ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var nog inte så dumt tänkt, i princip, av Canon, men frågan är hur stor betydelse det har i praktiken. Jag har inte sett någon analys av det, så jag kan inte säga varken bu eller bä.

Det var nog inte så dumt tänkt, i princip, av Canon, men frågan är hur stor betydelse det har i praktiken. Jag har inte sett någon analys av det, så jag kan inte säga varken bu eller bä.

Om man jämför ett EF-S med ett EF-objektiv så har färstnämnda en extra ring med fläns som sticker ett stycke in. Läse i en en gammal tråd här att någon lyckats modifiera så det passade på ett FF-hus.

Sedan i samma tråd (längre fram) framkom att det bara var vissa som gick att modifiera. Någon "visste med bestämdhet" att detta inte var dumt gjort av Canon utan att förlängningen medförde vissa optiska fördelar.
Jag kan varken bekräfta eller dementera utan återger bara vad jag läste i tråden.

Jag har kört Canon sedan 2003 och bara haft ett objektiv ur EF-S serien. Insåg redan 2004 att det det var bäst att bara skaffa EF-gluggar för att ha full kompabilitet. Icke desto mindre innehåller EF-S serien ett par pärlor. Exv 17-55/2.8 is usm.

//Lennart

Jag har kört Canon EOS sen 1990 och har också bara ett EF-S-objektiv. :)

Det här med APS-C-format har jag alltid betraktat som en tillfällig lösning av ekonomiska skäl. Jag vill definitivt att mina EF-objektiv ska komma till sin rätt i en digital småbildskamera så småningom.

Storleksskillnaden mellan ett EF-objektiv och ett EF-S-objektiv tycker jag inte är tillräcklig för att motivera en ordentlig satsning på EF-S-objektiv.

Jag har kört Canon EOS sen 1990 och har också bara ett EF-S-objektiv. :)

Det här med APS-C-format har jag alltid betraktat som en tillfällig lösning av ekonomiska skäl. Jag vill definitivt att mina EF-objektiv ska komma till sin rätt i en digital småbildskamera så småningom.

Storleksskillnaden mellan ett EF-objektiv och ett EF-S-objektiv tycker jag inte är tillräcklig för att motivera en ordentlig satsning på EF-S-objektiv.

Jag åsyftade Canons dslr när jag angav 2003. Körde Canon från 1982 ( 2 st F1 new). Sedan blev det byte till Nikon igen pga anställning som pressfotograf där blaskan betalade utrustningen. Anger det bara för ordningens skull:) Har väl egentligen kört båda märkena parallellt ända sedan dess. Sedan ett "snedsprång" till Sony 2009-2012, men jag behöll delar av Canonutrustningen. Och nu är jag tillbaks i ursprungsspåren. Kör Nikon och Canon i combo.

Jag tyckte inte APS-C formatet var en "tillfällig lösning" förrän FF-kamerorna blev så pass högpixliga att man kunde sätta dem i APS-C läge och få kring 11 mp (Sony A900) och 16 mp (D800). Innan tyckte jag de kompletterade varandra.

NEX som är APS-C ser jag dock som "ett eget system" som har andra fördelar som gör att jag gärna accepterar APS-C-sensorn.

Har du några gamla FD eller FDn-gluggar i "ditt lager". De går ju att köra manuellt på en Canon-dslr.

Hoppas du hittar en passande FF med tiden!

//Lennart

Jag tyckte inte APS-C formatet var en "tillfällig lösning" förrän FF-kamerorna blev så pass högpixliga att man kunde sätta dem i APS-C läge och få kring 11 mp (Sony A900) och 16 mp (D800). Innan tyckte jag de kompletterade varandra.
Jo, det har du nog rätt i. Jag kommer säkerligen att behålla min EOS 60D även om jag skaffar en digital småbildskamera. Däremot tycker jag inte att det finns någon större poäng i att köpa en större samling EF-S-objektiv. Det är bättre att ha objektiv som passar både på en småbilds-EOS och på en APS-C-EOS, om man nu ska ha båda sorterna.

Har du några gamla FD eller FDn-gluggar i "ditt lager". De går ju att köra manuellt på en Canon-dslr.
Ja, fast inte så många. Problemet med att köra dem på en EOS är att man måste ha en adapter med optik i för att kunna fokusera till oändligt. En sådan liten extender gör oftast inte att bildkvaliteten blir bättre. (Om jag hade ett FD-makro vore det en annan sak, men det har jag inte.)

Annars går ju FD-optiken alldles utmärkt att köra på spegelfria kameror. Om jag råkar hitta en FD 200mm f/2.8L så vore det smaskens för min lilla spegelfria kamera. Tyvärr tror jag dock att det är fler än jag som har insett det, så priserna på god FD-optik är inte så löjligt låga numera. som de var en gång i tiden.

Hoppas du hittar en passande FF med tiden!
Tack! Det ska jag nog. Tiden är på min sida.

FD 200/2,8 fanns aldrig i L-version (vilket jag också fått för mig att den gjorde). Det fanns en 200/1,8 L, men den är varken vanlig eller billig. Jag har en lånad 200/2,8 som fungerar riktigt bra på min Nex-7 :)

Jag har nog låtit mig luras av en referens till ett FD 200mm f/2.8L på mir.com.my. OK, ett helt vanligt FD 200mm f/2.8 utan L vore nog inte helt fel det heller.

Å andra sidan har jag redan ett EF 200mm f/2.8L så om någon lyckas producera en adapter som gör att min spegellösa kamera kan styra bländaren på det objektivet så blir jag glad.

Nja den stora konsumentgruppen, som skapar underlag och generar pengarna till tillverkarna för att dom skall kunna utveckla även FF-modeller köper kameror från APS-C och neråt, 70-200f/2,8 optik finns inte i denna värld tror jag. konsumentoptik till överkomliga priser väljs överlag av denna grupp, att få 1,6 crop till ett 55-250 tror jag är nog så lockande.

Vi här på fotosidorna är en mycket liten klick som inte är representiva för stora allmänheten, Sony Rumor presenterar försäljningssiffrorna för 2012 och som jag läser har försäljningen tappat runt 40%, ( OBS gäller då alla kameramärken ) Amerikanarna verkar inte ännu så intresserade av spegellöst eller fasta speglar, där tydligen Canon har ett starkt fäste, så deras M-modell går inget vidare där.

Kamera i mobiltelefonen har vänt upp och ner på allt ihop ser det ut som, det är därför ungdomarna vill ha WI-FI för snabba överföringar till facebook och liknande, det har blivit viktigare att synas för många unga, att liksom finnas till och få ett ansikte, dom filmar och tar bilder som aldrig förr med sina telefoner. Det är inte längre bara familjen och släkten som bläddrar i det gamla albumet som förr i världen.

//Bengt.

---
Vi här på fotosidorna är en mycket liten klick som inte är representiva för stora allmänheten,
---
Nä, vi ska ha klart för oss att vi bara är en grupp kufar inom kategorin knäppgökar...

---
Sony Rumor presenterar försäljningssiffrorna för 2012 och som jag läser har försäljningen tappat runt 40%, ( OBS gäller då alla kameramärken )
---
OCH alla kamerakategorier OCH enbart för ett enda land, Japan, inte världsförsäljningen.

OCH det största tappet gäller kompaktkameror, som minskade med 50% pga mobiltelefonkamerakonkurrensen som sagt.

---
Amerikanarna verkar inte ännu så intresserade av spegellöst eller fasta speglar, där tydligen Canon har ett starkt fäste, så deras M-modell går inget vidare där.
---
Nä, i USA leder NEX den spegellösa marknaden. Sist jag såg någon statistik på detta så svarade NEX-modellerna för 53% av denna. När det gäller Canon M så är det väl snarare konstigt att de lyckas sälja någonting alls av dessa marknadens mest slätstrukna modeller - de har väl svårt att konkurrera med NEX-3 ens...
.

Nä, vi ska ha klart för oss att vi bara är en grupp kufar inom kategorin knäppgökar...

Kan kanske bli nästa stora projekt för Brutus eller annan skicklig fågelfotograf att ge ut en fotobok om denna tidigare ouppmärksammade art. Häckningsplatsen är ju inte så svår att hitta: FS-forumen:):)

Den fågelfotograf som antar denna utmaning riskerar dock att få pippi i dubbelbemärkelse.

Fast nu förstår varför ditt användarnamn är "FlyerOne" :)

Själv är jag en korsning mellan knäppgök och dårfink samt mycket svår att fotografera.

//Lennart

Haha! Dito - trots att jag själv tycker att det är så roligt att fotografera så har jag väldigt svårt att för egen del undvika det alla fotografer ogillar allra värst - den ansträngda fotominen när man ska plåtas. Därför blir jag för det mesta kass på bild. De enda som lyckas få fram något bra emellanåt är Sony-fotografer med en Quick Autofokus- eller SLT-kamera på magen...

Aha, blir förstås den blixtsnabba kommentaren - då vet vi varför du är så förtjust i Sonys grejer och skriver om dessa överallt! Då svarar jag mycket förnärmat - Inte alls! Det går alldeles utmärkt med en ljusschaktsökarförsedd Hasselbladare också. :)

När det gäller mitt användarnamn så tror alla som känner mig att detta kommer från det att jag varit flyglärare samt bl.a. fått uppgift att provflyga diverse ibland minst sagt kufiska hembyggen innan byggaren själv kunde få myndigheternas tillstånd att flyga sitt alster. Min uppgift var i det sammanhanget att kontrollera att byggaren inte gjort något / några misstag under byggnationen. Luftvartsverket införde för länge sedan dessa bestämmelser av omtanke om byggaren, så att vederbörande inte skulle slå ihjäl sig det första han/hon gjorde...

Ännu mera övertygad om att min signatur kommer från mitt flygintresse är de flyghistoriskt bevandrade, som känner till att bröderna Wrights Flyer 1 var det första flygplan i världen som klarade kontrollerad flygning. Detta var alltså inte det första flygplan som flög överhuvudtaget vilket många tror, utan det första som klarade kontrollerad flykt. Nog så viktigt framsteg - innebar att alla nerkomster nu inte längre alltid var krascher, utan att det ibland gick att landa också...

Men, dessa gissningar är alla helt fel! Den förste som har lyckats klura ut det verkliga ursprunget till mitt användarnamn är du, Lennart. Grattis! :)
.

Alla som sett min profilbild är nog rörande överens om vilken art jag tillhör ...

För att återgå till ämnet såg jag att Zeiss nya objektivserie för Fuji X och NEX börjar komma ut så smått. Den 32/1,8:an skulle jag gärna testa, men den lär hamna på cirka 8000:- i butik, och det känns lite smådyrt för ett normalobjektiv. Jag är skeptisk till att den kan vara så mycket bättre än Fujis egna 35/1,4 (som är billigare), men den klår troligen Sonys 35/1,8 och Sigma 30/2,8 ...

Kollade din profilbild, och kan bara bekräfta... :)

Nu vet vi vad som krävs för att bli moderator här. Vi som inte blivit detta är helt enkelt ännu inte tillräckligt knäppa. :)

När det gäller Sony E 35/1,8 OSS så kanske den inte är så väldans mycket sämre än Zeiss 32/1,8. Nedan är en länk till "photo cine news" med en jämförelse mellan Sony E 50/1,8 OSS och Leitz Summicron 50/2,0. Det senare anses av åtskilliga (inte bara av clownen KR) vara världens bästa objektiv med normalbrännvidd:

http://photocinenews.com/2013/04/23...ompared-to-leica-summicron-50mm-f2/#more-4792

Sony Nex Portrait Lenses SEL 50 f1.8 Compared to Leica Summicron 50mm f2
April 23, 2013 by Michael Britt
.

För att återgå till ämnet såg jag att Zeiss nya objektivserie för Fuji X och NEX börjar komma ut så smått. Den 32/1,8:an skulle jag gärna testa, men den lär hamna på cirka 8000:- i butik, och det känns lite smådyrt för ett normalobjektiv. Jag är skeptisk till att den kan vara så mycket bättre än Fujis egna 35/1,4 (som är billigare), men den klår troligen Sonys 35/1,8 och Sigma 30/2,8 ...

För att motivera det priset jmf med Fujinon 35/1.4 behövs det för min del att det är minst 60% bättre på alla punkter (då hamnar det i paritet med priset) och det törs jag garantera att det inte är.
Sett till prisvärdhet är Sigma 30/2.8 fullständigt outstanding.

//Lennart

Om det indikerar att man är en driven fotograf att själv bli kass på bild kanske jag eventuellt kan räknas med i skaran. Men körkortsbilden som frugan knäppte på mig efter att jag ställt i ordning en provisorisk fotostudio blev ganska lyckat, men det ska ju jämföras med trafikverkets fotografering som håller samma katastrofala klass som passpolisen. Kan just undra vad de har för fabrikat på prylarna, resultatet blir i varje fall inte kanon.

Pass- och körkortsbilder är en sak - där är det ju nu för tiden så hårt styrt hur bilden måste se ut. Jag tog massor av såna bilder från mitten av 80-talet till början av 90-talet där de avfotograferade faktiskt i många fall blev riktigt nöjda med porträtten - de som blev bäst var förstås av de som valde att betala lite mer och få en halv rulle med Hasselblad. De som snålade (eller hade bråttom) och valde polaroidvarianten som exponerade fyra bilder samtidigt på ett blad blev i allmänhet inte lika nöjlda.

De fotofirmor som fortfarande ägnar sig åt dylik porträttering (för körkort och ID - pass måste ju fotograferas hos Polisen) har en klar fördel jämfört med den analoga tiden i och med att de kan använda digitalkameror där kunden får se bilden innan den skrivs ut. Med Polaroid gick man minus på en del kunder för att de blinkade för mycket eller såg allmänt knasiga ut på för många bilder :)

Jag tycker det är rätt kul med självporträtt, vilket ni kanske sett, men det har varit svårt att rikta in och placera kamerorna ordentligt trots den digitala tekniken. Nu finns det en del kameror där man kan rikta displayen framåt vilket gör det klart lättare. När kamerorna dessutom har WiFi och kan styras från smartphones (som en del nya NEX-modeller och andra kameror) blir självporträtterandet betydligt lättare eftersom man kan se sin egen nuna i telefonen och ställa in allt.

När kamerorna dessutom har WiFi och kan styras från smartphones....

...blir jag såååå jäkla trött! Visst har det sina fördelar att i yrket kunna sända snabbt, men i övrigt så verkar det viktigaste i livet vara att ha en smart fåne (en kontradiktion) och ständigt vara "online". Den nya virtuella bibeln heter Facebook och borde likt Kartago förstöras.

Folk sitter i samma rum och messar varandra med idiotförkortningar istället för att prata med varandra. På FB tävlas det om att ha flest pseudovänner eller trakassera varandra. Därtill alla företag som tar till uttrycket "Gilla oss på Facebook". Jag vägrar...får lust att trots mitt teknikintresse bli en riktig bakåtsträvare.

Genetiskt torde det ske något i framtiden så att människan behöver olika appar för att äta, skita, sova. Att älska har raderats ur minnet så barnen avlas på konstgjord väg och beställs via NetonNet tillsammans med en barskötarrobot så man slipper kasta bort dyrbar tid på att umgås med ungarna.

Förlåt Anders, det är inget angrepp på ditt inlägg utan bara en allmän frustration över teknikens olika välsignelser. Det finns ju givetvis även stora och jättebra användningsområden för dessa tekniska landvinningar.

(som en del nya NEX-modeller och andra kameror) blir självporträtterandet betydligt lättare eftersom man kan se sin egen nuna i telefonen och ställa in allt.

Det betraktar jag som rena självplågarfasonerna.:)

Måste berätta om om när jag testade s k facedetection när den först kom. Jag och min fru ställde oss intill varandra (c:a en meters avstånd). Mellan oss (fast 2 meter bakom vårt skärpeplan syntes urtavlan från den gamla väggklockan jag ärvde efter farmor. Dottern tog bilden. Resultat: Två suddiga föräldrar och knivskarp urtavla.

Har även testat på en person diagonalt framför sin traktor. Kameran valde traktorn.

//Lennart

PS. Har nu även fått testa Zeiss 24:an med E-fattning på Nex-7. Bra objektiv men jag anser det inte riktigt prisvärt. Blev minst lika bra med mitt gamla manuella 24/2.8 Nikkor+adapter vid f/4. DS

Tillägg

Fick reda på av en FS-medlem i exil att urtavla heter "face" på engelska. Så funktionen facedetection var inte så misslyckad i mitt exempel som jag först skrev.

Men ta fel på en traktor och ett ansikte visar i alla fall en malfunktion hos denna oumbärliga funktion:)

//Lennart

Att direkt kunna ladda upp bilderna från kameran via telefonen på Facebook ser jag inte som något jag skulle ha jättenytta av, men möjligheten att styra kameran trådlöst och se sökarbilden från en smartphone, surfplatta eller dator tror jag kan vara klart användbart även om man inte ägnar sig åt såna självplågerier som att fotografera sig själv :)

Att direkt kunna ladda upp bilderna från kameran via telefonen på Facebook ser jag inte som något jag skulle ha jättenytta av, men möjligheten att styra kameran trådlöst och se sökarbilden från en smartphone, surfplatta eller dator tror jag kan vara klart användbart även om man inte ägnar sig åt såna självplågerier som att fotografera sig själv :)

Jo, det blir ju som en fristående LV som går att aktivera AF, utlösning (dvs aktivera avtryck vilket förtydligas för undvikande av missförstånd).mm. Och det är ju trevligt/användbart.

//Lennart

PS. Senaste gången jag plåtade mig själv kunde jag lyckligtvis exkludera ansiktet. Använde NEX med blixt för att plåta mitt eget knäveck och mailade bilden till hudläkare för att få bekräftelse på borreliainfektion. Trots allt hade jag hellre plåtat ansiktet om jag sluppit borrelian. DS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar