Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara sina inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

ConraDargo

Medlem
Någon vänlig själ som har en Olympus SP-320 (eller om det kanske är samma för alla Olympus-kameror?) och som kan berätta hur i hela friden jag sparar de inställningar som jag gör i Auto-läget, eller är det omöjligt? Jag blir så himla trött på att måste ändra upplösningen varje gång som jag startar upp kameran - då jag inte vill ta bilder i 3072x2304...

Tack!

Det brukar finnas "All reset" "on-off" någonstans i menyn. Sätt den till "off" så ändras inte de senaste inställningarna. På min my 410 ligger det under "meny", "set". Om det finns andra sätt att "spara" inställningar på i din kamera borde det kunna hittas i manualen. Men där har du säkert letat redan :) Mvh Magnus

ConraDargo skrev:
...hur i hela friden jag sparar de inställningar som jag gör i Auto-läget, eller är det omöjligt?
Jag har ingen kamera att kolla närmare på, så mitt svar blir hämtat från manualen, vilken förresten finns att ladda ner från nedan angiven länk. Hoppas att du även får svar från någon med en liknande kamera och meny-system, som antingen kan kullkasta eller bekräfta mina påståenden.

Du verkar ha en riktigt intressant kamera med nästan oändligt massa inställningar, som t.o.m kan ta bilder i RAW-format. Jag skulle kunna tänka mig själv att fota med en SP-320 och med ett undervattenhus!

Beträffande din fråga, så läser jag i "Advanced Manual" p.106 följande:

Resetting the settings to the default (RESET)
The camera retains the changed settings for shooting functions even if the power is turned off (except for AUTO and SCENE). Use [RESET] to reset the settings (other than My Mode settings and [SETUP] tab in mode menu) to the factory default settings. For a list of the default settings, see “List of factory default settings” (P. 182).
Top menu > [MODE MENU] > [SETUP] > [RESET]

Sålunda, att spara dina inställningar går bra i amatör-lägena: "P", "A", "S" och "M", men inte i rookie-lägena: "AUTO" och "SCENE".

Varför kanske inte utnyttja MyMode#1 - MyMode#4?

Ref:
Olympus Download Manuals

Kör i P-läget istället, då sparas alla inställningar och den funkar fortfarande automatiskt men du kan ändra exponeringen.

Har själv en SP-350 och jag kör enbart i My-Mode.

Köpte den bla för extern blixtsko samt att den har mycket neutral färgåtergivning (IMA-tester). Har en äldre AGFA blixt som fungerar men den har inte vridbart huvud. Tänkte så småningom köpa en ny blixt med rörligt huvud (Soligor kanske) med någon soft-filter för att få mjukare blixtbilder.

Har även "pressat" bilder (400 ASA i -2 Exp komp) fotat i raw, efterkompenserat och kört en mycket mild brusreducering. Blir faktiskt över förväntan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar