Annons

Nikon Z50 med klassiska DX-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Totto15

Aktiv medlem
Hej hej

Efter flera Nikon-hus som D300s och D7100 är jag nu nyfiken på ett spegellöst hus som Nikon Z50. En förutsättning är att mina nuvarande DX objektv fungerar med Z50? Jag har bla "Sigma 70-200/2.8 EX APO DG OS HSM" och "Nikon Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR" Fungerar dessa med Nikon Z50?

Bildkvaliten på Z50 verkar jämförbar med mitt nuvarande D7100, filma bättre och möjligheterna med SnapBridge lockar verkligen.

Nikons objektiv fungerar på FTZ-adaptern så länge som de har inbyggd fokusmotor*, vilket 16-85:an har. Risken finns att Sigmat inte fungerar, men den risken föreligger öven med nyare spegelreflexer**. Hur det faktiskt förhåller sig med den kombinationen vet jag dock inte. Notera dock att Sigmat inte är DX, utan FX, vilket dock inte spelar någon roll i sammanhanget.

*Saknas det får man ratta själv, men andra inställningar fungerar.
**Det har varit en del strul som verkar relaterat till stödet för AF-P-objektiven.

Om det inte fungerar från start så ser det iaf ut att kunna fungera efter uppdatering, men det är kanske klokt att höra med Tura först. Här gäller det ifs det äldre objektivet, men det borde inte vara besvärligare med OS versionen

Jag har en gammal sigma 70-200 utan stabilisering. Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro. Och den fungerar på min Z6, har inte använd den så mycket, bara testat att den fokuserar.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto