Annons

Spekulationer kring kommande systemkameror 09-10

Produkter
(logga in för att koppla)
Den första FF-kameran under tiotusen lär landa inom ett år... Jag gissar på Sony eller Pentax.

Det kommer en ny Canon 1D Mark IV med superba prestanda - och alla som liksom jag haft problem med sin Mark III får byta gratis.

Den gamla tjeckiska kameratillverkare Flexaret (tvåögda kameror) återuppstår och kommer med digital tvåögd mellanformatare, inga spegelrörelse = inga vibrationer och minst 50 megapixel!

Canon gör en 1D mk IV med 4 mpix och ff som går upp 204800 i Iso och kan fota med 30 bilder/sekund i två timmar i sträck...

Nikon har ju redan annonserat att "something big is going on", skulle inte den avtäckas i februari?

Om det nu inte var D3X som avsågs?

Jag tror på en uppföljare till Nikon D300 med 15+ Mpxl men i övrigt liknade spec, antagligen med video. Sen tror jag även Nikon släpper en "D700x" med samma sensor som D3x och en billigare version av D700, typ D90x. Så tror jag även att D40/60 kommer ersättas av en ny instegsmodell med video, live view och 12 Mpxl. Kanske lite väl optimistiskt att tro att allt detta kommer under 2009, men jag tror nästan helt säkert att en ny D300, en D700x och en ny D40/60 kommer under 2009

edit: jag tror också att Nikon och Sony kommer växa sig ännu större med bekostnad på framför allt Canon.

mvh

Fredrik

Nej sony köper upp Nikon är senaste ryktet - Nikon har tydligen mycket dålig soliditet och riskerar att köpas upp. Sony är väl troligaste köparen.

Ni som gillar Nikon bör nog stödköpa minst ett nytt hus innan månadens slut för att räddas deras kassaflöde. BTW, varför går det så bra för sony? jag känner inte människa som använder sony dslr... De brukar ju inte direkt vinna tester...

Ni som gillar Nikon bör nog stödköpa minst ett nytt hus innan månadens slut för att räddas deras kassaflöde. BTW, varför går det så bra för sony? jag känner inte människa som använder sony dslr... De brukar ju inte direkt vinna tester...

Sony kommer stenhårt och mer än fördubblade sin globala andel förra året. De kommer att räknas som en av de stora märkena med canon och nikon inom en snar framtid.

Det kommer nog ta ett bra tag innan jag kan ta Sony på allvar. Jag har köpt en del av deras konsumentprylar över åren men det har utan undantag visat sig vara ömtåligt smäck som gett upp rätt snabbt. Kanske har dom lärt sig någonting från sin proffsdivision numera, men någon annan får prova först. :)

Canon gör en 1D mk IV med 4 mpix och ff som går upp 204800 i Iso och kan fota med 30 bilder/sekund i två timmar i sträck...
1) Då skulle det behövas minneskort större än 1.000 GB.

2) Förutom kameran förstås, så måste ju dessutom minneskorten behöva vara mångdubbelt snabbare än de är idag, så fort du överstiger buffertens kapacitet. Vilket inte kommer att ta särskilt många sekunder...

3) Bara 30 bilder/sek? :)
Sony producerar ju redan bildsensorer som klarar 60 bilder/sek (och upp till 1.200 b/s i croppat format). Dessa sitter som bekant i Casio Exilim Pro EX-F1. Det går inte att komma upp i 30 b/s med gammaldags mekanik (som i 1D-kamerorna). Vill man komma upp i hastighet så måste man göra ett teknikskifte - övergå till att använda elektroniska lösningar.

4) Världsrekord i hastighet för långa serietagningar innehas f.n. av Sony A700. Den har visat sig klara av att ösa iväg över 6.000 bilder (stoppade när kortet blev fullt) och hela tiden hålla uppe hastigheten i 5 b/s.
Kanske kan den nya Sony A900 vara ännu värre. Den har ju mycket större bildfiler att ösa iväg, och är därför specad lägre. Men någon har tydligen skjutit iväg 1.600 bilder

Nej sony köper upp Nikon är senaste ryktet - Nikon har tydligen mycket dålig soliditet och riskerar att köpas upp. Sony är väl troligaste köparen.

Nej fy fan det vore ju för jävligt! Måste nog ta och köpa nått objektiv för att stödja dom, och rädda sig själv!
Men det är väll bara rykten?

...
4) Världsrekord i hastighet för långa serietagningar innehas f.n. av Sony A700. Den har visat sig klara av att ösa iväg över 6.000 bilder (stoppade när kortet blev fullt) och hela tiden hålla uppe hastigheten i 5 b/s.
Kanske kan den nya Sony A900 vara ännu värre. Den har ju mycket större bildfiler att ösa iväg, och är därför specad lägre. Men någon har tydligen skjutit iväg 1.600 bilder

Blev avbruten här i mitt skrivande - terminalerna stängdes av på biblioteket...

Fortsättningen skulle ha varit:
Men någon har tydligen skjutit iväg 1.600 JPEG Fine bilder med 5 bilder/sekund, trots att A900 inte är specad till att klara mer än 105 bilder i detta fall. Förklaringen torde vara att det inte är kamerans 3 datorer som är flaskhalsen, utan minneskortets skrivhastighet (de hade tydligen använt ett nytt och väldigt snabbt CF-kort).

För att komma upp i dessa hastigheter så måste minneskortet således vara mycket snabbt, och ha UDMA-interface.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar