Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kalibrera Nec reference 241
- Trådstartare gamleJ
- Start datum
stefohl
Aktiv medlem
Detta är en djungel så jag kan inte vara säker på att jag gör saker rätt eller bedömer färgerna rätt. Har jag missat något fundamentalt? Tänk högt och lågt och förutsätt inte att jag vet något. Jag blir inte sur och kränkt om du kollar upp självklarheter. Kanske är det inte självklart för mig. Tycker det blir ett steg för mycket med engelskan till supporten inom ett område som jag behärskar dåligt så vill fortsätta dialogen även här.
Har du provat med en annan kalibrator?
gamleJ
Aktiv medlem
Har du provat med en annan kalibrator?
Nej vill gärna testa med annan kalibrator men känner ingen som jag kan låna av och köpa ny känns hårt när det inte är säkert att problemet ligger där. Det finns mig veterligen ingen i Linköpingsområdet som kan tänkas ha för uthyrning? Får hoppas någon snäll Östgöte läser detta och att hen har en kalibrator som jag kan få låna till rimlig peng
gamleJ
Aktiv medlem
Programmet känner inte av ColorMunki så kommer inte vidare. Hittar endast drivrutiner från 2006 men de lär väl inte fungera så bra med Windows 10? Supporten tror fortfarande på epsonprofilen. Finns det något bra svenskt företag på nätet som kan göra en profil åt mig så att det kan uteslutas också?
stefohl
Aktiv medlem
Programmet känner inte av ColorMunki så kommer inte vidare. Hittar endast drivrutiner från 2006 men de lär väl inte fungera så bra med Windows 10? Supporten tror fortfarande på epsonprofilen. Finns det något bra svenskt företag på nätet som kan göra en profil åt mig så att det kan uteslutas också?
Om det är en ColorMunki Display kommer den inte att fungera, är det däremot en ColorMunki ska det fungera. Och om du tycker att XRite har ett helt vansinnigt sätt att namnge sina produkter så håller jag med. Beträffande bra företag som gör profiler, http://www.profiler.nu/farghantering/skrivarprofiler/ är en adress jag känner till väldigt väl ;-)
gamleJ
Aktiv medlem
Om det är en ColorMunki Display kommer den inte att fungera, är det däremot en ColorMunki ska det fungera. Och om du tycker att XRite har ett helt vansinnigt sätt att namnge sina produkter så håller jag med. Beträffande bra företag som gör profiler, http://www.profiler.nu/farghantering/skrivarprofiler/ är en adress jag känner till väldigt väl ;-)
Se där .
4000kr blir dock lite mycket om jag läste rätt. Däremot gjorde ni test på kalibratorer såg jag för en billig peng. Vi kanske ska fortsätta den diskussionen via företaget?
Det står ColorMunki photo på asken. Det finns en cd men jag tolkar det som att det är programvaran för profilering avpassad för Vista. Vågar inte installera den för två kalibreringsprogram har jag hört inte är lämpligt på samma dator. Hade hoppats hitta endast drivrutinerna men måste installera allt eller inget. Brukar vara svårt att avinstallera program som är gjorda för tidigare versioner av operativsystem.
stefohl
Aktiv medlem
Se där .
4000kr blir dock lite mycket om jag läste rätt. Däremot gjorde ni test på kalibratorer såg jag för en billig peng. Vi kanske ska fortsätta den diskussionen via företaget?
Det står ColorMunki photo på asken. Det finns en cd men jag tolkar det som att det är programvaran för profilering avpassad för Vista. Vågar inte installera den för två kalibreringsprogram har jag hört inte är lämpligt på samma dator. Hade hoppats hitta endast drivrutinerna men måste installera allt eller inget. Brukar vara svårt att avinstallera program som är gjorda för tidigare versioner av operativsystem.
En vanlig profil kostar bara 500 kr.
Och det låter konstigt att en ColorMunki Photo inte fungerar tillsammans med ditt program. Jag har själv använt den kombinationen utan problem.
gamleJ
Aktiv medlem
En vanlig profil kostar bara 500 kr.
Och det låter konstigt att en ColorMunki Photo inte fungerar tillsammans med ditt program. Jag har själv använt den kombinationen utan problem.
Då läste jag för snabbt. 500kr kan det definitivt vara värt. Återkommer om det och kalibratorn.
Fast var fick du drivrutinen ifrån? Det finns ingen installerad och kan inte hitta den på nätet. Den finns säkert på cd:n men misstänker att du håller med på att problem kan uppstå om jag installerar hela programmet?
stefohl
Aktiv medlem
Då läste jag för snabbt. 500kr kan det definitivt vara värt. Återkommer om det och kalibratorn.
Fast var fick du drivrutinen ifrån? Det finns ingen installerad och kan inte hitta den på nätet. Den finns säkert på cd:n men misstänker att du håller med på att problem kan uppstå om jag installerar hela programmet?
Som Mac-användare slipper jag dessa problem. Men när jag gjort det på en Windows-dator har jag installerat programmet och sedan avinstallerat det.
gamleJ
Aktiv medlem
Tycker det hör till god ton att avsluta även en gammal tråd som denna. Jag hittade drivrutiner till ColorMunki och det blev genast bättre. Däremot är det först nu när jag istället granskar utskriften under ett dagsljusrör vid 500 lux som det verkligen överrensstämmer. Utseendet under mitt köpta betraktningsljus klarar jag inte att få fram. Kombinationen av dålig kalibrator samt tveksamt betraktningsljus och ovana från min sida har gjort det mycket svårt. Jag har dock lärt mig en hel del på vägen. Värdena jag använt för att få överensstämmelse känns nu också rimliga. 5900k, 2.2, 140. Kan nog bättra på någon procent till men det får bli vid senare tillfälle. Är rätt trött på att kalibrera.
Det som förvånar mig är att supporten ansåg att min kalibrator fungerar. När orken återkommer ska jag kalibrera med den igen och betrakta utskriften under samma betingelser som nu så får vi se. Viktigast är det dock att jag nu vågar ta ut svängarna i redigeringen med förvissningen om att de små skillnader som gör bilden verkligen kommer fram i utskrift också.
Tack för hjälpen i tråden.
Det som förvånar mig är att supporten ansåg att min kalibrator fungerar. När orken återkommer ska jag kalibrera med den igen och betrakta utskriften under samma betingelser som nu så får vi se. Viktigast är det dock att jag nu vågar ta ut svängarna i redigeringen med förvissningen om att de små skillnader som gör bilden verkligen kommer fram i utskrift också.
Tack för hjälpen i tråden.