Annons

Spegeltele, supertele och converter

Produkter
(logga in för att koppla)

J Tjerneng

Aktiv medlem
Hallå Alpha-kamrater,

Då jag blivit mer och mer biten av naturfoto i allmänhet och nyfiken på fågelfoto i synnerhet, börjar detta med långa brännvidder bli alltmer intressant. Jag är fortfarande i en slags träningsfas där mitt 70-200/2,8 fungerar utmärkt vid ankdammar och fågelbord. Mer för mer djupdykningar i skog och mark känns det som att 200 mm snabbt kommer att bli på tok för kort.

Någon som har erfarenheter och tips att dela med sig av hur man kan få till längre brännvidder med hyfsad kvalitet med en begränsad budget (<10 000 kr)? Använder en A77 som standardkamera.

Jag funderar kring följande alternativ:

Teleconverter. Men har hört här och var att dessa fungerar dåligt med telezoomar, pga kraftigt försämrad/långsammare AF, förlust i ljusstyrka. Dessutom skulle en 2x bara ge mig 400 mm med nuvarande objektiv. Stämmer det att teleconverter endast ska användas med fasta telen för att vara värda besväret? Två bländarstegs förlust i ljusstyrka kanske är acceptabelt på ett objektiv med 2,8 som största.
Vad gäller Sonys egna 2x står står det att den endast är kompatibel med ett par objektiv, bland andra "70-200/2,8", men ska det tolkas som att det är endast Sonys egna 70-200/2,8 eller även andra tillverkares motsvarighet?

Supertele. Har endast hittat ett som ger 500 mm under 10 000 kronor: Sigma AF 150-500/5-6,3
(http://www.scandinavianphoto.se/produkt/10768516/sigma-af-150-500-5-6-3-dg-os-apo-hsm-till-sony)
Vikten är ju en nackdel, men känns rätt ok med tanke på att det kanske inte är det objektivet som åker med för vardagsfotot utan bara när det är mer specifik dags för att spana efter fåglar.
Någon som använt detta som kan säga något om AF-hastighet, bildkvalitet etc? Finns det andra modeller under 10 000 som jag missat? Begagnat?

Spegeltele. Verkar ju lockande med låg vikt, kompakt konstruktion, 500 mm till överkompligt pris. Sonys 500/8 har enligt Scandinavian ett bländaromfång på "8,0-8". Betyder detta alltså att den har en fast bländare så att man endast kan justera exponering med slutartid och ISO? Gäller detta generellt för spegeltelen eller just denna modell? Funkar det att kombinera spegeltele på 500 med en teleconverter för extra brännvidd (inser att ljusstyrkan blir lidande)?
Scandinavian har även en Samyang MF 800/8 för endast 2400 (plus adapter för Sony för 200 spänn). Är detta något att hänga i julgranen, eller snarare duger den till att hänga på kameran? Har svårt att tänka mig att avsaknaden av autofokus gör hela prisskillnaden, utan att det även håller lägre kvalitet på andra punkter?

Många frågor, tacksam för svar :)
 
långt tele, bra kvalitet och begränsat budget - ja, inga små krav inte ;-)

Inte för alla men ett alternativ är teleskop av refraktor typ som kopplas direkt på kamera, som vilket objektiv som helst. Manuellt fokus såklart.

Mitt 600mm (ca 2kg) gick på 3500:- (kronor). Ett bra pris för den typen - nytt idag hamnar kanske runt 5000:- beg säkert billigare. Tillkommer lite adaptrar - och stativ.

Pratar vi budget och kvalitet på optiken, är detta rätt så oslagbart.

Kolla här för mer info http://www.birdforum.net/forumdisplay.php?f=657
 
långt tele, bra kvalitet och begränsat budget - ja, inga små krav inte ;-)

Nu skrev jag _hyfsad_ kvalitet eftersom jag ju såklart inser att budgeten inte räcker till _bra_ kvalitet. ;-)
Självklart väldigt subjektivt var gränsen går, men jag är en glad amatör som även i fortsättningen tänker ha min huvudinkomst från annat håll...

Inte för alla men ett alternativ är teleskop av refraktor typ som kopplas direkt på kamera, som vilket objektiv som helst. Manuellt fokus såklart.

Mitt 600mm (ca 2kg) gick på 3500:- (kronor). Ett bra pris för den typen - nytt idag hamnar kanske runt 5000:- beg säkert billigare. Tillkommer lite adaptrar - och stativ.

Pratar vi budget och kvalitet på optiken, är detta rätt så oslagbart.

Kolla här för mer info http://www.birdforum.net/forumdisplay.php?f=657

Intressant! Ska kolla upp det.
 
Nu kan jag bara svara för egen del, men jag e supernöjd med mitt sigma. Visst det väger en del, men vilket 500mm gör inte det? :) Nu kommer en del att säga att det e det sämsta skiten dom någonsin har ägt, men jag vet, som i många andra fall att objektiv kan behövas justeras in till kameran. Nu har inte jag behövt det men det fungerar mkt bra ändå. Bilder e skärpta i efterbehandling men man kan väl inte skärpa skit eller hur :) En liten blixt på småfåglar gör underverk, i mitt fall en SB600.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2696817.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2684038.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2684184.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2538476.htm?set=mp
http://www.flickr.com/photos/54640351@N03/8147879839/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/54640351@N03/8138542038/in/photostream

Alla bilderna e i princip oskurna.
 
Har haft 150-500 men på en canon då.
En sak väl värd att testa är att blända ner det till F8, det ger en ganska stor skillnad i skärpa faktiskt.
 
Har haft 150-500 men på en canon då.
En sak väl värd att testa är att blända ner det till F8, det ger en ganska stor skillnad i skärpa faktiskt.

Finns det gott om ljus så visst. DOF ändrar sig bara 2 cm på 10 meter avstånd så man får fortarande gott kort skärpedjup :) Bildstabben e riktigt effektiv men låter tyvärr en del. 1/160 slutartid handstående e inga störra problem o kör du med enbensstativ kan man gå ner till 1/60. Annars om ljuset tryter och man behöver f6.3 "bör" man undvika att gå hela vägen upp till 500 då den som många andra zoomar blir mjukare.
 
Nu kan jag bara svara för egen del, men jag e supernöjd med mitt sigma. Visst det väger en del, men vilket 500mm gör inte det? :) Nu kommer en del att säga att det e det sämsta skiten dom någonsin har ägt, men jag vet, som i många andra fall att objektiv kan behövas justeras in till kameran. Nu har inte jag behövt det men det fungerar mkt bra ändå. Bilder e skärpta i efterbehandling men man kan väl inte skärpa skit eller hur :) En liten blixt på småfåglar gör underverk, i mitt fall en SB600.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2696817.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2684038.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2684184.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2538476.htm?set=mp
http://www.flickr.com/photos/54640351@N03/8147879839/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/54640351@N03/8138542038/in/photostream

Alla bilderna e i princip oskurna.

Bra reklam för Sigmat! Det ser riktigt bra ut. Visst är vikten en nackdel jämfört med ett spegeltele med samma brännvidd, men inte alls så att det skulle vara avgörande.
 
Telelins till Alpha

Bra reklam för Sigmat! Det ser riktigt bra ut. Visst är vikten en nackdel jämfört med ett spegeltele med samma brännvidd, men inte alls så att det skulle vara avgörande.

Hej
Jag är ägare till ett Sigma 50-500 4-6,3 APO DG, samt ett Sigma 120-400 APO DG HSM
Det större objektivet är verkligen tungt att släpa på, och inte särskilt snabbt att sätta fokus. Bildkvaliteten är underbar.
Det andra 120-400:an är supersnabb att sätta fokus, och nu med nya A77:an så fryser skärpan otroligt bra, i synnerhet på flygande fåglar. Genom att skärpan nästan alltid sitter som en smäck, så har det blivit det objektivet jag väljer för naturpromenaden. HSM-drivningen är sååå bra.
Kan verkligen rekommendera att du kollar det objektivet, då det finns till "rätt pris". Köpte mitt på Tradera, och har inte ångrat mig, trots att jag redan hade det stora objektivet.
Jag är bosatt i centrala Stockholm, och har du lust kan vi ses nån dag, så får du känna på båda gluggarna. Jag är panschis så jag har gott om fritid.
hälsar
Bertil
 
Hej
Jag är ägare till ett Sigma 50-500 4-6,3 APO DG, samt ett Sigma 120-400 APO DG HSM
Det större objektivet är verkligen tungt att släpa på, och inte särskilt snabbt att sätta fokus. Bildkvaliteten är underbar.
Det andra 120-400:an är supersnabb att sätta fokus, och nu med nya A77:an så fryser skärpan otroligt bra, i synnerhet på flygande fåglar. Genom att skärpan nästan alltid sitter som en smäck, så har det blivit det objektivet jag väljer för naturpromenaden. HSM-drivningen är sååå bra.
Kan verkligen rekommendera att du kollar det objektivet, då det finns till "rätt pris". Köpte mitt på Tradera, och har inte ångrat mig, trots att jag redan hade det stora objektivet.
Jag är bosatt i centrala Stockholm, och har du lust kan vi ses nån dag, så får du känna på båda gluggarna. Jag är panschis så jag har gott om fritid.
hälsar
Bertil

Det vore fantastiskt snällt att låta mig testa! Det skiljer ju bara cirka 200 gram, enligt Scandinavian, men det är klart att det blir lite skillnad efter långa promenader. Det ser också mer behändigt ut vad gäller de fysiska måtten, men det är ju svårt att se utan att se dem brevid varandra. Men nästan 2 000 kronor billigare och dessutom snabbare AF, då blir det genast mer intressant. Liten bonus att den har samma filterdiameter som min nuvarande 70-200/2,8 så slipper man köpa fler uppsättningar av filter. :)

Vilken skillnad tycker du det gör med de där 100 mm extra i brännvidd som den större "klumpen" har?
 
Jag har såväl Sony 500/8 spegeltele som ett Sigma 120-400. Båda är bra, fördelen med spegeltelet är att det är så litet och lätt. Det håller också en helt annan kvalitet än billiga skitspegeltelen från t ex Samyang, man får vad man betalar för.
 
Jag har såväl Sony 500/8 spegeltele som ett Sigma 120-400. Båda är bra, fördelen med spegeltelet är att det är så litet och lätt. Det håller också en helt annan kvalitet än billiga skitspegeltelen från t ex Samyang, man får vad man betalar för.

Hur skulle du värdera de två vad gäller bildkvalitet? Alltså om du skulle fota med Sony 500/8 och Sigma 120-400 under liknande förhållanden.

Blir man lidande av att spegeltelet bara har 8,0 som största (och minsta?) bländare eller är spegeltelets konstruktion så annorlunda att det inte är jämförbart med ett "vanligt" tele med t ex 400/5,6 (som Sigmas 120-400) eller 500/6,3 (som Sigmas 150-500)?

Jag har aldrig fotat med spegeltele så jag vet inte riktigt om det liksom "beter sig" annorlunda mot traditionella objektiv.
 
Det vore fantastiskt snällt att låta mig testa! Det skiljer ju bara cirka 200 gram, enligt Scandinavian, men det är klart att det blir lite skillnad efter långa promenader. Det ser också mer behändigt ut vad gäller de fysiska måtten, men det är ju svårt att se utan att se dem brevid varandra. Men nästan 2 000 kronor billigare och dessutom snabbare AF, då blir det genast mer intressant. Liten bonus att den har samma filterdiameter som min nuvarande 70-200/2,8 så slipper man köpa fler uppsättningar av filter. :)

Vilken skillnad tycker du det gör med de där 100 mm extra i brännvidd som den större "klumpen" har?

Vilken skillnad tycker du det gör med de där 100 mm extra i brännvidd som den större "klumpen" har?
Det är synbar skillnad, men det faktum att skärpan sitter, gör att det kan man ta igen när bilden kan detaljförstoras, och med A77:ans höga upplösning. så kan man komma långt i sin vanliga bildbehandling. Här den höga skärpan viktig.
Det är ju allra vanligast att man kör sina prints i A4 hemma.
Du kan ju kontakta mig på "vanliga" mejlen, så ordnar vi en träff. Jag har : bertil.norberg snabela telia.com
Hälsar

Bertil
 
Spegeltelen är onekligen smidiga men samtidigt lite bökiga att använda i praktiken för många sorters foto ffa då slutartiden närmar sig området med risk för skakningar vilket ofta händer vid f8:
1. Den låga vikten och höga förstoringsgraden gör det mindre stadigt på stativ
2. Låg kontrast gör att man bör foto i råformat om man inte redan gör det
3. Oskärpan har speciell karaktär där ljuskällor ur fokus blir ringar

Vet inte om Tamron 200-500 finns för Sony men om den finns bör man kanske testa den - bildstab finns ju i huset.
 
Spegeltelen är onekligen smidiga men samtidigt lite bökiga att använda i praktiken för många sorters foto ffa då slutartiden närmar sig området med risk för skakningar vilket ofta händer vid f8:
1. Den låga vikten och höga förstoringsgraden gör det mindre stadigt på stativ
2. Låg kontrast gör att man bör foto i råformat om man inte redan gör det
3. Oskärpan har speciell karaktär där ljuskällor ur fokus blir ringar

Vet inte om Tamron 200-500 finns för Sony men om den finns bör man kanske testa den - bildstab finns ju i huset.

Bra att tänka på med spegeltelet. Tack för den infon (och jag brukar fota med råformat).

Tamron 200-500 finns för Sony, och den är ju lite lättare än de Sigma-objektiv som andra har nämnt. Ganska mycket lättare till och med. Tyvärr är prislappen betydligt tyngre (4000 kr dyrare än Sigmas 150-500, och 6000 kr dyrare än Sigma 120-400), men skillnaden är kanske motiverad?
 
Jag har haft Sigma 150-500 i två varianteer, med och utan OS.

Varianten utan OS gav inte mig så bra resultat, men det kan ha berott på annat än objektivet.
Måste dock säga att OS-versionen var fantastisk! Inte alls stor och tung egentligen och ett mycket bra objektiv med härlig skärpa och fint sudd. Fokuseringen mjuk och smidig och exakt med HSM, men inte supersnabb.

Har lite bilder tagna med det upplagda här, t.ex. de här ekorrarna:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2363231.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2635782.htm?set=mp

Funkar hur bra som helst att köra handhållet med och stabiliseringen gör ett kanonjobb, inga problem med runt 1/200s på 500 mm handhållet.

Jag var som sagt kalasnöjd medan jag hade det innan jag gjorde mig av med hela Sony-uttrustningen. Planerar att köpa ett likadant till Nikon nån gång när jag får råd. Rekommenderar det starkt och tror inte det går att hitta nåt lika långt, bra och billigt. F/6,3 är ju inte superljusstarkt, men det funkar bra i skogen i hyggligt ljus. Körde ofta ISO 800-1600 och det ger ju hyggliga bilder. Hör med Sten-Åke som har det nu vad han tycker.

Jag har också provat 70-200/2,8 med olika TC. Kenko 1,4x och 2,0x, samt Sigma 2,0x.
Jag var inte nöjd med något av dem då de sabbade kvaliten för mycket och slöade ner AF.
Körde visserligen ett Tamron 70-200 som var knivskarpt men hade ganska långsam AF redan från början. Skärpan med det och en 2X TC blev sämre än Sigmat i alla fall.

Sonys spegeltele är unikt då det är det enda med AF egentligen som finns. Det är fast bländare 8 och inte superduperskarpt, men inte helkass heller. Som sagt väldigt litet och smidigt är det ju, men det är fast bländare 8 och bokeh ser lite underlig ut. Det blir ringar, s.k. "Donuts" istället för oktagoner, vilket kan se lite underligt ut.

Som sagt, köp Sigma 150-500/5,0-6,3 DG APO OS HSM. Du kommer att bli nöjd kan jag nästan garantera. Brukar gå att hitta för strax under 8000 kr nytt, men inte precis nu verkar det som.


/Mats
 
Bra att tänka på med spegeltelet. Tack för den infon (och jag brukar fota med råformat).

Tamron 200-500 finns för Sony, och den är ju lite lättare än de Sigma-objektiv som andra har nämnt. Ganska mycket lättare till och med. Tyvärr är prislappen betydligt tyngre (4000 kr dyrare än Sigmas 150-500, och 6000 kr dyrare än Sigma 120-400), men skillnaden är kanske motiverad?

Skulle knappast anse att det är motiverat att betala mer för Tamron än för Sigma.
Sigmat är skarpare, har HSM AF-motor och inbyggd stabilisering. Att det dessutom är billigare är ett extra plus. Extremt mycket objektiv för pengarna.


/Mats
 
Angående TeleConverter så garanterar Sony bara kompatibilitet med Sony-objektiv, Sigma med vissa Sigma-objektiv osv., men de kan mycket väl funka på andra också.

OBS! Var försiktig och kolla noga. Anledningen är att en TC har främre linselement som sticker ut framåt och enbart vissa objekt har plats för det så att det kan sticka in i objektivet. Det kan bli förödande om det inte får plats och objektivets bakre glas slår i convertern. Jag är smärtsamt medveten om det av egen erfarenhet (inga detaljer...).

De TC som finns som är "Generic" är Kenko, som inte är gjorda på det sättet och fungerar på i stort sett alla objektiv. kenko är lite svåra att hitta för Sony i sverige, men går att köpa via t.ex. Ebay.
De som heter DGX är bäst och ger ett äkta bländarvärde i Exif mm, samt rätt brännviddsinformation till kameran. Stämmer inte det så kan det bli problem med sensorbaserad bildstabilisering om kameran tror att brännvidden är kortare än den är i verkligheten. Du tappar ett bländarsteg med en 1,4X och två steg med en 2X, så att på en 70-200/2,8 blir det F/4 med en 1,4X och F/5,6 med en 2X.

En fördel med TC är att förstoringen ökar utan att närgränsen blir längre, det är därför mycket bra för macrofoto som gör att man får högre förstoringsgrad eller bättre arbetsavstånd.

Som sagt, mitt tips är att skippa TC. Det försämrar bilderna mer än ett dedicerat bra objektiv.
Satsa på Sigma 150-500 OS, bättre objektiv för de pengarna tror jag inte finns och den där extra räckvidden jämfört med t.ex. ett 400mm. är guld värd.

Vill samtidigt passa på att utfärda en varning för de långa Samyang-rören, horribel bildkvalitet.
Kolla på www.dyxum.com/lenses där finns ganska bra översikt och omdömen.


/Mats
 
Skulle knappast anse att det är motiverat att betala mer för Tamron än för Sigma.
Sigmat är skarpare, har HSM AF-motor och inbyggd stabilisering. Att det dessutom är billigare är ett extra plus. Extremt mycket objektiv för pengarna.


/Mats

Har inte jämfört MTF sida vid sida, men var är källan till påståendet om Sigma vs Tamron?
 
Har inte jämfört MTF sida vid sida, men var är källan till påståendet om Sigma vs Tamron?

Ok, bara en "aning" jag har. Har läst det på en massa forum och i tester och på Dyxum och har sett bilder. Har ingen absolut referens eller någon egen erfarenhet av Tamron 200-500, men var som sagt extremt nöjd med mitt Sigma, men det är möjligt att Tamron också ger högklassig bildkvalitet.

Sigmat har dock HSM AF och stabilisering, vilket Tamron inte har och det är saker som jag anser är mycket värdefulla.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.