Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Så är det nog, och det är väl därför de flesta större filmproduktioner också inkluderar en eller annan stillbildsfotograf som tar de bra stillbilderna som används i marknadsföring.

Det är snarast nyhetsfotografer som har nytta av att kunna plocka ut stillbilder ur video - för dagspress och webbnyheter är kvaliteten oftast tillräckligt bra redan nu, och tyvärr är det där med komposition och sånt inte prioriterat ...

Men kära nån, finns väl ingen människa som per automatik vet allting

Naturligtvis inte, och jag svarade egentligen lite galet - det går inte att plocka ur stillbilder ur filmen från alla kameror, men när filmen väl är i datorn går det bra oavsett hur det är filmat.

När du är ute och testar kameror med Martin A, så får jag väl hoppas att ni bägge kan delge varann erfarenheter och diskutera olika lösningar. Jag menar att Martin Agfors är en av många kunniga där ute, om man sedan pratar privat eller läser i skrift vad MA kommit fram till i någon kameratest, är väl inte så stor skillnad egentligen. Att jag nämner Foto betyder inte att jag anser dom vara den fullständiga fotobibeln.

Det är tyvärr inte så ofta jag har tid eller möjlighet att testa kameror med Martin, men när jag gjort det (eller när vi talats vid annars) delar vi förstås våra erfarenheter. Vi brukar vara ganska överens om att det inte spelar så stor roll vilken tillverkare som satt sitt namn på prylarna :)

Tror nog inte att en stillbild av samma scen hade komponerats lika filmrutan ändå...

Det är nog mer en fråga om inställning hos fotografen än en fråga om vilken teknisk utrustning som används.

4K-video kommer att revolutionera stillbildsfotografering. Det är jag övertygad om.

Här är några citat av Abraham Joffe, som har använt 4K-video för "stillbildsfoto".

The advantages of capturing still images in this way are obvious. By recording at 24fps Joffe can identify the tiniest changes in detail or expression and select them for the final, chosen frame. “One of the reasons people hire a professional photographer is for their ability to recognise and capture the ideal moment,” he says. “Shooting with 4K video simply shifts the point where this moment is found, from the time of shooting to the time of editing.”

He explains: “Micro expressions are those special moments that we are perhaps only aware of on an unconscious level. This is a wonderful way to work at a wedding, when we can pinpoint the moment when there is the most happiness and love in the frame, and capture that moment on camera.”

Joffe continues: “When we first started to look through the footage we started to see small moments in time, like human expressions, that were so slight they weren’t fully noted when we were actually shooting. When a bride and groom spend time laughing and holding each other we can slow down and capture the briefest of smirks or glances. Similarly in a portrait shoot we are finding that the best expression is one that has developed over several frames. The ability to slow down time, and have all these usable frames, is breath-taking.”

4K-video kommer att revolutionera stillbildsfotografering. Det är jag övertygad om.

Jag tror inte det kommer att göra stillbildsfotograferingen bättre (i filmsammanhang alltså), men det kommer säkerligen resultera i att stillbildsfotografer inte används lika ofta i filmproduktioner.

På den gamla onda tiden när det både filmades och fotograferades på film så hade man ju i princip samma möjligheter - 24 bilder per sekund på en 35 mm bred film (eller bredare), och ändå körde man med stillbildsfotografer.

Vid just fimproduktion kanske man vill ha lite annorlunda vinklar för stillbilderna?

Visserligen är 4K-videokameror rätt dyra än så länge, men Joffes påpekande om att man flyttar avgörandet från fotograferingstillfället till redigeringen, då man har betydligt mer gott om tid, är rätt signifikant. Det kommer att göra det mycket lättare att fånga exakt de uttryck man vill fånga.

Vid just fimproduktion kanske man vill ha lite annorlunda vinklar för stillbilderna?

Visserligen är 4K-videokameror rätt dyra än så länge, men Joffes påpekande om att man flyttar avgörandet från fotograferingstillfället till redigeringen, då man har betydligt mer gott om tid, är rätt signifikant. Det kommer att göra det mycket lättare att fånga exakt de uttryck man vill fånga.

Jo, men fortfarande som stillbildsfotograf.

Ja, om avsikten är att producera stillbilder så måste man tänka och agera som stillbildsfotograf även om utrustningen man använder producerar rörliga bilder.

Ja minns en sportfotograf som berättade att han tog 8 st filmrullar a 36 bilder vid en hockeymatch, tillbaka till redaktionen för att välja ut bilder, han valde ut 2st Så det var inte alltid så lätt att hitta rätt bild som han tyckte var bra och passande. Jag förutsätter att det var en van sportfotograf som var ute på uppdrag. Jag visste inte då hur hårt en sportfotograf måste jobba eller förbruka hur mycket filmrullar som helst.

I dag kanske man tar ännu fler bilder, genom att det digitala gjort det hela lite smidigare, undrar vad snittet ligger på under en arbetsdag, så om man filmar eller tar bilder så är det inte lätt att pricka rätt alla gånger.

Ja minns en sportfotograf som berättade att han tog 8 st filmrullar a 36 bilder vid en hockeymatch, tillbaka till redaktionen för att välja ut bilder, han valde ut 2st Så det var inte alltid så lätt att hitta rätt bild som han tyckte var bra och passande. Jag förutsätter att det var en van sportfotograf som var ute på uppdrag. Jag visste inte då hur hårt en sportfotograf måste jobba eller förbruka hur mycket filmrullar som helst.

Vid en vanlig hockeymatch låter det åt h-e för mycket. På den analoga tiden körde vi fotografer kanske 3-4 rullar på en vanlig seriematch i Allsvenskan. Ibland räckte det med 2. För övrigt fick vi fan från ekonomiavdelningen om vi slösade för mycket film.

Vid helt avgörande matcher i ett playoff med runtomkringbilder, efterbilder o dyl kan den förbrukningen du nämner kännas mer rimlig.

I och med att plåtningen blev digital kan jag inte säga hur många exponeringar det gick åt. Oftast granskade man och raderade ett antal filer i periodpauserna. Att sitta och granska 8 st x 36 negativ efter en match innan deadline är för stressigt och ofta blir valet svårt.

Matchbilder ska ju helst skildra matchen (intensitet, överlägsenhet, jämnhet, sorg, glädje mm).

Målbilder är väl sällan intressanta såvida det inte handlar om något exceptionellt.

Men vid ett stort arrangemang går det åt många exponeringar. Men en div-1 match i en islada kräver sällan så många exponeringar.

//Lennart

Ja min äldste bror gav råden när jag var ung att viktiga bilder får man ta flera av, vi tog ofta bilder där vi syskon stod uppradade, vilket är kul att titta på långt efter, bäst att ta flera då någon blundar och tittar bort, lite dis och mörka moln så fick man prova 1/50 och 1/60 och i bland 1/30 jag vet inte varför men stativ användes sällan vid dessa tillfällen.

Det kunde vara lite bökigt i bland då alla inte ville vara med på bild, många skäms lite grand för man blir inte alltid så bra på bild ( knepigt det där att få till det faktiskt man kan se lite konstigt ut om det är ljuset som faller och ger skuggor eller vad det nu är )

Det blir roliga kommentarer vid dessa fotostunder och man blir lite stressad då gruppen inte vill stå för länge, så man fick skynda på, Fujifilm hade 24-film-rullar + 3st extra till bra pris, 10x15 bilder då. när man inte tog Dia-bilder då som har sin egen historia.

//Bengt.

Det är ju en annan typ av motiv du tar upp som ju fordrar ett antal exponeringar. Men inte motsvarande 8 rullar á 36 exponeringar.

Gruppfoton av 40 jubilarer är ett annat exempel. Det är alltid någon eller några som gömmer sig, blundar, några skrattar, andra ser sura ut, någon nyser etc...etc.. År sedan sällskapet aningen på lyset så blir det som det blir.

Men det är ju ett universellt problem som drabbar alla fotografer oavsett vilken logga som står på kameran.

I fallet ishockey tycker jag däremot det mest handlar om tajming, kunskap om sporten och god vana vid hur den egna kameran fungerar vad gäller AF-C. Brister det i de 3 faktorerna så blir det sällan riktigt bra.Oavsett antalet exponeringar.

//Lennart

Det var en liten andemening bara, då diskussioner om att plocka bilder ur film blir annorlunda än att komponera stillbilder. 8x36-bilder var bara ett exempel taget ur ett gammalt minne, förstår att denne man inte står för vad alla andra förbrukar vid sportarenan. Jag menar att det är inte lätt att få till det med stillbilder alla gånger, och att då plocka bilder ur en film när man är nöjd med kvaliteten skulle underlätta, Vet inte så mycket om den tekniken, och det pratas väldigt lite om möjligheten så förmodligen blir det inte så bra ännu.

Att fotosidan sedan har medlemmar som krämar på med otroligt många bilder under ett år, är väl förmodligen utspritt på allehanda motiv kan jag tänka.

//Bengt.

Jag menar att det är inte lätt att få till det med stillbilder alla gånger, och att då plocka bilder ur en film när man är nöjd med kvaliteten skulle underlätta, Vet inte så mycket om den tekniken, och det pratas väldigt lite om möjligheten så förmodligen blir det inte så bra ännu.

Jag tror att det blir rätt bra, men för att få bilder på knappt 9 megapixlar ur en video så krävs en kamera för nästan hundratusen kronor, så det är väl få som har anledning att diskutera den här tekniken än så länge.

Jag tror att det blir rätt bra, men för att få bilder på knappt 9 megapixlar ur en video så krävs en kamera för nästan hundratusen kronor, så det är väl få som har anledning att diskutera den här tekniken än så länge.

Ja jag anade att vissa hinder finns så klart, blir inte samma sak liksom att man lätt som en plätt kan plocka ur bilder, men få vill göra det.

JVC har väl en filmkamera som är riktigt mångsidig i mera prisvänlig klass, med hyggliga stillbilder, och möjlighet till att ta många bilder per sekund, så att man kan skapa film av stillbilder. Så lite är nog på gång.
men folk filmar väl med sina mobiler i dag, så videokameran kanske inte har någon bra framtid.

Mäktigt mycket att läsa, frågan är vad som verkligen kommer till skott i framtiden, någon visade för några år sedan flera patent som Sony sökt om nya lösningar kring sensorn, som spontant såg mycket imponerande ut. Vet faktiskt inte hur mycket av dessa patent som kommit till användning under senare år.

Jag själv har inte dom tekniska kunskaperna för att kunna värdera alla dom lösningar som dom vill binda till sig. Så här brukar Joakim komma in och reda ut begreppen.

Andra brukar förklara att Canon som exempel måste byta ut hela drivlinan i fabriken för att kunna få till liknande sensorer som Sony bygger, med tanke på det periodvis uppblossande diskussionerna om bättre DR på bas-iso. Men deras kameror säljer mycket bra och är mycket omtyckta av yrkesmännen så att investera miljarder i en ny drivlina anses väl inte nödvändigt.

Canons MKIII ser annars ut att ha den ultimata autofokuslösningen, där man kan välja in ett färdigt fönster av 6 st valbara, beroende på olika rörliga motiv, Nikon finslipar på ett autofokus system som togs fram redan 2007-2008.

//Bengt.

De av er som bor i närheten av Göteborg har kanske sett att Scandinavian Photo i Mölndal kör sin minifotomässa Expo 2013 i morgon kl 10-19 och lörd kl 10-15. De viktigaste leverantörerna ska komma. Plus Canon och Nikon...

Ifall det kommer att bli lite mässpriser på något skrot vet jag inte, har inte sett något om detta.
.

Kan detta vara framtiden för sonys nya spegellösa kameror?
Fattar inte mycket men det kanske finns någon annan som gör!

http://www.freepatentsonline.com/y2013/0113982.html
Det handlar om AF-sensorer on-board-chip men på ett effektivare sätt än hittills. Detta patent är dock ganska färskt, och generellt brukar det ta ett antal år innan något patenterat är praktiskt utprovat och framme vid produktion. Eventuellt. De flesta patent kommer som bekant aldrig så långt.

Sannolikheten för att detta skulle kunna komma i Sonys kameror redan från nästa år är låg (om ej inte helt noll).
.

Nu följer jag Sony Rumor nästan varje dag, så nu är det spegellösa kameror det spekuleras om, fattar inte detta eller hur man skapar ljus till sökare bland annat eller vad som skall monteras på sensorn.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar