Ah ok, nä det kanske var någon annan då hehe.
Hmm angående 24 mm f1,4G så är det som sagt ett superfint vidvinkel. Jag kan beskriva begränsningarna men samtidigt styrkan i det.
Jag bifogar några olika typer av bilder för att visa hur mångsidigt det kan vara trots att det är ett fast objektiv.
Du kan ta ganska nära ett objekt/person för att sedan få rätt trevlig oskärpa bakom och därför också ta helt ok porträtt i miljö som jag pratade om tidigare.
Det är något jag gillar väldigt mycket, typ dokumentära porträtt i miljö.
Men det är superfin för landskapsbilder också.
Men framförallt ger den en karaktär som jag saknat i andra vidvinkel objektiv, ger liksom fina bilder direkt utan att du behöver pilla för mycket med bilderna efteråt.
Skulle säkert funka väldigt bra som ett bostadsfotograf objektiv också , dock om jag skulle ha det som prio på något sätt skulle det nog vara bättre med en zoom likt 14-24 som är deras bästa zoom i den brännvidden. Då har du möjlighet att laborera lite mer om det blir trängre etc också i olika rum.
Åh andra sidan om det är dåligt ljus etc som du skrev att du ville ha ett objektiv för har den fasta 24mm f1,4 vilket såklart är en fin fördel om man står där utan allt för mycket ljus.
Jag är tyvärr ingen expert på viltfotografering. Men spontant tänker jag att du behöver ett ganska långt tele, för några vilda djur hinner du nog inte smyga närmare med ett vidvinkel
Där kan jag inte rekommendera några direkta då det längsta jag fotograferat med är ett 70-200 som jag iof plåtat en hel dl hundar och hästar med, skitbra för det. men där behöver man inte vara oroliga att dom ska dra iväg när man ska fota dom. Men om du vill fota just djur under lite kontrollerade former och SAMTIDIGT ha ett superbra objektiv för porträtt och lite allt annat också så är just ett 70-200 super. dessutom är det bra AF och har VR etc också vid lite sämre ljusförhållanden.
Lycka till nu, och bara att fråga om det är något mer
/Martin.
Visa bilaga 151973
Visa bilaga 151974
Visa bilaga 151975
Visa bilaga 151976
Visa bilaga 151977