Erik Schalin
Aktiv medlem
Med APS-C sensor hade jag mer gått på ngn zoom runt 12-24. Finns lite olika brännviddsomfång. Landskapsmässigt är ljusstyrka inget problem.
För det första så skall man ändå blända ner för att få skärpedjup o för det andra så är stativ naturfotografens bästa vän.
Men porträttmässigt om man inte skall leka utan blixtar inomhus så kan det spela roll.
1,4 i all ära men det blir inte mycket till skärpedjup och hur skarpa hörnen då är i ett porträtt i miljö blir ganska ointressant. Normalt sett vill du nog allt använda 2,8-4 till porträtt. Men visst suddiga näsor & öron har väl sina poänger.
Sen 200 mm. Personligen behöver jag inte mer men jag fotar inte vilda djur.
Alltså om 105 känns för kort så är troligtvis även 200 för kort.
Kan du inte låna ett objektiv med 200 eller längre av någon en helg o prova?
För det första så skall man ändå blända ner för att få skärpedjup o för det andra så är stativ naturfotografens bästa vän.
Men porträttmässigt om man inte skall leka utan blixtar inomhus så kan det spela roll.
1,4 i all ära men det blir inte mycket till skärpedjup och hur skarpa hörnen då är i ett porträtt i miljö blir ganska ointressant. Normalt sett vill du nog allt använda 2,8-4 till porträtt. Men visst suddiga näsor & öron har väl sina poänger.
Sen 200 mm. Personligen behöver jag inte mer men jag fotar inte vilda djur.
Alltså om 105 känns för kort så är troligtvis även 200 för kort.
Kan du inte låna ett objektiv med 200 eller längre av någon en helg o prova?