ANNONS
Annons

Spegeltele, supertele och converter

Produkter
(logga in för att koppla)
Såvitt jag kan se så konstaterar alla testare jag hittar ( utom popphoto som tycker allt är bra, och inte lyckats mäta mer än till 250mm), t ex lenstip, camera lab m fl, att Sigma 150-500 bara är bra upp till ca 300mm och att upplösningen sedan sjunker väldigt och CA ökar katastrofalt mot 500mm. Precis vad som är att förvänta av en sådan superzoom i lågt prisläge. Kul om vissa är nöjda, men beror nog på egna preferenser, för fakta är att denna glugg inte är bra på längre brännvidder jämfört med andra. Däremot okey för det pris man betalar.
 
Kul om vissa är nöjda, men beror nog på egna preferenser, för fakta är att denna glugg inte är bra på längre brännvidder jämfört med andra. Däremot okey för det pris man betalar.

Fascinerande!
Man kanske inte ska läsa alla tester, utan prova själv istället och titta på bilderna.

"fakta är att denna glugg inte är bra på längre brännvidder jämfört med andra"
Vilka då andra? Kan du ge exempel på några andra 500mm som är bättre?


/Mats
 
Fascinerande!
Man kanske inte ska läsa alla tester, utan prova själv istället och titta på bilderna.

"fakta är att denna glugg inte är bra på längre brännvidder jämfört med andra"
Vilka då andra? Kan du ge exempel på några andra 500mm som är bättre?


/Mats

Absolut, Tamron 200-500mm i ungefär samma prisklass spöar skiten ur Sigmat. Hmm, låter som om du tar det personligt, gör inte det, säg bara att du inte litar på testfakta utan på ditt resultat, bra så. Nu tänker jag inte tjata mer, folk får kolla tester istället.
 
Jag hade mitt sigma 150-500 ungefär ett år tillsammans med canon 50D och senare 7D.
Använder idag canon ef 400 5.6.

Köpte sigmat begagnat (med 6mån garanti) för 6000, sålde det ett år senare för 5000.
Skulle jag ge uppåt 10 000 för det? Nja...tveksamt men det beror såklart på vilka alternativ som finns.

Obs dock att jag aldrig testat objektivet med Sony så den delen kan jag inte uttala mig om.
 
Ja det finns ju bara nån sigma zoom under 10.000:- har jag för mig.

Själv började jag med ett tamron 200-500mm och en a100 för 4 år sedan
.
Alla billiga zoomar blir ju lite softa utdragna och converter på dom kan du glömma.

Jag vill inte ha convertrar på några linser alls,man tappar för mycket i skärpeväg.

Jag fick till lite bilder på en råbock med tamronen som jag har svårt att överträffa nu med bättre grejor.

Såna här billiga obskyra telen och spegeltelen kan du nog hoppa över.

Jag har mycket bilder med tamronen på min sida om du vill se.
 
Absolut, Tamron 200-500mm i ungefär samma prisklass spöar skiten ur Sigmat. Hmm, låter som om du tar det personligt, gör inte det, säg bara att du inte litar på testfakta utan på ditt resultat, bra så. Nu tänker jag inte tjata mer, folk får kolla tester istället.

Håkan, om du uppfattar det som att jag tar det personligt på något sätt så är det fel. Det gör jag absolut inte det minsta. Vet att det är vanligt att en del vill försvara sin egen utrustning osv. Har aldrig förstått mig på det och jag gör det i alla fall inte.

Däremot är jag förvånad över det här. Här är storyn.

Jag har inte Sigma-objektivet kvar, men när jag köpte det (första gången utan OS) så gjorde jag själv en del efterforskningar först. Sökte på nätet, kollade på bilder, läste i forum osv. framförallt om jämförelser mellan Tamron 200-500 och Sigma 150-500. Stabilisering var inte en viktig grej då Sony har det inbyggt i kamerahuset.

Det jag kom fram till då var dels att de allra flesta ansåg att man skulle strunta i tredjepartsmärkena och satsa på Sony 70-400G som sades vara skyhögt mycket bättre och att tappet i brännvidd kom man runt för att det var så mycket bättre än de andra att en croppad bild på 400mm med originalobjektivet blev bättre än en ocroppad från 500.

Det andra som var en ganska entydig bild från alla forum osv var att Sigmat var optiskt bättre än Tamron-objektivet. Jag var på vippen att köpa ett begagnat Tamron, men det var dessa utsagor som fällde avgörandet och just då hade Rajala en rea på det så jag köpte Sigma 150-500 sprillans nytt för 5990 kr.

Det här var precis innan kronprinsessan gifte sig och jag använde det för att fotografera bröllopet bl.a. med rätt uselt resultat. Jag lyckades aldrig få till det ordentligt och bytte sedan in det till lite andra grejer hos Scandinavian Photo som gav mig 6000 kr för objektivet i inbyte.

Efter drygt ett halvår saknade jag detta och köpte ett nytt, denna gången med OS. Stor skillnad!

Klart att en zoom för de pengarna inte han mäta sig med någon 500/4 eller 500/4,5 prime, men det är ju helt andra prislappar och dessutom är dessa pjäser så otympliga att att de inte funkar handhållet. Sigmat gör det och med dagens bra kameror funkar det med F/6,3.

Att köpa Sony 70-400 var jag för fattig/snål för och dessutom ville jag ha de där extra 100 mm.

Jag har varit mycket imponerad över hur det här har presterat och rätt nyligen så har det vandrat runt här i forumen, både i text och i verkligheten då det lånats ut och skickats runt och bl.a. testats mot Sony 70-400GSSM där det visat sig klara den utmaningen galant och överträffat originalobjektivet. Det har spekulerats i om mitt exemplar råkade vara ett synnerligen extra bra ex, men jag tror inte riktigt på det där att det skulle vara särskilt stor spridning, så min slutsats har varit att Sigma 150-500/5-6,3 OS HSM helt enkelt är riktigt bra och inte har nån motsvarighet.

Om nu Tamron "spöar skiten ur" Sigmat så skulle det innebära att det inte bara är en minimal skillnad, utan stor sådan. Jag googlade nyss och det man kan läsa överallt bekräftar inte detta, utan istället att Sigmat är bättre, vilket är mycket märkligt.

Tester som innehåller subjektiva åsikter från testare tar jag ofta med en hel näve salt, för att där är det mycket åsikter, fördomar mm. som spelar in, men objektivt korrekt utförda mätningar är en helt annan sak och är snarare fakta. Vad jag förstått är FOTOs MTF-tester helt enkelt best in class, så har de mätt upp det på det viset så är det inget snack.

Konstigt dock att Tamron skulle vara väldigt mycket bättre och samtidigt den allmänt spridda uppfattningen är tvärtom. Nåt lurt är det.

Jag hade heller ingen förutfattad mening att Sigmat skulle varit bättre så att jag kan ha "läst in det" när jag sökte information. Istället precis tvärtom då jag hade ett Tamron 70-200/2,8 som presterade helt makalöst bra. Jag hade med mig det och min A900 när Sony hade en demodag och fick då låna ett Sony 70-200/2,8 G SSM och tog en massa identiska bilder med bägge objektiven som jag sedan analyserade och jämförde och det visade sig vara jämt skägg med en svag övervikt för Tamron enligt min åsikt. Nu har ju olika objektiv sin peak i olika områden och vad jag förstått är Sonys allra bäst i det kortare området vid 70-100 mm, medan Tamron presterar bäst vid 130-150 eller så, vilket jag fått veta senare. Men oavsett det så var mitt förtroende för Tamron på topp och jag trodde att det skulle vara bättre än Sigmat och blev därför förvånad när jag hittade att den allmänna uppfattningen var att Sigma 150-500 var bättre än Tamron 200-500.

När jag googlar nu så hamnar man också i forumtrådar på fotosidan där du tidigare skrivit att Tamronet är mycket bättre, men det är egentligen den enda som säger så. Annars verkar de en helt enig värld anse att Sigmat är bättre.

Så jag blir lite brydd och vill gärna se jämförelsebilder mellan dessa båda och veta vilka MTF-värden som de har vid olika brännvidder. "Spöa skiten ur" betyder väl typ gigantiskt stor skillnad, eller?


/Mats
 
Tillägg.

Har letat mer på nätet och nu hittar jag massor av folk som hyllarTamron istället. :)
Så det jag skrev nyss om en enig värld osv stämmer nog inte riktigt trots allt.

/Mats
 
Ingen stor grej för mig, men lägg för all del den tid du tycker det är värt att kolla, jag lägger ned nu

Tack för tipset. Hur mycket tid jag väljer på det ena eller andra är jag dock rätt bra på att bestämma helt själv. :)

Ingen stor grej för mig heller. Var nöjd med Sigmat, men har det inte kvar. Om jag skaffar ett nytt till mitt tilltänkta Nikonsystem så blir det nog ett Sigma då med då OS och HSM är värdefullt, men till Sony är ju stabiliseringen inte nån avgörande grej, så där är det en annan femma.

Att jag ändå rotade i det här var för att det ställde min uppfattning på ända lite grand när det gäller inbördes prestanda mellan dessa bägge objektiv. Även om det finns en skillnad där till Tamrons fördel så anser jag att Sigmat är ett väldigt bra objektiv och att uttrycket "spöar skiten ur" förmodligen är en rätt stor överdrift, men skulle som sagt gärna vilja se mätvärden och jämförande testbilder.


/Mats
 
Tamronet verkade inte finnas med men man kan iaf jämföra sigmat på olika bändare och olika brännvidder...

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=5&APIComp=2

Intressant. Det som har stor betydelse är nedbländnig från F/6,3 till F/8, vilket gör stor skillnad.
Däremot försämras det inte kraftigt vid längre brännvidder.
Jämför mellan 300/8 och 500/8 så är det väldigt liten skillnad och definitivt inte så att det mjuknar kraftigt över 300 mm. Av det här att döma är detta påstående helt felaktigt ju.

Jämför man hur det objektivet presterar med t.ex. Canon 500/4 L IS II USM så ser man att det såklart blir mycket bättre om man har råd att lägga upp dessa pengar, men nedbländat till F/8 så presterar det riktigt bra ändå.


/Mats
 
Intressant. Det som har stor betydelse är nedbländnig från F/6,3 till F/8, vilket gör stor skillnad.
Däremot försämras det inte kraftigt vid längre brännvidder.
Jämför mellan 300/8 och 500/8 så är det väldigt liten skillnad och definitivt inte så att det mjuknar kraftigt över 300 mm. Av det här att döma är detta påstående helt felaktigt ju.

Jämför man hur det objektivet presterar med t.ex. Canon 500/4 L IS II USM så ser man att det såklart blir mycket bättre om man har råd att lägga upp dessa pengar, men nedbländat till F/8 så presterar det riktigt bra ändå.


/Mats

Se inlägg #6 ;)

Skämt åsido, det är precis så jag minns det.
En märkbar skillnad i skärpa på F8, körde till slut enbart på F8 (det är ändå inte SÅ mkt ljusförlust mellan 6.3 till 8).
 
Tror man inte ska glömma att det finns en vid tolerans i produktionen på "billigare" objektiv. Även ibland på dyrare. Många toleranser som kan ta ut varandra eller späda på.

Det kan vara denna skillnaden mellan de dåliga den utan stabilisering och även den foto testade. Skulle vara skoj och se en serie av samma objektiv testat? typ 5 st och jmf spridning, Detta skulle vara ett viktigt mått på ett objektiv, så man vet hur stor risken är att man får ett dåligt. Typ cz 16-80 där många är dåliga medan andra verkar vara jättebra
 
Tror man inte ska glömma att det finns en vid tolerans i produktionen på "billigare" objektiv. Även ibland på dyrare. Många toleranser som kan ta ut varandra eller späda på.

Det kan vara denna skillnaden mellan de dåliga den utan stabilisering och även den foto testade. Skulle vara skoj och se en serie av samma objektiv testat? typ 5 st och jmf spridning, Detta skulle vara ett viktigt mått på ett objektiv, så man vet hur stor risken är att man får ett dåligt. Typ cz 16-80 där många är dåliga medan andra verkar vara jättebra

Kan bara instämma till fullo. Det är bara lens rentals som gjort något åt det hållet på väldigt få objektiv tyvärr. I dagens samhälle är det egentligen märkligt att man som betald tidning som t ex foto inte lånar ett antal ex och gör MTF med standardavvikelse eller MTF med t ex 95% konfidensintervall plottade. Även bara spridningssiffran skulle ge en bra uppfattning om kvalitetskontrollen.

Som det är nu får man läsa en massa recensioner som egentligen i många fall testat på sitt sätt med ett enda ex. Tillverkarnas publicerade MTF är ju teoretiska "best case" och i serier där QC är sämre torde genomsnittsexemplaret vara betydligt sämre än redovisad teoretisk MTF.
 
Det var ingen dålig debatt som gick igång här under helgen som jag var borta. :)
Får tacka alla för goda tips och jämförelser!

Det enda av era råd som jag än så länge kan utesluta är detta med att byta system helt och hållet, vare sig till Canon eller något annat. Kanske borde sagts från början men tyckte väl att det framgick av att jag startade tråden i ett Sony-forum och med ganska begränsad budgetförutsättning...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.