Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Idag tog jag ut kameran och testade i pulkabacken. Använde fokusföljning med avtryckare och alla kort blev skarpa där jag ville! Kanske bidrog den ljusa miljön till att det funkade bättre där?

Dels det tror jag, och sen är det nog också mycket lättare att följa pulkor med fokuspunkten på rätt ställe än det är att följa såna där pyjamasidrottare :)

Hämtat från Dxo som testat Pentax K5IIs.

" Excellence continues in the Landscape Score too, with the K-5 IIs achieving a stunning 14.1Evs of Dynamic Range that places it 4th out of all cameras and is only outdone by the Nikon D800, D800E and Sony A99."

Ser bra ut för A99 och borde komma på Dxo snart.

Gold

Dpreview gav A99 guld

http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-slt-a99/22

Tycker bildkvaliten håller bar som innan om man kollar "Studio scene comparison (RAW)". Bra upp till 800 (bättre skärpa än D600) sedan är D800/600 bättre på brus. Kollat på 1600 och 3200 då är mkIII och A99 "sämst" men rätt lika.
Tänk om priset var lägre.........
Ska bli spännande och se dxo senare.....

Dpreview gav A99 guld

http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-slt-a99/22

Tycker bildkvaliten håller bar som innan om man kollar "Studio scene comparison (RAW)". Bra upp till 800 (bättre skärpa än D600) sedan är D800/600 bättre på brus. Kollat på 1600 och 3200 då är mkIII och A99 "sämst" men rätt lika.
Tänk om priset var lägre.........
Ska bli spännande och se dxo senare.....

D600 har mindre kontrast och är inte lika skarp än övriga. Om man kompenserar för detta så tror jag nog att brusnivån ligger mer lika. Lite äpplen och päron annars.

Lite handikappande då live view inte erbjuds över 3bps. Över detta ser man bara den föregående bilden. Detta fungerar ändå OK vid 10bps i min erfarenhet då inte mycket händer på 1/10sek men vid 4bps är det handikappande.

Helgmeny: A99 och choklad

Efter en del funderande så har jag bestämt mig. Ut åker di gamle i form av A850, A77(halvgammal), A700, A350 samt en del optik. In kommer i stället den spänstige ynglingen A99, förhoppningsvis med en rejäl chokladbit i släptåg :).

Den helgmenyn är väl inte så tokig :).

/Torbjörn

Lite handikappande då live view inte erbjuds över 3bps. Över detta ser man bara den föregående bilden. Detta fungerar ändå OK vid 10bps i min erfarenhet då inte mycket händer på 1/10sek men vid 4bps är det handikappande.

3bps käns lite som du säger, tror dock inte det spelar så stor roll. Ska man titta får man nog skaffa en kikare. Tror ändå inte A99 är rätt val för "sportfotografen" . Detta pga att AF inte räcker som dp påpekar, där är väl Canon bäst föjlt av Nikon.
Men att den presterar så bra trotts speglen tycker jag är häftigt. Känner att det mesta gnäll ang spegel borde minska. Känns som om SONY lyckat bättre på låg iso <800 än NIKON

Fast haken är ju den att A99 största fördel mot D600 är bps och de många AF punkterna (på sensorn) för just sportfotografering. Om man nu inte ser vad man tar bild på över 3bps och man måste investera i Sony original värstingoptik (många sonyägare har ju kört pirat då bildstab finns i kameran) så faller ju konkurrensfördelen mot den billigare D600 vars OVF ger "live view" även i toppfart.

84% förvånande!!

Säga vad man vill tror jag inte många av de som varit negativa i denna tråd till slt någonsin skulle tro att A99 skulle få mer hela 84 % jmf med både mkIII och D800 82%

Kollar man i jmf stape diagram är bara D800 bättre i bildkvalite raw (vilket troligen har med upplösning att göra)
Grönt D800 grått A99 gult där A800 är bättre.

När det gäller "Low light / high ISO performance" sä är A99 bättre vilket käns konstigt när man lider med SLT speglen ? Varför detta?

Bilagor

• A99vsD800.jpg
    A99vsD800.jpg
    69.4 KB · Visningar: 315
Så blev det en A99:a också för mig, inhandlad på f m idag på ScandPhoto i Mölndal för 21990:-
1:à prov imorgon
Hälsning/Björn T

Ja, den testen ser inte så seriös ut. Vill ha mer info ang den. Men ingen hade väl väntat sig att A99 skulle vara dålig rent bildkvalitetsmässigt?

Nej, jag efterlyser en test a la Dpreviews standard i första läget. Sedan ska jag återkomma i ämnet.

//Lennart

Har du spanat in Dpreview test av A99 ? Jag tycker det ser bra ut, verkar dock som om DP tycker att det ser jätte bra ut?

Säga vad man vill tror jag inte många av de som varit negativa i denna tråd till slt någonsin skulle tro att A99 skulle få mer hela 84 % jmf med både mkIII och D800 82%

Kollar man i jmf stape diagram är bara D800 bättre i bildkvalite raw (vilket troligen har med upplösning att göra)
Grönt D800 grått A99 gult där A800 är bättre.

När det gäller "Low light / high ISO performance" sä är A99 bättre vilket käns konstigt när man lider med SLT speglen ? Varför detta?

Kära nån, Vilket trevligt resultat för A99, värde för pengarna var också överraskande då D800 anses som så relativt billig och A99 så dyr.

Vad bra du gjort som fixat till en sådan tabell, skall läsa om testet igen då resultatet dock överrasker med tanke på D800:n rekordsiffror hos DX0.

//Bengt.

Kära nån, Vilket trevligt resultat för A99, värde för pengarna var också överraskande då D800 anses som så relativt billig och A99 så dyr.

Vad bra du gjort som fixat till en sådan tabell, skall läsa om testet igen då resultatet dock överrasker med tanke på D800:n rekordsiffror hos DX0.

//Bengt.

Man måste dock ha i åtanke att varje recension bara stämmer då den skrivs. D800 har t ex fallit i pris sedan recensionen skrevs så hade man uppdaterat den så lär D800 ha ansetts som ännu mer prisvärd. Sedan är det ju glädjande att A99 fick bra betyg. Däremot har jag aldrig sett någon nytta med procentsiffra sammanfattningen eller den tidigare "highly recommended" då deras sammanvägning är baserat på vad de prioriterar.

//Bengt.

Förlåt men jag har inte gjort någon tabell?

Sant ?

Man måste dock ha i åtanke att varje recension bara stämmer då den skrivs. D800 har t ex fallit i pris sedan recensionen skrevs så hade man uppdaterat den så lär D800 ha ansetts som ännu mer prisvärd. Sedan är det ju glädjande att A99 fick bra betyg. Däremot har jag aldrig sett någon nytta med procentsiffra sammanfattningen eller den tidigare "highly recommended" då deras sammanvägning är baserat på vad de prioriterar.

Visst är det så
Just nu borde man nog köpa en typ D80, eller en 20D eller varför inte en A100. Kostar nästan inget men presterar bra för priset.....

Jag har aldrig hålt i en A99, än mindre fotat med den under ett tag så det man kan göra är ju att läsa om den texter och bedömma från detta. Lär nog aldrig få chansen till en heller..... Finns andra prioriteringar

Man blir inte alltid klok på hur dpr tänker, ibland ger lägre procent i slutsummering Guld medan ett högre ger silver.

Dom har numera förbättrat sitt Iso-test tycker jag, tidigare hade dom full studiobelysning på alla bilder.

A99 kan ju också sjunka i pris framöver, så den parametern behöver man nog inte brys sig om så mycket. Som rekommenderas så får man nog läsa ganska många tester inklusive dom svenska för att fram ett hyggligt medelvärde.

Jag personligen tycker det är trevligt att läsa hur dom beskriver och värderar EVF:n alla bilder en fotograf tar är ju inte extrema actionbilder.

Akilleshälen hos Sony´s kameror är ständigt EVFns vissa tillkortakommande, där vissa testsajter då river sig i året av ilska över den, medans andra betonar fördelarna på ett mera sympatiskt sätt.

Fortfarande så ges nog mest betyg till den kameran som har renaste bild på jättehöga Isotal och som effektivt kan följa besvärliga rörliga motiv. Dom kameramodeller som inte fullt ut kan matcha dom highend kamerorna, kan vara jättebra ändå.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar