Man kan ju till exempel kika på belönade bilder ur senaste årets "Årets bild" här i Sverige eller World Press Photo internationellt - påtagligt många av vinnarbilderna är ju tagna med Eos 5D Mark II/III trots att de bägge - med våra forummått - har ganska mediokert DR vid basiso.
Jag misstänker att för många kameraköpare är en skillnad på 1-1,5 steg i DR vid basiso ungefär lika engagerande som skillnaden mellan 5 eller 6 bilder/sekunds framerate eller hur tyst slutaren är. Dvs, det är något man noterar och ett högre DR hamnar definitivt i pluskolumnen, men det är bara en fördel att väga in bland många andra för- och nackdelar.
Jag har ju använt och slitit på mina 5D (såväl MkI, MkII och lite MKIII) sedan slutet av 2005 då 5D kom och har en koppel med bra bilder, främst med MkII:an.
Tror inte det finns en kameraserie som haft en sådan genomslagskraft i FF-segmentet vad gäller försäljning till såväl proffs som intresserade amatörer.
Jag reagerade lite på bandning när jag ville lyfta skuggor rejält mycket, men reflekterade inte så mycket över saken förrän jag varseblev möjligheterna med de nyare Nikonkamerorna som använde Sonysensorer.
Så jag köper ditt resonemang. Jag använder ju idag 1DsMkIII som på basiso har ungefär samma DR som en D3 på basiso (DR sjunker dock mycket snabbare med höjt isotal än med D3) och är tillfreds med resultaten.
Min D800 som används för mer kritiska motiv skulle jag dock inte vilja vara utan. Dess DR har öppnat helt nya möjligheter för mig att styra bildresultaten dit jag vill.
Så i det projektet jag plåtar just nu och som kommer att hålla mig sysselsatt minst ett år till så betyder högt DR oerhört mycket, men för min allmänna fotografering (som kan vara rätt komplex) är jag fullt tillfreds med "ganska mediokert DR" (som du så vackert uttryckte det).
Just nu är jag för övrigt ganska trött på att jämföra olika kamerors för- och nackdelar. Jag jagar motiv för mitt projekt och det tar tid.
Icke desto mindre så kanske jag tillhör den kategorin av fotografer som med tiden blivit väldigt petig med DR, Trots detta har jag ju själv pekat på hur många bra bilder det finns här på FS som är tagna med kameror som har mediokra värden vad gäller såväl DR som lågljusegenskaper.
Så visst, det är slutresultatet (dvs bilden) som räknas.
Däremot kan jag inte smälta 2-3 förlusten i hockey mot Schweiz som på papperet (jämför med DXO:s grafer)
är ett sämre lag än Tre Kronor. Fast det resultatet bevisar bara ditt tänkande om du förstår liknelsen.
Trevlig Helg!
//Lennart