Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Större bilder på FS
- Trådstartare alf109
- Start datum
Bussmicke
Aktiv medlem
alf109
Aktiv medlem
Hur går det?
Jag kryssade i rutan för betatest och testade, det verkar inte vara någon skillnad? Mina bilder skalas ned till 1024 i alla fall?
Kanske är det dags att göra en stor översyn av fotosidan, det verkar finnas en hel del spagettikod för närvarande. Givetvis borde det vara samma funktion som visade förstorade bilder oavsett om detta skedde via album eller via bloggar. Alltså popoup modellen, man slipper ju då som användare även problemen med att behöva se repriser när man kör pil bakåt. Som gammal kravanalytiker, systemerare och systemförvaltare av stora verksamhetsstyrda databassystem vet jag att system tenderar att bli lappverk med tiden och till slut vågar man knappt röra någonting eftersom det knappt går att förutse vad en liten ändring någonstans får för påverkan i systemet. Och dessutom brukar de också innehålla en mängd olika funktioner som gör ungefär samma sak. Kanske dags att kolla på detta?
Jag kryssade i rutan för betatest och testade, det verkar inte vara någon skillnad? Mina bilder skalas ned till 1024 i alla fall?
Kanske är det dags att göra en stor översyn av fotosidan, det verkar finnas en hel del spagettikod för närvarande. Givetvis borde det vara samma funktion som visade förstorade bilder oavsett om detta skedde via album eller via bloggar. Alltså popoup modellen, man slipper ju då som användare även problemen med att behöva se repriser när man kör pil bakåt. Som gammal kravanalytiker, systemerare och systemförvaltare av stora verksamhetsstyrda databassystem vet jag att system tenderar att bli lappverk med tiden och till slut vågar man knappt röra någonting eftersom det knappt går att förutse vad en liten ändring någonstans får för påverkan i systemet. Och dessutom brukar de också innehålla en mängd olika funktioner som gör ungefär samma sak. Kanske dags att kolla på detta?
Vi kollar hela tiden Och visst kan man kalla det lapptäcke och det syns rätt tydligt på vissa sidor. Men någon total omgörning finns inte planerad. Det finns ingen budget för att göra något sådant. Nu skruvar vi till nya "visa stor bild" och den formen på det kommer sen ärvas ner på den vanliga bildvisningssidan.
Och det går bra faktiskt. På måndag släpper vi den ur Betan och då kommer vi även att släppa på så att man kan ladda upp ca 2500px stora bilder. Att inte 2500px ligger med i betan beror på att det var för mycket pyssel att bygga så gamla bildsidan och nya bildsidan funkade parallellt med stora bilder.
Kvar då är att fixa så samma logik används för Galleri FS bilderna. Det kommer in kort.
Och det går bra faktiskt. På måndag släpper vi den ur Betan och då kommer vi även att släppa på så att man kan ladda upp ca 2500px stora bilder. Att inte 2500px ligger med i betan beror på att det var för mycket pyssel att bygga så gamla bildsidan och nya bildsidan funkade parallellt med stora bilder.
Kvar då är att fixa så samma logik används för Galleri FS bilderna. Det kommer in kort.
alf109
Aktiv medlem
Min erfarenhet är att en total genomgång i och för sig är dyr, men på sikt inte bara är nödvändig utan även lönsam. Underhållet brukar i gengäld bli betydligt billigare. Men som sagt det handlar om lite pengar nu och ofta eller mer pengar nu och mindre sedan. Ett av största problemen med alla större datasystem är just detta, att man inte bestämmer en livscykel för systemet när man tar det i drift. Men som du säger det kostar en hel del pengar i investering för att uppnå kostnadseffektivisering och ett bättre, robustare och mer lättunderhållet system på sikt. Som ett exempel detta med bildstorlek, hade ni haft dagens kunskap hade ni förmodligen byggt ett system där ni via en underhållssida kunde gå in och ändra detta på ett ställe.
Vår flaskhals är inte utvecklingen utan tid/pengar. Vårt lilla system är inte motiverat att ha något annat upplägg. Det tid du upplever är alltså för att vi inte kodar dagtid på detta då resurserna är uppbokade mycket (de är konsulter kan man säga).
Att ändra bildstorleken är enkelt (det är en inställningssida). Det är konsekvenserna som tar tid.
Att ändra bildstorleken är enkelt (det är en inställningssida). Det är konsekvenserna som tar tid.
Bussmicke
Aktiv medlem
Även i Forumtrådarna?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
I forumet så måste vi genera om alla tumnaglar för att kunna stödja större bilder. Det tar ca 5-8h och det blir nog en natt vi gör det (forumet kommer vara stängt). Sen kopplar vi ihop uppladdningsreglerna så det räknar både bilder+forumet.
Hmm, så alltså hur stora bilder skall jag göra och ladda upp nu?
2500 X 2500 pix ? (kanske onödigt stort, jag kommer nog att hålla mig till lite mindre).
Och hur många MB? Fortfarande 2MB ?
Återkommer imorgon med maxvikt på bilderna.
Fstop
Aktiv medlem
Jaha. Nu är den alltså lanserad. De sk "större bilderna". Men som jag påpekade under betaperioden så är konsekvensen för oss med laptops att den "förstorade vyn" defacto blir en MINDRE bild. Eftersom bilden skalas efter skärmupplösning. Och inte nog med det. Den nya vyn innehåller dessutom en hel del "screen real estate" i ovan- och underkant som används till div metainfo, så att den effektiva ytan för bilden ytterligare förminskas. Säkert inget problem för den som sitter med en jättemonitor. Men som sagt, på en vanlig MacBook Pro så blir det en klar försämring. Det är precis lika illa som 1X.com har på sin sida.
Den tidigare lösningen var ju kanon. En nedskalad bild i grundvyn och sedan hade man valet att se den i fullskala. Det innebar visserligen att man ibland fick scrolla en smula i höjdled, men det var inget praktiskt problem.
Jag vägrar tro att jag är ensam om den här uppfattningen i frågan?
Den tidigare lösningen var ju kanon. En nedskalad bild i grundvyn och sedan hade man valet att se den i fullskala. Det innebar visserligen att man ibland fick scrolla en smula i höjdled, men det var inget praktiskt problem.
Jag vägrar tro att jag är ensam om den här uppfattningen i frågan?
Den nya vyn innehåller dessutom en hel del "screen real estate" i ovan- och underkant som används till div metainfo, så att den effektiva ytan för bilden ytterligare förminskas.
Det fanns bar överst innan också. Den nya är några pixlar högre. Nertill har vi diskuterat olika varianter, tex en där som funkar som på vår framsida, dvs att titel/fotograf syns först vid mouse-over. Den lösningen funkar dock inte på smartphones/plattor så därför valde vi denna lösningen. Men vi kan bygga vidare och justera.
Fstop
Aktiv medlem
Utgångspunkten är att det är bättre att få se hela bilden än en beskuren bild. Så vill jag att mina bilder skall ses iallafall.
Ja, jag förstår hur du/ni tänkt men nu har ni faktiskt designat en lösning som enbart gynnar de som sitter med stora monitorer. Dessutom kan/kunde man se hela bilden "obeskuren" i grundvyn i den tidigare lösningen - sedan hade man valet att förstora den till dess originalstorlek, oberoende av vilken skärmupplösning man har.
Som sagt. För oss med laptops är nu effekten att den valmöjligheten är borta samt att den "förstorade vyn" numer visar en ännu mer nedskalad bild än grundvyn.
Här kan du se vilken som är den vanligaste skärmupplösningen http://www.geek.com/chips/most-popular-screen-resolution-increases-to-1366-x-768-1482311/
Och alla de som sitter med liknande upplösning blir nu alltså drabbade såsom jag beskrivit ovan.
Fstop
Aktiv medlem
Det fanns bar överst innan också. Den nya är några pixlar högre. Nertill har vi diskuterat olika varianter, tex en där som funkar som på vår framsida, dvs att titel/fotograf syns först vid mouse-over. Den lösningen funkar dock inte på smartphones/plattor så därför valde vi denna lösningen. Men vi kan bygga vidare och justera.
Javisst. Men varför då inte göra den förändringen i grundvyn, samt där även lägga in de nya sociala nätverksfunktionerna. Och sedan lämna den förstorade vyn (el original storlek) så obesudlad som möjligt.
Ja, jag förstår hur du/ni tänkt men nu har ni faktiskt designat en lösning som enbart gynnar de som sitter med stora monitorer. Dessutom kan/kunde man se hela bilden "obeskuren" i grundvyn i den tidigare lösningen - sedan hade man valet att förstora den till dess originalstorlek, oberoende av vilken skärmupplösning man har.
Som sagt. För oss med laptops är nu effekten att den valmöjligheten är borta samt att den "förstorade vyn" numer visar en ännu mer nedskalad bild än grundvyn.
Här kan du se vilken som är den vanligaste skärmupplösningen http://www.geek.com/chips/most-popular-screen-resolution-increases-to-1366-x-768-1482311/
Och alla de som sitter med liknande upplösning blir nu alltså drabbade såsom jag beskrivit ovan.
Jag sitter på en MBP15, en Air och en 23" skärm på jobbet. Vi har förutom dessa även tänkt mycket på nya vanor vid bildsurfning tex smart phones och plattor. Det finns en poäng i det du säger för stående bilder på en liten laptop. Men för andra skärmar så är det en stor förbättring. Tyvärr måste ngn kompromissa.
Vi har kikat på skärmupplösningar för vår sajt. Kika här http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1934638&postcount=49
Javisst. Men varför då inte göra den förändringen i grundvyn, samt där även lägga in de nya sociala nätverksfunktionerna. Och sedan lämna den förstorade vyn (el original storlek) så obesudlad som möjligt.
Därför att jag tycker att man skall kunna kommentera dina bilder även i det förstorade läget. Höjdmässigt har vi inte snott mycket som sagt.
Snyggast skulle jag tycka var om bildtitel/fotograf låg _på_ bilden men det är många som inte gillar så jag vågar inte driva den linjen.
I övrigt tycker jag den är renodlad och fin. Klicka bort kommentarskolumnen så är du i princip som det var innan.
Fstop
Aktiv medlem
Därför att jag tycker att man skall kunna kommentera dina bilder även i det förstorade läget. Höjdmässigt har vi inte snott mycket som sagt.
Snyggast skulle jag tycka var om bildtitel/fotograf låg _på_ bilden men det är många som inte gillar så jag vågar inte driva den linjen.
I övrigt tycker jag den är renodlad och fin. Klicka bort kommentarskolumnen så är du i princip som det var innan.
Jag förstår som sagt hur ni resonerat, även kring smartphones och surfplattor etc, men det känns inte riktigt genomtänkt och eftersom jag gillar fotosidan så tänker jag envisas med konstruktiv kritik i det här fallet.
Det känns som den nya "förstorade vyn" egentligen är den vyn som borde vara grundvyn, snarare än sk. "förstorat läge". Jag menar, har man stor skärm så varför behöva klicka för att se den uppskalad. Och om vi utgår från den tanken skulle man sedan kunna ha en länk som man istället kallar för "original storlek" och då kan den som vill välja att klicka på den (och scrolla i bilden om så behövs). På så vis så behöver man inte kompromissa lika mkt som nu.
En quick-fix skulle kunna vara att behålla den nuvarande lösningen men åtminstone erbjuda en "visa originalstorlek" länk oxå. Visserligen blir det då 3 klick, men bättre det än ingen valmöjlighet alls - tycker jag.
En quick-fix skulle kunna vara att behålla den nuvarande lösningen men åtminstone erbjuda en "visa originalstorlek" länk oxå. Visserligen blir det då 3 klick, men bättre det än ingen valmöjlighet alls - tycker jag.
Vi har diskuterat den nu precis. Rimligen tror jag att fotografen själv skall få bestämma om den skall synas eller inte.
Sen är det "byline" som vi kommer justera så den inte tar så mkt höjd. Inte bestämt lösning ännu. Man vill kunna se fotografens namn även om kommentarskolumnen är stängd så man kan inte flytta dit det där.