Photocon
Aktiv medlem
Okej, är det bättre att jag bildbehandlar och lägger upp bilder än att jag lägger upp rawfiler?
Bildbehandla och lägg upp utsnitt på de mest kritiska punkterna samt en miniatyr av helbilden.
//Lennart
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Okej, är det bättre att jag bildbehandlar och lägger upp bilder än att jag lägger upp rawfiler?
Okej, ska jag försöka få lika exponering på korten med/utan spegel?Bildbehandla och lägg upp utsnitt på de mest kritiska punkterna samt en miniatyr av helbilden.
//Lennart
Okej, ska jag försöka få lika exponering på korten med/utan spegel?
http://img819.imageshack.us/img819/3440/medspegel.jpg
http://img829.imageshack.us/img829/1489/utanspegel.jpg
Här är varianten med spegel som den såg ut "direkt ur kameran".
http://imageshack.us/a/img35/7958/dsc02029l.jpg
Jag ställde in exponeringen precis så att det inte skulle klippa vid det ljusaste när spegeln var utplockad. Sen försökte jag göra bilderna lika ljusa i LR.Tack, du kunde valt extremare skugga, men även med detta exempel går det att se att detaljering är något bättre utan spegel och det beror på aningen mer brus med spegel. Uppskattningsvis som skillnaden mellan mellan iso 1000 och 1600.
Har du verkligen exponerat efter högdagrarna? Du behöver verkligen inte göra om det. Vid en utskrift skulle det inte göra stor skillnad alls dock, men den finns där.
Tack för att du tog dig tid. Visar ju ändå att spegeln ställer till lite. Det blir värre ju högre upp i isoskalan man går.
Vänliga Hälsningar
//Lennart
Dpreviews test ser lite märkligt ut. Går du in i detalj och ställer olika isovärden i raw blir ju A99 omåkt av D800 både på bas- och högiso, omåkt av 5DMkIII på högiso. I jämförelse med D600 är det väldigt svårt att avgöra eftersom alla exempel (myntet) ser oskarpa ut tagna med D600 (dålig glugg?).
Förstår fortfarande inte hur dp kunde ge A99 så höga poäng???
Tycker upplösningen är bättre på D800 upp till 800 sedan sjunker. Om man t.ex. kollar på borsten till höger eller hjärter dams ansikte. Över 800 tycker jag man inte ser fördelen av 36 pix. vid 1600 tycker jag mkIII vinner
Tycker A99 följer med bra i brus upp till 1600 på de mörka partierna. t.ex. baylies vänstra sida?Just rött verkar brusa tidigare.
D600 verkar totalt dålig. Kanske på felfocus. Klockan ner till höger ser rätt skarp ut. (fokus kanske ligger lite för nära kameran)
Speglen visade sig väl även för a77 och nex-7 försämra upplösningen lite. Men DXo sifrorna skiljer väl bara med 200 (typ 20%). Skillnadern mellan dxo på D600 och A99 är ju 50% eller om man vill se det som 100%
Kanske nikon som lyckats. Får väl se sedan när DX1 kommer i testen.
Förstår fortfarande inte hur dp kunde ge A99 så höga poäng???
Jag ställde in exponeringen precis så att det inte skulle klippa vid det ljusaste när spegeln var utplockad. Sen försökte jag göra bilderna lika ljusa i LR.
Det beror på vad man jämför med. Dubbla siffran motsvarar typ ett ISO steg. De säger själva" A difference in low-light ISO of 25% represents 1/3 EV and is only slightly noticeable."
http://www.dxomark.com/index.php/About/Sensor-scores/Use-Case-Scores
Så A99 är ca 2/3 - 1 steg brusigare än D800 enligt DxO.
Vid en sådan här jämförelse bör man nog skala alla kamerornas filer något så när lika. Skalar du en D800-fil från 36 till 24mp får du en helt annan syn på saken. Skalar du upp A99:ans fil till 36 mp vid högiso och sätter samma skärpa i bildebehandlingen tappar du detaljering och ökar brus. Det är fördelen med 36 Mp. Rättare sagt en av dem.
Sedan har vi faktorn objektiv. Det bästa vore ju om samma objektivindivid kunde användas på resp kamera och ställas manuellt via LV. Det finns väl en Nikon F-adapter till Sony har jag för mig. D600 går ju inte ens att bedöma p g a dåligt ställd skärpa. Canon 5DMkIII kan också ta F-objektiv via adapter.
Vi får se när det kommer fulständiga siffror från DXO på A99 så vi kan titta på graferna. Annars vet vi inte riktigt var skärningspunkterna går. 5DMkIII har visserligen sämre DR men grafen på den visar tydligt hur den rycker via en puckel i grafen när man kommer upp på högre iso.
//Lennart
Nej.---
Är det så att ju mer ISO skruvas upp så förlorar A99 2/3 medans förlusten på lägre ISO stannar vid 1/3.
//Bengt.