Photocon
Aktiv medlem
Normalt så skall väl Sonyägare prisa DX0 om någon skall göra det, då Sonysensorn tagit nya kliv i utvecklingen, A580 som var en vanlig dslr bevisar det alla fall hos DX0.
Det vi spontant funderar på nu är att den kända ljusförlusten hos SLT-kamerorna inte borde innebära en så stor skillnad mot tex D600. Då A77 kontra D7000 inte har den skillnaden även om den ligger på drygt 300 till fördel D7000.
Kontra det att Dpreview nästan ger likvärdiga omdömen om lågljusegenskaperna som konkurrenternas modeller.
DX0 anser jag vara ett mycket bra riktmärke för sensorns prestanda, en typ av grundprestanda som jag tror kan vara bra, klart mycket bättre än många andra sajter.
Sedan kvarstår frågor om objektiv och olika bra Raw-program som kan ha betydelse för slutresultatet.
//Bengt.
Hur man än vrider och vänder på det hela så mäter DXO i detta fall enbart sensorns egenskaper och vad gäller lågljus är uppenbarligen SLT-tekniken en black om foten just i den grenen. Att den sedan har en mängd fördelar på andra områden kommer liksom bort.
Att stirra sig blind på en lågljusnuffra vilket verkar ske alltför ofta eftersom väldigt många tydligen har som främsta krav att en systemkamera ska kunna plåta knivskarpa, brusfria bilder på sotarens svarta röv när han skakar på rumpan i en kolkällare utan fönster. Detta utan lampa eller blixt.
För min del så är detta helt ointressant i 99% av mina fotograferingssituationer. Vad man glädjas åt ordentligt är A99:s siffror på DR vilket är viktigare för mig.
Jag anser att de som blir upprörda över DXO:s nuffror borde tänka om rejält då man inte kan äta 2 kakor och få 3 kvar. D v s glömma kamerans andra fördelar som placerar den före många andra FF.
Är låglusegenskaperna huvudsaken för fotografen som absolut måste köra på 6400-25600 iso och däröver bör denne titta efter en annan kamera för ljusförlusten finns hos A99.
Men som sagt var får man ta det goda med det onda. En A99 har ju andra stora fördelar som saknas på en D600. Hade Nikon lagt in tiltbar LCD och fokuspeaking i LV-läge hade den i mina ögon haft ett markant övertag.
Slutligen går sannolikt en hel del av A99:s aningen sämre lågljusegenskaper att kompensera genom korrekt exponering vid varje tillfälle och kunnig körning i en bra rawkonverterare.
//Lennart
PS. För övrigt är inte A99 färdigtestad änn hos DXO. Se denna länk: http://www.dxomark.com/index.php/en...(brand)/Nikon/(appareil2)/831|0/(brand2)/Sony
DS