Jag är inte så överraskad egentligen, men ändå lite förvånad. Bra DR och bra lågljusegenskaper brukar ofta gå hand i hand. Jag tror det beror dels på beamsplittern som stjäl lite ljus vilket framkallar brus då högre förstärkning fordras för att kompensera. Därtill har tyvärr Sony alltid haft lite svårt med kamerornas interna mjukvara.
Jag noterade redan med A850 att man ibland tjänade på att köra den "isolöst", dvs från basiso och sedan underexponera. Gick bra med upp till -3,5 EV-4 EV vilket motsvarar c:a iso 1600 och sedan lyfta bilden i rawkonverteraren då konverteraren var bättre än kamerans interna mjukvara.
Med tanke på att DR är bättre i A99 än A900 tror jag på 4-5 steg. En Nikon D800 (och uppenbarligen D600) går att köra minus 8.0 EV.
Men jag vet att många är skeptiska till detta förfarande. Visserligen brukar DXO:s nuffror vara tillförlitliga, men jag vill se ett riktigt fältmässigt test först. Om nu D800/D600 ligger på c:a 2500 poäng borde beamsplittern i A99 inte orsaka mer förstärkning än att A99 hamnade på c:a 1800-1900. Det sägs ju att SLT-tekniken orsakar ett ljusbortfall på 1/3 EV. Blir poängen så pass låg som anges i länken måste kamerans nominella isovärde dessutom underskrida verkligt isovärde mer än de 2 jämförelsekamerorna.
Men, jag vill se ett fälttest. Praktik säger oft mer än grafer.
//Lennart