Det här ämnet, analogt eller digitalt, för att utvecklas, som fotograf, är verkligen fyllt av lika många åsikter, som det blir svar, när jag nu har läst inläggen.
Att det blir billigare att fotografera digitalt, idag, när en D-SLR är betydligt dyrare än en motsvarande A-SLR, är väl lite märkligt!
Varje enskild bild är billig, tagen med en D-SLR, men inköpet av kameran däremot är mycket dyrt.
Det kan köpas mycket film, till en A-SLR, för den skillnaden i pris, det är mellan en A-SLR och en D-SLR, om jag inte helt har tappat räkningen.
När priserna på en D-SLR har sjunkit till den nivån, där en A-SLR bara är något billigare i inköp, då kan jag förstå resonemanget.
Vi är där säkert, inom några år.
Arbetsflödet, skillnad mellan digitalt och analogt?
Ja, digitalt är snabbt, till färdig bild, (för datorn), men kopiering till bild på fotopapper, tar lika lång tid som det analoga.
Bläckstråle skrivare är för dyr i längden, inget att jämföra med, enstaka bilder OK!
Det analoga med neg.färg, lämnar man bort för framk + kop., en timme senare, kan Du sätta in färgbilderna i albumet.
Visst, oftast vill Du använda hela filmen, innan framkallning, då kan det ta tid, digitalt kan Du kopiera efter varje tagning, stor fördel!
I övrigt, är det oavgjort, vilket som är snabbast!
Jag kan inte förstå att en fotograf, som använder digitalt, snabbare upptäcker sina eventuella fel,
blir bättre fotograf, än om det hade varit analogt.
Jag använder både analogt och digitalt.
En D-SLR, Canon 1Ds Mark II, med en bildsensor FF (24x36mm) på omkring 17Mp, har inte bättre upplösning, jämfört med en finkornig film i en A-SLR.
Många rusar efter det digitala mediet, enögt, utan att jämföra om bilderna blir bättre.
Snabbare till färdig bild, ja oftast, men bättre bild?