Annons

Spotmätning storslalom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Fotade storslalom i dag och flera av bilderna blev aningen oskarpa. Jag har fotat mycket storslalom i denna backe förut under samma betingelser men denna gång försökte jag med spotmätning, vilket jag normalt inte brukar ha till skidåkning. Nikon D200 + Nikkor 70-200/2.8 AF-S VR.

Skulle spotmätningen i sig kunna vara grunden för oskärpan måntro?
 
Nja, knappast själva mätningen i sig. Däremot bör mätningen ha resulterat i olika långa slutartider vilket förmodligen är anledningen till oskärpan.

Spotmätningen mäter ljuset på en specifik liten punkt. Fotar man ex. sport är det inte så lätt att hinna med att mäta på rätt ställe. I ditt fall så måste ju bilderna ha blivit väldigt olika exponerade beroende på om mätningen hamnade på snön eller på själva åkaren.

När det "går undan", som i slalom, så skulle jag sikta på manuella inställningar.

/Maria
 
Jag kör alltid manuellt, För ljusmätningen så brukar 2 stegs överexponering av snön stämma rätt bra på min 20d. Jag tar en bild och tittar på histogrammet så att jag inte brännar ut någonting. Komer solen fram, eller bort, så mäter jag om.
 
Manuella inställningar har jag alltid och jag vet av erfarenhet hur mycket jag ska överexponera enligt kamerans mätning så det är inget annorlunda än tidigare.

Det knepiga var att ovanligt många bilder var lite oskarpa men det kanske beror på något annat.
 
Kameran mäter ljuset på tre olika sätt.
1. 3D färgmatrix
2. centrumvägd
3. spotmätning

Jag väljer en av dessa sedan ställer jag in bländare & slutare manuellt beroende på situation.
 
Fast om du kör manuellt så spelar det ingen roll vilken mätning du kör på. Mätningen ger bara effekt om du har någon form av automatik. Annars skulle ju inte de manuella inställningarna vara manuella längre ...
 
Maria F skrev:
Fast om du kör manuellt så spelar det ingen roll vilken mätning du kör på. Mätningen ger bara effekt om du har någon form av automatik. Annars skulle ju inte de manuella inställningarna vara manuella längre ...

Det där får nog du ta och läsa på lite om ; =
 
Du menar alltså att de olika mätningarna inverkar på mina manuella inställningar (efter det att jag valt bländare och slutartid)??? Det låter väldigt konstigt. Tacksam om du då kan tipsa mig om vart jag hittar information om det!
 
Håkan38 skrev:
Det där får nog du ta och läsa på lite om ; =

Nja , jag undrar vem som behöver läsa på lite extra.


Ola säger ju såhär:

"Jag väljer en av dessa sedan ställer jag in bländare & slutare manuellt beroende på situation."

Har han ställt in både slutartid och bländare manuellt så gör ju valet av ljusmätningsmetod endast skillnad på "visaren" som visar hur kameran uppfattar exponeringen.

Alltså kör han på spot kanske kameran tycker +1EV och kör han på centrumvägd kanske kameran tycker +2EV , men oavsett detta så kan ju inte kameran ändra på dom manuella inställningarna som gjorts.

Möjligen för dom som även har autoiso så kan du få någon effekt men det känner jag inte riktigt till.

Men kanske ola menar att han gör provmätningar först med exempelvis centrumvägd och sedan tar dom värdena och ställer in dom manuellt efteråt ?
 
Fredrik: Så är det ... jag provmäter med olika inställningar för att sedan ställa in manuellt och då blir det lite olika beroende på vilken mätmetod som används.

Valet av mätmetod beror på vad jag vill ska framträda i bilden. Ibland ignorerar jag att snön fräter ut för att prioritera ett mörkare parti i bilden ... därav försöket med spotmätning i detta specifika fall.
 
Självklart får du olika exponering med spotmätning och den som mäter på 3 eller flera olika punkter ( minns ej vad den heter :) ). Om du som Ola plåtar i en belyst backe med solljus och antagligen strålkastare så får du olika ljus över bilden förmodligen. Om du användet flerpunktsmätningen så kommer ju kameran kompromissa mellan dom olika mätpunkterna så att ingen punkt förhoppningsvis blir över utfrätt eller sotat igen. Jag kör alltid spotmätning då jag personligen tycker att exakta exponeringen där objektet kommer vara är viktigast!

Ang dina oskarpa bilder Ola: Antar du använde storsläggan till glugg! =) Hur länge har du haft den? Kan det vara så att den börjar backfokusera eller vad du heter? Vet att min kollega Jesper Molin haft det problemet. Jag tror inte att det skiljer mer än ett halv eller en tredjedels steg på exponeringen mellan dom olika ljusmätningarna så att du skulle få oskärpa mellan tex 1/2000 och 1/2500 låter osannoligt!

Detta är vad jag skulle sattsa mina slantar på! =)

Mvh
Johan Ståhlberg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.