Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ställa in skrivaren.....

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Hej, jag har skrivit ut några fotografier på min skrivare Canon ip3000 men bilderna blir lite mörka. Alltså inte samma ljusa färger som man ser på skärmen. Kan man kalibrerar om skrivaren lr göra något åt det så att skrivaren verkligen skriver ut det man ser så man får de fina trevliga färgerna som man ser på skärmen.
Tack i förhand!!
 
Hej

Jag har samma problem med min Canon 4300. Bilderna blir alldeles för mörka. Har nu satt att skrivaren ska ljusa upp bilderna men har inte kollat resultatet än.

Mvh

Patrik
 
Hej

Jag har liknande problem med min Canon IP6700D.
Skriver jag ut från Canons eget program Easy Photo Print så blir bilderna hyfsade.

Skriver jag ut från Lightroom eller Photoshop så blir det inget vidare.

Läste någonstans att man ska ladda ner ICC profiler för den aktuella skrivaren men jag hittar inte något sådant på Canons hemsida.

Jag är ganska okunnig om hur man styr utskrifter i allmänhet. Hoppas någon kan hjälpa oss.

Mvh

Ola
 
Först ska man väl profiliera skärmen så att man får en någorlunda stabil och standardiserad skärmbild. Därefter kan man profiliera skrivaren men utrustningen är väldigt dyr eller praktiskt oanvändbar. Utöver det så kan man få olika papper profilierade genom olika tjänster som t ex Stefan Olsson har. Fast det gäller ju bara ett papper så man måste ju bestämma sig för vilket eller vilka papper man gillar.

Annars är det nog att ögonmåtta in skrivaren vilket kan vara väldigt svårt att få att stämma på ett generellt plan.

Mvh
Maverick
 
Hej,
Kan ge lite info hur jag gör vid utskrifter.
Detta har funkat väldigt bra sedan jag hittade detta dokument från Canon.
Jag kör efter avsnitt 2, fr.o.m. sidan 5.
Detta gäller även i Lightroom, där jag låter
programmet bestämma utskriften med hjälp av pappersprofilerna som man letar upp i rullgardinen på högersidan.
Det viktiga är att ni ställer in skrivaren efter anvisningar.
Lycka till.

http://homepage.mac.com/renard/ls/Canon_ICC_Profile_Guide.pdf

Edit: Profilerna är installerade ihop med skrivaren, så ni ska hitta dom som tex.
"Canon IP4200+resp. papperssort"

Mvh, Lennart
 
Senast ändrad:
Precis detta jag letat efter!

Upplevde samma resultat som ni andra, bilderna blev alldeles för mörka vid utskrift.

Misstänkte att det kunde ha med alla dessa profiler att göra, och så var också fallet verkar det som.

Ska göra ett litet test!

Tack på förhand.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.