rätt individuellt.mipert skrev:
Men, om du hade börjat nu, med digitalt direkt.
Hade du då, om ett antal år, varit ”sämre” fotograf, eller saknat en förståelse för sådant som ljus, utsnitt, skärpedjup med mera?
Det här stämmer säkert, men är det alltid bättre att komma igång fort? Kan det inte vara både stimulerande och väldigt lärande att behöva anstränga sig längre tid? Liksom PC, macjämförelsen lär man sig olika system och vägar att nå fram till resultatet. Bredden genom att testa båda är nog givande i båda fallen.mipert skrev:
Jag tror många som börjat med film och mörkrum känner att man snabbt kommer in i den digitala fotografin.
Men de som börjar med analogt får jobba ett tag innan de förstår både tekniken och det bildmässiga bakom ett fotograf.
Det som är intressant är att jämföra nybörjaren som startar analogt, med en identisk nybörjare som startar digitalt.
Ungefär som den (sanna) anekdoten jag har från en kurs i grafiskt arbetsflöde 2002:
”Min fru köpte en PC på sådant där personalköp. Det tog henne ett bra tag att lära sig datorn.
När hon provade min Mac tog det bara ett par timmar innan hon jobbade med den utan problem.
Det visar ju att Macen är lättare att jobba med, inte sant?”
Samma tänk fast omvänt, tycker jag
Liza skrev:
En av det bästa egenskaperna med analogt är just detta med tidsaspekten, att man har lite distans till bilderna när de blivit framkallade.
Har upplevt mer än ett par gånger att jag sett fel när jag framkallat samma dag. De bilderna som från början verkat bäst har varit subjektivt bedömda medans däremot när jag tagit fram negativen ett par månader/år senare hittat de verkliga guldkornen.
Hade jag fotograferat digitalt hade min naturliga lathet gjort sig påmind. Tagit massor med bilder och ordspråket "-Även en blind höna hittar ett korn då och då" hade blivit patetisk realitet.
För yrkesfotografen anser jag det digitala mediat vara en både fantastiskt och nödvändig resurs. Men för dem i sin läroproscess - njaä, där verkar hönan mer relevant.
Efter att ha gjort en liten helt ovetenskaplig undersökning så har jag konstaterat att analogfotograferan ser mer av omvärlden än de digitala fotograferna. Den ene tittar lugnt omväxlande i sökaren och omgivningen - den andre tittar omväxlande på skärmen, bilddata och inställningsknapparna + emellanåt en snabb koll "ut" medans man raderar. Som sagt helt ovetenskaplig utan empiriska fakta, men ändå!
Eva
lottae skrev:
PC:n åkte ut illa kvickt för arbetsflödet vill jag underlätta.
Det är nog också individuellt vad man tycker, men jag tycker osx är betydligt enklare/smartare uppbyggt med snabbare vägar än windows bl a..Wizard skrev:
Lite nyfiken bara...
Vad är det som gör arbetsflödet lättare på en Mac??
/Peter